صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۹:۰۳
کد خبر: 14392
گزارشگر: 213
۳۵۰
۰
۰
۱
وضعیت جوی در چند روز آینده

بارش شدید باران در بیش از ۱۷ استان/هشدار هواشناسی به وضعیت زرد و طغیان رودخانه ها

بارش شدید باران در بیش از ۱۷ استان/هشدار هواشناسی به وضعیت زرد و طغیان رودخانه ها
سازمان هواشناسی، از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و احتمال وقوع سیل در برخی نقاط کشور خبر داد.
به گزارش آسیانیوز، سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارندگی‌ها در ۱۷ استان و احتمال طغیان رودخانه‌ها، سقوط سنگ در مناطق کوهستانی و لغزندگی جاده‌ها هشدار داد.

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ، از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک و بارش تگرگ از دوشنبه تا سه‌شنبه( ۴ تا ۵ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه درآذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام و ارتفاعات و دامنه کرمان و سه‌شنبه درآذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، همدان، ایلام، شمال خوزستان، لرستان، شمال مرکزی، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، خیزش گرد و خاک محلی در نقاط مستعد دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.

خطر طغیان رودخانه‌ها در غالب استان‌ها
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال بارش تگرگ از دوشنبه تا جمعه ( ۴ تا ۸ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در اردبیل، زنجان، همدان، ایلام، لرستان، کرمان، یزد، نیمه شرقی فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های البرز، تهران و مرکزی، سه‌شنبه درآذربایجان غربی، قزوین، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، اصفهان، یزد، ارتفاعات و دامنه کرمان و چهارشنبه در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، ارتفاعات کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت آب و هوایی طی روز پنجشنبه نیز در مازندران، گلستان، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق فارس و جمعه در مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، شرق فارس، هرمزگان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این پدیده جوی اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج تا ۲ متر در جنوب کشور
سازمان هواشناسی باصدور هشدار زرد رنگی دیگر از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج بین۱ تا ۱.۵ متر در نواحی ساحلی و بین ۱.۵ تا ۲ متردر نواحی دور از ساحل از صبح چهارشنبه تا پنجشنبه ( ۶ تا ۷ اردیبهشت) در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این پدیده جوی اجتناب از عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند./
https://www.asianews.ir/u/a3v
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید