صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۲
کد خبر: 14407
گزارشگر: 2
۶۸۰۴۸
۰
۰
۱
فشار سنج چیست؟

گیج فشار چیست؟

گیج فشار چیست؟
در صنایع از تجهیزات، دستگاه ها و ابزار های مختلفی استفاده می شود که یکی از انها گیج فشار است. استفاده از این ابزار در صنایع بسیار مهم است و در صورتی که دسترسی به آن وجود نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد می گردد.

گیج فشار یا فشار سنج چیست؟ این پرسش برای افرادی که نام این ابزار را شنیده اند اما اطلاعاتی از آن در اختیار ندارند، معمولا ایجاد می شود. در صنایع از تجهیزات، دستگاه ها و ابزار های مختلفی استفاده می شود که یکی از انها گیج فشار است. استفاده از این ابزار در صنایع بسیار مهم است و در صورتی که دسترسی به آن وجود نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد می گردد. به عبارت دیگر میتوان این ابزار را به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی در نظر گرفت که در پالایشگاه ها، کارخانه های صنعتی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. اما در این راستا باید از انواع مختلف گیج فشار یا پرشر گیج بر اساس شرایط استفاده کرد تا قابلیت های آن پاسخ گوی نیاز کاری صنعت مورد نظر باشد که در بخش های بعدی انواع گیج فشار را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

گیج فشار یا فشار سنج چیست؟

 

گیج فشار، مانومتر یا فشار سنج ابزاری کوچک است که از آن در جهت اندازه گیری فشار استفاده می شود. با این وجود به کمک این ابزار میتوان میزان فشار در دستگاه های مختلف و یا محیط را مورد بررسی قرار داد و آن را تحت کنترل گرفت. فشار سیستم های لوله کشی و یا مخازن در صنایع مختلف از اصلی ترین اموری هستند که توسط فشار سنج مورد بررسی قرار می گیرند.

 

انواع گیج فشار بر اساس نحوه اندازه گیری فشار

 

فشار سنج دارای انواع مختلفی است که نحوه اندازه گیری فشار در هر یک از انها متفاوت است و هر یک از آنها از تکنیک های متفاوتی برای اندازه گیری کردن میزان فشار موجود استفاده می کنند. با این وجود میتوان انواع گیج فشار بر اساس نحوه اندازه گیری فشار را به صورت زیر در نظر گرفت:

 

گیج فشار بوردون تیوب

 

گیج فشار بوردون تیوب یکی از رایج ترین انواع فشار سنج است که نحوه اندازه گیری فشار توسط آن به این شکل است که یک لوله خمیده تحت عنوان بردون تشکیل می شود و زمانی که این لوله در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار می گیرد، دچار تغییر شکل می شود. چنانچه فشار از داخل اعمال شود، لوله از حالت خمیده خارج می شود و حالت کشیده پیدا می کند و علاوه بر آن اگر میزان فشار از روی لوله برداشته شود، مجددا حالت اولیه خود را پیدا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این وبلاگ بروید.

با بروز این اتفاق نوک لوله که به واسطه تغییر فشار داخلی حرکت می کند و به صورت یک عقربه است، حرکت می کند و میزان فشار موجود را نمایش می دهد. گیج فشار بوردون تیوب برای اندازه گیری فشارهای مثبت یا منفی مورد استفاده قرار می گیرد که حساسیت بسیار زیادی دارد و با دقت بسیار بالا میزان فشار را نمایش می دهد.

 

گیج فشار دیافراگمی

 

یکی دیگر از انواع گیج های اندازه گیری، گیج فشار دیافراگمی است که متشکل از یک قسمت قابل انعطاف برای اندازه گیری میزان فشار موجود است. به عبارت دیگر فشار سنج دیافراگمی دارای یک دیسک انعطاف پذیر است که بخش ورودی سیال از بخش داخلی مانومتر را جدا می کند و بدون وجود مشکلات مربوط به اصطکاک، علملیات اندازه گیری فشار را انجام می دهد. لازم به توضیح است که این نوع فشارسنج در جهت اندازه گیری فشار سیالات گازی استفاده می شود. به عنوان مثال: استفاده از گیج دیافراگمی در سیستم های پنوماتیک با فشار پایین، پمپ وکیوم، دریچه های تنفس و ... استفاده می شود. از این محصول برای ساخت محصولاتی مانند Antiozonant wax استفاده می شود.

 

گیج اختلاف فشار

 

در بین انواع گیج های اندازه گیری، باید به گیج اختلاف فشار نیز اشاره کنیم که کاربرد آن کمی متفاوت تر از سایر گیج های ذکر شده در فوق است؛ زیرا این نوع مانومتر در جهت بررسی اختلاف فشار میان دو بخش از سیستم به کار برده می شود که فشار را در دو نقطه ورودی بررسی می کند و سپس آن را نمایش می دهد. برای استفاده از سیستم های فیلتراسیون که ناخالصی های گاز و مایعات را جدا می کنند به وفور از گیج اختلاف فشار استفاده می شود.

 

گیج فشار روغنی

 

گیج فشار روغنی از دیگر انواع گیج های صنعتی است که به عنوان یکی از بهترین انواع مانومتر برای دستگاه ها و سیستم هایی که لرزش زیادی دارند، شناخته می شود؛ زیرا این نوع گیج قادر است که پالس و فشار های زیاد را خنثی کند و با کنار زدن این موارد به اندازه گیری فشار در سیستم بپردازد که این موضوع خیلی حائز اهمیت است زیرا بدون تاثیر گرفتن از لرزش ها میتوان به اندازه گیری فشار پرداخت و محاسبات دقیقی را انجام داد.

 

گیج فشار خشک

 

در مقایسه با گیج فشار روغنی که اندازه گیری بسیار دقیق و مناسبی دارد، انواع دیگر گیج یعنی گیج فشار خشک قرار گرفته است که در این مانومترها صفحه داخلی گیج به دلیل رطوبت دچار آسیب می شود و خواندن فشار نمایش داده شده توسط آن سخت است. این نوع مانومتر قادر به اندازه گیری فشار سیالات است و به وفور مورد استفاده قرار می گیرد اما با این وجود مشکلاتی نیز در آن دیده می شود که شرایط استفاده از آن را کمی با مشکل رو به رو کرده است.

 

گیج فشار دیجیتال

 

از دیگر انواع گیج های صنعتی، گیج فشار دیجیتال است که فشار وارد شده به سیستم را به صورت الکتریکی دریافت می کند و آنها را به عدد تبدیل می نماید. این نوع فشار سنج از کیفیت زیادی برخوردار است و در صنایع کاربرد بسیار قابل توجهی دارد زیرا امکانات مختلفی بر روی آن تعبیه شده است و باعث سهولت استفاده از گیج دیجیتالی می گردد. علاوه بر آن باید اشاره کنیم که گیج های دیجیتالی در مقایسه با برخی از دیگر انواع مانومتر دارای قیمت بالاتری هستند.

 

انواع گیج فشار از نظر متریال ساخت

 

علاوه بر بررسی های انجام شده در رابطه با فشار سنج، باید به بررسی انواع گیج فشار از نظر متریال ساخت نیز پرداخت؛ زیرا فشار سنج ها با استفاده از مواد اولیه گوناگونی تولید می شوند که رایج ترین انها از قبیل زیر هستند:

 

تمام استیل

 

گیج های تمام استیل کاملا از استیل ساخته می شوند که این نوع فلز در مقاومت خوبی برخوردار است و شرایط ایده آلی را ایجاد می کند. لازم به توضیح است که گیج فشار عقربه ای معمولا به صورت تمام استیل ساخته می شود.

 

استیل برنج

 

در این نوع گیج از ترکیب فلزات استیل و برنج استفاده می شود. معمولا فشارسنج استیل برنجی دارای بدنه استیل و پایه برنجی هستند. گیج فشار خشک معمولا به صورت استیل برنجی تولید می شود.

 

آلومینیوم

 

درتولید فشارسنج از فلز آلومینیوم نیز استفاده می شود که گیج های آلومینیومی همانند موارد فوق از نوع عقربه ای هستند. زمانی که عقربه ها و صفحه فشارسنج از آلومینیوم ساخته شده باشد، به آن گیج فشار آلومینیومی می گویند.

 

برنج

 

برخی از انواع گیج های عقربه ای از نوع گیج فشار برنجی شناخته می شود که در تولید آنها از فلز رسانای برنج استفاده می گردد. این نوع گیج ها معمولا برای اندازه گیری مایعات و گازهای غیر خورنده به کار می روند.

 

کلام پایانی

 

گروه بازرگانی ابزار سنجش آریا با برخورداری از ۲۰ سال سابقه در زمینه واردات یا فروش تجهیزات صنعتی، شرایطی را فراهم کرده است تا از طریق آن بتوانید به انواع گیج فشار ذکر شده در این مطلب دسترسی داشته باشید و به شکل اینترنتی و آنلاین اقدامات خرید آن را انجام دهید که در این خصوص میتوانید از طریق وب سایت رسمی این بازرگاری به نشانی: co-asa.com وارد عمل شوید.

https://www.asianews.ir/u/a48
اخبار مرتبط
شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد: در برخی از واحدها امکان جایگزینی سوخت دیگری با گاز وجود ندارد، در اینصورت این واحدها ناچارا رو به تعطیلی می‌روند اما در برخی از واحدها مثل واحد ساخت گندله می‌توان با جایگزینی سوخت به فعالیت خود بپردازند. او با ابراز نگرانی درمورد قطعی گاز در واحد‌های فولادساز اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها سبب بازماندن از اهداف سالانه می‌شود، با کاهش تولید ۲.۵ میلیون‌تنی، در بهترین حالت حدود ۲۶ میلیون تن تولید خواهیم داشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید