صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۷:۴۲
کد خبر: 14338
گزارشگر: 213
۹۸۷
۰
۰
۲
ورود شهپاد ایالات متحده به آب های جنوب کشور

عبور شناور تجسسی آمریکا برای اولین بار از تنگه هرمز/نظارت کم سابقه بر آب های خلیج فارس

عبور شناور تجسسی آمریکا برای اولین بار از تنگه هرمز/نظارت کم سابقه بر آب های خلیج فارس
یک شهپاد آمریکایی، شناور هدایت‌شونده از راه دور، با قابلیت تجسس و نظارت بر آب‌های جنوب ایران، برای اولین بار از تنگه هرمز عبور کرد.

به گزارش آسیانیوز، یک شهپاد آمریکایی، شناور هدایت‌شونده از راه دور، با قابلیت تجسس و نظارت بر آب‌های جنوب ایران، برای اولین بار از تنگه هرمز عبور کرد.

 رویترز نوشت روز چهارشنبه ۳۰ فروردین گزارش داد که نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار شهپاد ۱۳ متری «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» مجهز به حسگرها و دوربین‌ها را از تنگه هرمز، گذرگاهی ۳۳ کیلومتری که یک پنجم نفت تجاری جهان از آن می‌گذرد، عبور داد.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده، اعلام کرد عبور این شهپاد از تنگه هرمز توجه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به خود جلب کرد، اما هیچ حادثه‌ای اتفاق نیفتاد.

به گفته او، دو کاتِر (شناور گارد ساحلی) آمریکا نیز شهپاد یاد شده را در گذر از تنگه هرمز همراهی کردند: «ایرانی‌ها شناورهای گارد ساحلی و شهپاد را در حال عبور از تنگه، مطابق با مقررات بین‌المللی، مشاهده کردند. یک پهپاد ایرانی و حداقل یک فروند شناور تندرو کلاس هودونگ، متعلق به سپاه پاسداران، نیز شهپاد را رصد کردند».

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، مستقر در بحرین، وظیفه تامین امنیت آب‌های جنوبی ایران و حفاظت از منافع آمریکا و متحدانش را در منطقه بر عهده دارد.

ناوگان پنجم آمریکا پارسال یک گروه ویژه، متشکل از ۱۰۰ شهپاد، را در منطقه خاورمیانه راه‌اندازی کرد، اما این نخستین بار است که یک فروند از آن‌ها وارد خلیج فارس می‌شود.

براساس این گزارش نیروهای نظامی ایران اواسط تابستان پارسال چند شهپاد آمریکایی را برای مدت کوتاهی بیرون از آب‌های ایران توقیف کردند، اما با مداخله نیروهای نظامی آمریکا عقب‌نشینی کردند.

شهپاد «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» پیشتر در دریای عمان مستقر بود؛ محلی که طی چند سال گذشته چندین کشتی، از جمله نفتکش مورد حمله قرار گرفت و آمریکا، اروپا، بریتانیا همراه با اسرائیل و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران به رغم ارائه شواهد توسط کشورهای غربی، منکر این حملات شده است.

هاوکینز در ادامه گفته است: شهپاد «ام‌ای‌اس‌تی ۱۳» قابلیت ارسال تصاویر از ساحل و کشتی‌های منطقه را دارد و می‌تواند به ملوانان کمک کند که قبل از نزدیک شدن تهدید، از آن آگاه شوند.

تیموتی هاوکینز ۱۹ فروردین امسال نیز از اعزام زیردریایی «یو‌اس‌اس فلوریدا» به خاورمیانه خبر داده و اعلام کرده بود این زیردریایی، ۱۵۴ موشک هدایت‌شونده «تام‌هاوک» حمل می‌کند.

اعزام این زیردریایی در پی تصمیم ایالات متحده برای تمدید ماموریت ناو گروه هواپیمابر جورج دبلیو بوش در پی حملات نیروهای نیابتی ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه انجام شده است.

ژنرال مایکل کوریلا رئیس سنتکام می‌گوید استقرار شهپادها در راستای جلوگیری از تهدیدات دریایی در منطقه است

 به گزارش آسوشیتدپرس، سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، روز ۱۲ فروردین اعلام کرده بود: «تمدید ماموریت ناو گروه جورج دبلیو بوش که شامل شناورهای یواس‌اس لیته گالف، یواس‌اس دلبرت دی. بلک و یواس‌ان‌اس آرکتیک می‌شود، امکان تقویت توانایی‌های سنتکام برای واکنش به حوادث احتمالی در خاورمیانه را فراهم می‌آورد».

طی سال‌های گذشته چندین رویارویی میان ناوهای آمریکا و قایق‌های تندرو سپاه اتفاق افتاده است. هفته گذشته، ارتش جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای گفت که به یک «هواپیمای جاسوسی» آمریکا در داخل مرزهای دریایی ایران در دریای عمان اخطار داده است./

https://www.asianews.ir/u/a2c
اخبار مرتبط
دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امورخارجه آمریکا در بخش موسوم به «پاداش برای عدالت» برای دریافت اطلاعات درباره شبکه مالی سپاه پاسداران ایران ۱۵ میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.
اسناد اطلاعاتی «خیلی محرمانه» ایالات متحده که اخیراً فاش شده است، خطر درگیری ایالات متحده با ایران و همچنین تلاش‌های آشکار اسرائیل را برای دخالت مستقیم آمریکا در عملیات‌ علیه ایران را افزایش می دهد.
روزنامه آمریکایی نوشت براساس اطلاعات محرمانه‌ اسناد لو رفته پنتاگون، ایران و نیکاراگوئه درباره همکاری نظامي برای مقابله با نفوذ آمریکا گفتگو کرده‌اند.
مشاور سابق امنیت داخلی اسرائیل گفت که احتمال حمله به ایران به طور فزاینده‌ای وجود دارد.
روزنامه گاردین نوشت اسناد لو فته پنتاگون درباره جنگ اوکراین و گزارش‌هایی حساس درباره چین، خاورمیانه و تروریسم هستند.
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا چهار سناریوی غیرمنتظره و چگونگی تأثیر آنها بر روند درگیری در اوکراین را ترسیم کرده است.
کنگره آمریکا از اتحادیه اروپا خواست سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار دهد.
یک پایگاه خبری آمریکایی نوشت که دولت بایدن طرح توافق موقت با ایران را مطرح کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید