صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۵
کد خبر: 14383
گزارشگر: 213
۵۵۷
۰
۰
۱
شورای شهر تهران مصوب کرد

جزئیات گران شدن ۴۵ درصدی کرایه تاکسی‌ها

جزئیات گران شدن ۴۵ درصدی کرایه تاکسی‌ها
براساس لایحه شورای شهر تهران و مصوبه‌ای که شورای شهر تهران داشتند افزایش نرخ کرایه تاکسی به طور متوسط ۴۵ درصد مصوب شد.

به گزارش آسیانیوز، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: براساس لایحه شورای شهر تهران و مصوبه‌ای که شورای شهر تهران داشتند افزایش نرخ کرایه تاکسی به طور متوسط ۴۵ درصد مصوب شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما آقای امیر بیات ترک معاون برنامه ریزی و توسعه شهریافزایش ۴۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفتگو با برنامه صبح و گفتگو شبکه رادیو گفت و گو به بررسی افزایش نرخ کرایه تاکسی ها پرداخته است ، جزئیات این گفت و گو به شرح ذیل است:

سوال: یک گفتگویی از جنابعالی منتشر شده در رسانه‌ها که در شرایط خاص مثل شلوغی خطوط، مثل شرایط بارندگی کرایه‌ها می‌تواند تا سقف ۶۰ درصد افزایش پیدا بکند درسته؟

بیات ترک: من یک توضیح ابتدایی خدمت شما بدهم، فکر می کنم یک برداشت نادرستی رسانه‌ها از صحبت‌های من داشتند، امسال همانطور که مستحضرید و قبلاً هم در رسانه‌ها اعلام شده بود براساس لایحه شورای شهر تهران و مصوبه‌ای که شورای شهر تهران داشتند افزایش نرخ کرایه تاکسی به طور متوسط ۴۵ درصد مصوب شد که این موضوع بعد از تعطیلات نوروز به تائید فرمانداری تهران رسید و به ما ابلاغ شد.


سوال: از کی اجرایی شده و یا می‌شود؟
بیات ترک: قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی بشه، البته لایحه اصلاحی یک مقدار دیر به دست ما رسید، روز اول اردیبهشت ماه به دست ما رسید، ولی همکاران ما تلاش کردند که در همین یکی دور روز تعطیلات زیر ساخت‌ها را آماده بکنند و جدوال نرخ‌ها آماده شد و از همین امروز هم ما کار نصب برچسب‌ها ابتدا روی پایانه‌ها و خطوط را انجام می‌دهیم و بعد هم روی تاکسی‌ها و خودرو‌ها.


سوال: نرخ تاکسی ها امروز و فردا اجرایی می‌شود؟
بیات ترک: بله، ما تلاشمان این است که ظرف امروز و فردا این کار انجام شود، اما آن نکته‌ای که رسانه‌ها گفته بودند که ۶۰ درصد افزایش کرایه تاکسی در زمان بارندگی را خواهیم داشت به این صورت نیست در لایحه یک تبصره‌ای است که در آن تبصره شورای شهر به شهرداری و سازمان تاکسیرانی اجازه این را داده که در شرایط آب و هوایی خاص ۱۵ درصد نرخ کرایه تاکسی قابلیت افزایش داشته باشد، اما یک پیش شرطی دارد و آن به شرطی است که زیر ساخت‌های لازم برای حمل و نقل هوشمند و پرداخت الکترونیک قبل از این موضوع باید آماده بشود متاسفانه یک رسانه از قول من زده بودند که راننده‌های تاکسی اجازه این را دارند، که حالا بعضی‌ها گفتند ۶۰ درصد، این رسانه گفته بود موقعی که باران آمد ۷۵ درصد افزایش بدهند، علاوه بر این افزایشی که هست و شهروندان حق هیچ شکایتی ندارند اصلاً به این صورت نیست.


سوال: یعنی ۴۵ درصدی که توضیح دادید به اضافه ۱۵ درصد است؟
بیات ترک: بله، یعنی اینکه ما هم اکنون متوسط افزایش کرایه مان همان ۴۵ درصد و هیچ تغییری نکرده و شهروندان محترم هیچ نگرانی نداشته باشند، هیچ راننده تاکسی هم حق اضافه گرفتن بر آن مبلغی که اعلام می‌شود و از امروز برای خودروها و پایانه ها نصبش انجام می‌شود اجازه افزایش کرایه ندارد و اگر در زمان‌های خاص که حالا برای ما یک تبصره داده شده که این را استفاده کنیم به شرط اجازه زیر ساخت‌های هوشمند است یعنی خود راننده تاکسی شخصاً اجازه افزایش کرایه و درخواست کرایه مازاد از شهروندان محترم را نخواهد داشت.


سوال: هم اکنون چقدر این زیرساختی که اشاره کردید فراهم است؟
بیات ترک: ما زیرساخت پرداخت الکترونیک مان فراهم شد. همانطور که شما مستحضر هستید از طریق اپلکیشن‌های مربوطه امکان پرداخت را دارند، ولی اینکه این شرایط باید به صورت آنلاین به تاکسی‌ها اعلام شود و روی آن سامانه‌ها هم اعمال بشود یک مقدار فرصت لازم است.


سوال: یعنی قرار است چه طوری اتفاق بیفتد شکلش را باز می‌کنید مثلاً اگر شلوغی خط باشد یا مثلاً بارندگی باشد چطور این اتفاق می‌افتد؟ فرض کنید همه این‌ها مجهز هستند؟
بیات ترک: البته یک فرصت ۹ ماهه را شورای شهر در این لایحه برای آماده کردن این زیرساخت ها به ما داده، همانطوری که مستحضر هستید در زمان‌های مثلاً اوج ترافیک یا زمان‌های بارندگی و شرایط آب و هوایی که آن هم به صورت خاص باشد، اینکه تشخیص اوج ترافیک به سازمان حمل و نقل ترافیک ساعت‌ها واگذار شده یا در شرایط بارندگی همین طور هماهنگی با هواشناسی و اینکه آن شرایط چطور تشخیص داده شود به سازمان تاکسیرانی سپرده شده. عرض کردم خود راننده‌ها امکان این افزایش را ندارند و به این صورت است که روی کرایه‌ها به صورت پرداخت الکترونیک یعنی به صورت هماهنگ در سامانه پرداخت الکترونیک اعمال می‌شود همین طور که از امروز سعی ما بر این است که در سامانه‌های پرداخت الکترونیک این افزایش متوسط ۴۵ درصد را داشته باشیم و آن اعمال شود و اگر قرار باشد اجرایی شود حتماً قبلش به اطلاع مردم محترممان می‌رسد و در این سامانه‌های پرداخت الکترونیک شرایطش ایجاد خواهد شد.


سوال: این مشروط به این است که مردم و مسافران هم این امکان را داشته باشند که از آن نرم افزار استفاده کنند؟
بیات ترک: هم اکنون که این امکان را دارند.


سوال: منظورم این است که همه مسافران؟
بیات ترک: بله، عرض کردم ما هم اکنون بحث کیو آر کد را داریم، ولی دنبال راه‌های جایگزینی برای آن هستیم مثلاً در طرح کارت، بلیط جدیدی که شهرداری تهران دارد برای اتوبوس و مترو اجرایی می‌کند، داریم تلاش می‌کنیم که با هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این امکان در تاکسی‌ها هم فراهم بشود یعنی ما راه‌های جایگزین غیر از کیو آر کد هم داریم پیگیری می‌کنیم برای راحتی شهروندان که این امکان برای آنها در پرداخت الکترونیک هم فراهم باشد و این‌ها عرض کردم آن ۱۵ درصد افزایش در شرایط آب و هوایی خاص باز هم تاکید می‌کنم منوط به ایجاد آن زیرساخت‌های لازم و اعمال از طریق سازمان تاکسیرانی است.


سوال: باز اینجا یک سوال برای مردم، مسافری که امکان استفاده از این نرم افزار و کدی که هست را نداشته باشد پیش می آید، تلفن همراه ساده‌ای دارد که اصلاً به اینترنت هم متصل نمی‌شود چطور باید از این موضوع مطلع بشود؟
بیات ترک: عرض کردم اگر بخواهد هر زمانی این شرایط اجرا شود ما قبلش اطلاع رسانی می‌کنیم.


سوال: اطلاع رسانی که می‌کنید منظورم این است که چطور می‌توانند استفاده کنند؟
بیات ترک: شرایط استفاده را هم عرض کردم هم اکنون مثلاً کارت بلیط در مترو و اتوبوس قابلیت استفاده را دارند، ولی در تاکسی‌ها ندارند آنجا نیازی به موبایل و هوشمند و این‌ها نیست از همان طریق کارت بلیط می‌توانند استفاده کنند.


سوال: یعنی اگر کارت بلیط را که داشته باشد و شما هم در آن نرم افزار خودتان افزایش قیمت را در شرایط خاص مثل بارندگی اعمال می‌کنید؟
بیات ترک: بله مطمئن باشید این وقتی اجرایی می‌شود که همه زیرساخت‌ها فراهم شود.


سوال: این تعداد سوال هایم برای این است که خدای ناکرده بین مسافر و راننده دلخوری پیش نیاد و بحث و جدلی نشود؟
بیات ترک: نه من هم اکنون عرض کردم که این تیتری که دوستان زدند در رسانه‌ها که ۶۰ درصد در شرایط بارانی کرایه اضافه می‌شود نادرست است ما متوسط افزایش کرایه مان همان ۴۵ درصد است یک تبصره ۱۵ درصدی داریم که آن هم به شرط اجرای زیرساخت‌های لازم.


سوال: پس فعلاً تا اطلاع ثانوی تا زمانی که مجدد اعلام کنید همان ۴۵ درصد است؟
بیات ترک: بله، همان ۴۵ درصد است و ما هیچ افزایش دیگری نداریم به طور متوسط ۴۵ درصد.


سوال: ۴۵ درصد هم متوسطه یعنی ممکن است کمتر از این هم باشد، اما بیشتر از ۴۵ نیست؟
بیات ترک: ما سعی کردیم متوسط ۴۵ درصد را در قیمت‌ها رعایت کنیم من یک نکته دیگری هم عرض کنم در مورد نرخ کرایه سه نفره و ۴ نفره دوستان سوال کردند ما امسال، چون آن محدودیت‌های کرونا عملاً اجرایی نمی‌شود و نداریم ما امسال تک نرخی نرخ را اعلام کردیم و ظرفیت تاکسی‌ها همان ظرفیت ۴ نفره است./

https://www.asianews.ir/u/a3l
اخبار مرتبط
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: اولین مرکز تخصصی معاینه فنی تاکسی در مرکز شهید چمران به منظور حمایت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی افتتاح می شود.
به دنبال انتشار خبری مبنی بر محکومیت تاکسی اینترنتی اسنپ از سوی شورای رقابت، روابط عمومی این شرکت با ارسال یک جوابیه برای آسیانیوز ادعای مطرح شده درباره‌ جذب رانندگان شرکت رقیب را تکذیب کرد.
شورای رقابت در پی شکایت تپسی رأی بر توقف رویه ضد رقابتی از سوی شرکت دارنده (اسنپ) داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید