صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۹
کد خبر: 14230
گزارشگر: 213
۷۵۸
۰
۰
۱
آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ

کدام کالاهای ضروری را می توان با کالابرگ خرید؟/جدول نام کالا و جزئیات

کدام کالاهای ضروری را می توان با کالابرگ خرید؟/جدول نام کالا و جزئیات
وزارت رفاه اعلام کرد: استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند.

به گزارش آسیانیوز، از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟

اطلاعیه‌ای که امروز توسط وزارت رفاه منتشر شده، حاوی این مطلب است که اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های اول تا سوم و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد. حالا از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟

به نوشته تجارت نیوز، پس از آنکه ارز 4200 تومانی پر دردسر برای اقتصاد ایران، از فهرست کارهای دولت خارج شد، مجلس این نهاد را مکلف کرد تا کالابرگ را در دستور کار خود قرار دهد و در عین حال قیمت کالاهای اساسی به شهریورماه 1400 بازگردد.

البته به‌رغم اعلام دولت به اختصاص کالابرگ به سرپرستان خانوار، اجرای این وعده به درازا کشید، تا جایی که زمزمه‌هایی از دل مجلس به گوش رسید که نشان از نبود اراده و تمایل کافی در دولتمردان برای انجام این کار داشت.

در نهایت وزیر اقتصاد حکم نهایی را صادر کرد و از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان خبر داد. هرچند انجام این امر هم از زمان اعلام تا اجرا به طول انجامید اما بالاخره در بهمن ماه سال قبل، کالابرگ به دست هرمزگانی‌ها رسید.

هرچند پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز از استان هرمزگان حکایت از این داشت که اهالی این استان هم بیشتر به دریافت یارانه تمایل دارند. تصمیم هرمزگانی‌ها همچنین مهر تاییدی است بر یک نظرسنجی دیگر که نشان می‌دهد حدود 80 درصد از مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند

جزئیات اسامی و قیمت کالاهای مشمول کالابرگ
به هر حال در بهمن 1401، برای اولین بار این طرح در استان هرمزگان کلید خورد و مقامات اقتصادی خبر دادند که به‌زودی در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد. بدین ترتیب تمام خانوارهای یارانه‌بگیری که حساب‌شان در استان افتتاح شده، مشمول طرح کالابرگ می‌شوند.

 دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار، این امکان را برای این خانوار فراهم کند تا با اعتبار یارانه‌ای که پیشتر به آنها تعلق می‌گرفت، بتوانند 10 قلم کالای اساسی را یک ماه زودتر خریداری کنند.

آنگونه که امروز اطلاعیه وزارت کار هم نشان می‌دهد این کالاها به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود. مردم مختارند که از هر نام و نشان و برند تجاری کالای مورد نیاز خود را از بین ۱۰ قلم کالای ذکر شده تهیه کنند و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

در ضمن، مبلغ این کالاها به نرخ شهریور ماه سال 1400 خواهد بود. برای مثال، روغن 810 گرمی حدود 14 هزار تومان است. مابه‌التفاوت از محل یارانه فرد پرداخت می‌شود.

در جدول زیر، قیمت فروش مصوب کالا در سال ۱۴۰۱ و سهم پرداختی مردم برای سال جاری آمده است:

کالاهای ضروری کالابرگ


https://www.asianews.ir/u/9zd
اخبار مرتبط
براساس اطلاعیه وزارت کار شرایط جدید واریز یارانه اعلام شد و در صورتی که سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، می توانند رقم کامل یارانه را از حساب برداشت کنند.
غیر از ثبت قیمت‌های بالاتر پس از سوخت‌گیری،کشیدن مبالغ اضافه از کارت برخی مشتریان و فروش مکمل های غیر مجاز، اخیرا جعل و از اعتبار خارج کردن کارت های سوخت، حضور در برخی جایگاه های سوخت را ناامن کرده است.
زمان واریز یارانه فروردین ماه ۱۴۰۲ همانند ماه‌های گذشته صورت می گیرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان جزئیاتی درباره طرح کالابرگ گفت: واریز یارانه نقدی و کمک معیشتی ها در سال جدید ادامه دارد.
در نخستین ماه بهار ۱۴۰۲، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد.
وزارت کار اعلام کرد : ۳۰ هزار فروشگاه در کشور به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده است و مردم می توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه نقدی کالاهای مشمول این طرح را خریداری کنند.
برخی تحلیل‌‌‌ها با اشاره به فشار تورم، خط فقر در کشور را حدود ۳۰میلیون تومان برای هر خانوار برآورد کرده‌‌‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید