سه شنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۴
سرویس : یادداشت
کد خبر : ۱۴۲
گزارشگر : ۱

تکنیک های انتخاباتی است

گردآوری و تنظیم : مجید طلیمی جریان های سیاسی با دیدگاه ها و سلایق گوناگون به منظور پیروز شدن نامزد های انتخاباتی خود و برای کسب آرا ، جلب نظر رای دهندگان و دستیابی به اهداف خویش ، روش ها و تکنیک های مختلفی برای پیشبرد انتخابات اجرا می کنند .

کسب آراء در انتخابات ، حاصل برنامه ریزی و فرآیند های دانش بنیان و بهره گیری از نخبگان این رویداد است که با بکارگیری تکینیک های تخصصی ، می توان به نتیجه آرا تاثیر بسزایی داشت. بر این اساس ، هوشمندانه ترین و حرفه ای ترین روش های مرسوم در ذیل آمده است :
تکنیک سایه:
تکنیک سایه بر این فرض بنا شده که اگر یک جریان سیاسی بتواند خود را زیر سایه برخی شخصیت ها قرار دهد می تواند از انرژی مثبت آن شخصیت ها برای جلب آراء مردم استفاده کند.
این تکنیک تقریبا در همه جریان های سیاسی طرفداران فراوان دارد و هر جریان سعی می کند خود را به یک شخصیت تاثیر گذار حال حاضر و یا حتی گذشته منتصب کند. هدف اصلی این تکنیک این است که رای دهندگان به این جمع بندی برسند که سایه این شخصیت ها به اصطلاح فرهنگ عامه بالای سر این جریان است.
تکنیک نامزدهای ضربه گیر یا پوششی:
در این تکنیک چندین نفر از یک جریان سیاسی برای درامان ماندن نامزد اصلی از حملات و انتقادات جریان های رقیب نامزد انتخابات می شوند٬ البته از همان اول مشخص است که این نامزدها در نهایت به نفع یک نفر کنار یعنی نامزد اصلی کناره گیری می کنند. فلسفه این تکنیک این است که نامزد اصلی از ضربه خوردن در افکار عمومی محفوظ بماند و در رقابت های انتخاباتی دچار ریزش آرا و شکست احتمالی نشود.
تکنیک مخالفان مانع:
این روش تبلیغاتی سیاسی نیز با مدل مهندسی معکوس در پی القای این هدف انتخاباتی است که ناکامی برخی گروه ها و جریان های سیاسی بعلت کارشکنی و مانع تراشی مخالفان است. این تکنیک بروز شده همان تکنیک قدیمی فرافکنی است.
تکنیک نظر سنجی:
در این روش هم چند نفر از یک جریان سیاسی نامزد می شوند. هرکدام از این چند نامزد شانس خود را از دیگران بیشتر می داند و حاضر نیست به نفع دیگر نامزدها کنار برود. در این روش همه چند نامزد در رقابت ها حاضر هستند اما برای شکسته نشدن آرای این جریان تعهد می دهند که در روزهای پایانی به نفع نامزدی که در نظرسنجی ها بیشترین رای را دارد کنار بروند.
تکنیک دره عمیق:
تکنیک دیگری که جریان های سیاسی برای جلب آرای مردم در انتخابات 96 در دستور کار قرار داده اند تکنیک دره عمیق است. در این روش تلاش می شود نتیجه اقدامات دوره قبلی به دره ای عمیق و پر از مشکلات تشبیه شود که هرچه تلاش می شود اصطلاحا پر نمی شود. محور القایی این تکنیک بر این قاعده استوار است که اگر مردم بر اثر تبلیغات جریان های سیاسی وجود این دره عمیق را بپذیرند ناخودآگاه قانع می شوند که حل نشدن مشکلات ناشی از ناتوانی این جریان سیاسی نیست بلکه بعلت دره عمیقی است که از دوره های گذشته به ارث رسیده اند.
تکنیک شکستن آرای دیگران:
شاید استفاده از این تکنیک در ابتدا دور از ذهن به نظر برسد اما در دنیای سیاست هیچ چیز بعید نیست. این تکنیک موقعی مورد استفاده قرار می گیرد که یک جریان مثلا A می داند نامزد حائز صلاحیت در انتخابات ندارد اما هوادارانش ممکن است به یک جریان دیگر مثلا B که آن را به دیدگاه های خود نزدیک می دانند رای دهند؛ برای جلوگیری از تحقق این مسئله نامزد جریان A رسما و با تبلیغات خاص به میدان می آید تا هواداران آن جریان با یک شوک احساسی آماده حرکت بعدی شوند٬ مدتی بعد هنگامی که این نامزد بعلت نداشتن شرایط قانونی احراز صلاحیت نشد٬ آن جریان سیاسی به بهانه نبود امکان حضور در انتخابات تلویحا هواداران خود را به کناره گیری از صندوق رای فرامی خواند. اگر این هدف محقق شود آرای جریان B کاهش و احتمال شکست آن از جریان سوم افزایش می یابد. به این ترتیب جریان Aمی تواند با حفظ هوادارانش همچنان در کمین فرصت های بعدی باشد.
تکنیک دشمن فرضی­ سوال فرضی­ پاسخ فرضی:
این تکنیک همان دوقطبی سازی کاذب است که با برخی تغییرات جزئی به روز شده است. جریان های سیاسی برای اجرای موثر این روش تلاش می کنند با مخالف تراشی برای دیدگاه ها و نظرات خود در اذهان عمومی به نوعی دو قطبی سازی دست بزنند و از این طریق مستقیم یا غیر مستقیم آرای مردم را متوجه خود کنند. زنان٬ آزادی و موضوعات فرهنگی ­اجتماعی از موضوعاتی است که معمولا در این تکنیک مورد توجه خاص قرار دارند.

تعداد بازدید : ۸۵



پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید