صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۲
کد خبر: 14414
گزارشگر: 2
۳۴۶۴۴
۰
۰
۴
انواع سیستم اسپلیت مرکزی

سیستم وی آر اف چیست؟

سیستم وی آر اف چیست؟
اگر با این پرسش رو به رو شده اید که سیستم وی آر اف چیست؟ داکت اسپلیت چیست؟ روفتاپ پکیج چیست؟، تا بخش پایانی این مطلب با ما همراه بمانید تا این سیستم ها را از زوایای مختلف شرح دهیم و به بررسی آنها بپردازیم.

امروزه با انواع سیستم اسپلیت مرکزی از جمله vrv و vrf رو به رو هستیم که در سازه ها و فضاهای بزرگ استفاده می شوند؛ در حال حاضر این سیستم ها به میزان زیادی جایگزین وسایل سرمایشی، گرمایشی دیگر یعنی روفتاپ پکیج و داکت اسپلیت اینورتر در فضاهای بزرگ شده اند. اما این موضوع بدین معنا نیست که استفاده از این دو مورد به صورت کلی قطع شده بلکه رقابت زیادی بین این موارد در بازار وجود دارد و از این رو بررسی همه آنها می تواند موضوع مهمی برای هموطنان عزیز ما باشد.

 

انواع سیستم اسپلیت مرکزی

 

اسپلیت مرکزی به صورت کلی به نوعی از تجهیزات یکپارچه سرمایشی و گرمایشی گفته می شود که متشکل از یونیت های داخلی و خارجی هستند که با استفاده از لوله کشی های مورد نیاز، جریان هوای خنک یا گرم را در محیط مورد نظر به وجود می آورند. انواع سیستم اسپلیت مرکزی را میتوان به دو دسته vrf ها و vrv ها دسته بندی کرد به شرح زیر هستند:

 

وی آر اف چیست؟

 

سیستم vrf که به عنوان سیستم اسپلیت مرکزی شناخته می شود و هر دو عملیات سرمایشی و گرمایشی را انجام می دهد، از ظاهری دو تکه همچون کولر گازی برخوردار است که متشکل از یونیت خارجی و داخلی می باشد و یونیت خارجی آن باید خارج از ساختمان در پشت بام یا ایوان نصب شود. یونیت داخلی آن نیز به چند فن کویل متصل می شود که عملیات سرمایش و گرمایش را انجام می دهد. استفاده از یونیت های داخلی مجزا در این سیستم باعث می شود که برای هر بخش بتوان میزان سرما و یا گرما را تنظیم کرد تا هر بخش از محیط مورد نظر از دمای هوای مورد نیاز اشخاص برخوردار باشد.

 

وی آر وی چیست؟

 

سیستم vrv نیز نوعی دیگر از انواع اسپلیت مرکزی است که تفاوت هایی با وی آر اف دارد.

در واقع سیستم vrv به گونه ای است که در برگیرنده یک یونیت بیرونی و چند پنل داخلی است اما در این سیستم ها میزان هوای سرد یا گرم ایجاد شده در محیط بر اساس اندازه، ابعاد، میزان ورود و خروج جریان هوا و ... از سوی سیستم وی آر وی محاسبه می شود و متناسب با آن برای هر محیط جریان هوا ارسال می شود. با این وجود در سیستم های وی آر وی دمای هوای هر بخش به میزان مطلوب و مورد نیاز خواهد بود و از اتلاف انرژی جلوگیری می شود.

 

داکت اسپلیت چیست؟

 

داکت اسپلیت از دیگر انواع سیستم های سرمایشی گرمایشی است که به منظور تهویه مطبوع در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و به کار بردن آن در فضاها موجب می شود که دیگر نیازی به تجهیزات سرمایشی گرمایشی مختلف مانند: شوفاژ، رادیاتور و ... نباشد.

داکت اسپلیت هایسنس

داکت اسپلیت ها به صورت کلی شباهت زیادی به کولر گازی دارند اما در انها از پنل های روکار استفاده نمی شود بلکه این وسیله سرمایشی گرمایشی برخوردار از یونیت های توکار هستند و هوای تولید شده را در محیط جاری می کنند. داکت اسپلیت به صورت کلی به 2 گروه تقسیم می شود و دو نوع مختلف دارد که انواع آن عبارتند از:

. داکت اسپلیت کمپرسور دور ثابت
داکت اسپلیت اینورتر

داکت اسپلیت اجنرال

 

روفتاپ پکیج چیست؟

 

روف تاپ پکیج نوع دیگری از سیستم های سرمایشی گرمایشی اند که متشکل از چیلر و هواساز هستند. این سیستم ها علاوه بر تولید سرما و گرما به تنظیم رطوبت هوا و فیلتراسیون نیز می پردازند. روف تاپ پکیج برای استفاده باید به پکیج دیواری یا موتورخانه متصل باشد. این نوع سیستم تهویه هوا را میتوان در ظرفیت های مختلف تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد که انواع آن تا 80 تن تبرید ظرفیت دارند و میتوان بر اساس نیاز انواع مختلف آن را تهیه نمود.

 

مقایسه سیستم vrf و داکت اسپلیت

 

حال که با هر یک از سیستم های تهویه مطبوع در بخش های فوق آشنا شدید و اطلاعات مختصری در رابطه با آنها به دست اودید، باید به مقایسه سیستم vrf و داکت اسپلیت پرداخت تا تفاوت های میان این دو گزینه را بیشتر شناخت. از بارزترین تفاوت های موجود در بین vrf و داکت اسپلیت مواردی از قبیل زیر هستند:

 

تفاوت در تعداد یونیت های داخلی

 

برای استفاده از سیستم داکت اسپلیت به تعداد یونیت های داخلی کمتری در مقایسه با سیستم وی آر اف نیاز خواهد بود.

 

تفاوت در هزینه

 

سیستم vrf به میزان بسیار قابل توجهی گران قیمت تر از سیستم داکت اسپلیت است و حتی اگر از جدیدترین نوع آن یعنی داکت اسپلیت اینورتر هم برای یک فضا استفاده شود، باز هم هزینه آن بسیار کمتر از وی آر اف خواهد بود.

 

میزان مصرف برق

 

داکت اسپلیت اینورتر در مقایسه با سیستم vrf به میزان بسیار بیشتری به برق نیاز دارد و مصرف برق آن بسیار بالاتر است که این موضوع را میتوان یکی از نقاط قوت سیستم vrf در نظر گرفت که علاوه بر میزان مصرف برق، در هزینه استفاده از سیستم سرمایشی گرمایشی نیز در طول ماه تاثیر می گذارد زیرا پول برق بیشتری برای آن باید پرداخت شود.

 

کنترل مستقل دما

 

سیستم های داکت اسپلیت از قابلیت کنترل مستقل دما برخوردار نیستند در حالی که سیستم های وی آر اف از این امکان برخوردار خواهند بود و میتوان به واسطه آنها برای هر بخشی دما را به شکل کاملا مستقل تنظیم کرد.

 

تولید صدا

 

داکت اسپلیت حتی اگر از نوع اینورتر باشد، باز هم میزان تولید صدای بیشتری در محیط دارد در حالی که سیستم های vrf به این شکل نیستند و میزان تولید صدا توسط آنها بسیار کم و ناچیز است.

 

تفاوت روفتاپ پکیج و سیستم vrf

 

ظرفیت

 

روفتاپ پکیج و سیستم وی آر اف در ظرفیت با هم متفاوت هستند زیرا معمولا vrf از ظرفیت بیشتری برخوردار است و قدرت و توان بالاتری دارد.

 

وابستگی به تجهیزات دیگر

 

برای استفاده از روف تاپ پکیج باید حتما پکیج و یا موتور خانه وجود داشته باشد که سیستم به آن متصل شود در حالی که وی آر اف هیچ گونه وابستگی به این موارد ندارد و بدون هیچ دردسری میتوان از آن استفاده کرد.

 

ساختار و بدنه ها

 

روفتاپ پکیج و وی آر اف در ساختار و شک ظاهری نیز متفاوت هستند زیرا سیستم های vrf به صورت عمودی طراحی می شوند در حالی که سیستم های روفتاپ به صورت افقی هستند.

 

ساختمان مناسب

 

از انجایی که روفتاپ پکیج به موتورخانه نیاز دارد، امکان استفاده از آن در تمامی فضاها نیست و از طرف دیگر vrf برای فضاهای بزرگ و عمومی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که روفتاپ برای ساختمان های مسکونی بهتر است. علاوه بر این موارد تفاوت های دیگری نیز میان این دو سیستم وجود دارد که مجال پرداختن به همه انها در این مطلب نیست.

 

سخن پایانی

 

مجموعه توسعه تدبیر و تلاش ماندگار که در زمینه ارائه انواع سیستم های تهویه مطبوع فعالیت دارد، تمامی موارد ذکر شده در این مطلب را در ظرفیت ها و مدل های مختلف در اختیار شما هموطنان عزیز قرار می دهد که از طریق وب سایت رسمی آن به نشانی: ttmenterprise.com می توانید برای خرید vrf ، روف تاپ پکیج، اسپلیت و ... اقدام نمایید.

https://www.asianews.ir/u/a4f
اخبار مرتبط
دمپرهای آتش، محصولاتی هستند که به منظور کنترل حریق در کانال‌ های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع به کار برده می ‌شوند. زمانی که دما بالا می‌ رود، دریچه های دمپر ضد حریق بسته شده و مانع از گسترش آتش می گردد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید