صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۳:۱۷
کد خبر: 14446
گزارشگر: 213
۱۵۱۹
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر محمد رسولی

جنگ جهانی اول در شاهنامه

جنگ جهانی اول در شاهنامه
آن‌چه در سده‌ی بیستم میلادی به عنوان جنگ بزرگ روی داد و به جنگ جهانی اول معروف شد سه هزار و نهصد سال پس از نبرد جهانی هماون است.

به گزارش آسیانیوز، در تاریخ پر فراز و نشیب ایران، با رویدادهای مهم گوناگونی برخورد می کنیم. یکی از این وقایع بروز اولین جنگ جهانی در سه هزار و نهصد سال قبل می باشد. البته آنچه امروزه از نام جنگ جهانی اول به عموم اذهان تبادر می‌کند،جنگ بزرگی است که در سال 1914میلادی در اروپا به وجود آمد.

ولی باید دانست که کمابیش در چهار هزار سال پیش جنگ فراگیر و گسترده‌ای بر روی کره زمین انجام گرفت که یک طرف آن کشور ما ایران و طرف دیگر تقریبا همه قدرت‌های جهانی زمان بودند. آن جنگ در آغاز پادشاهی کیخسرو بود.


در آن زمان همه‌ی کشورها وقدرت های بزرگ و کوچک که در راس آنان توران (این عموزادگان خودمان) حضور داشت یک اتحاد و پیمان شوم در مقابل ایران به وجود آوردند.

جهانی بر این گونه کرد انجمن بد آورد از آن رزم خویشتن در آن اتحاد گسترده نام کشور‌های توران ،هند، چین و ... دیده می‌شد.

کشانی و شگنی و سقلاب وهند چغانی و رومی و وهری و سند ولی در سوی دیگر نبرد ایران تقریباً تنها و بر حق و با تکیه بر تاب و توان خود بود.

دشمن چندین برابر ایرانیان بود. بنا به اسنادی حتا تا سی برابر هم استنباط می‌شود.

شاید بشود نام این جنگ را "هماون" گذاشت. به دلیل اینکه این جنگ در نزدیکی کوهی به همین نام روی داد و نیز این کوه هماون مدتی نیز محل استقرار و موضع سپاه ایران بوده است.کوه هماون در شمال شرقی ایران است.

چگونگی آغاز جنگ:
در پی کشته شدن سیاوش در توران، ایرانیان برای تنبیه و مجازات مرتکبین، اقدام به گسیل نیرو می نمایند. افراسیاب نیز سپاه خود را به فرماندهی پیران ویسه به مقابله با ارتش اعزامی ایران می‌فرستد.

دو سپاه در منطقه‌ی هماون درگیر شدند و به دلیل فزونی تعداد نیروهای تورانی، ایرانیان در این مرحله شکست خورده و دچار هزیمت شدند. لذا به ناچار به کوه هماون پناه برده و در آنجا موضع می‌گیرند. اما سپاه توران موفق می‌شود که ایرانیان را در این کوه به محاصره در آورد.

خبر این ناکامی اولیه به کی خسرو پادشاه ایران می‌رسد.

 پادشاه ایران متوجه وخامت اوضاع می شود. او می داند در صورتی که تورانیان بتوانند بر سپاه محصور ایران چیره شوند چه خطر بزرگی استقلال و تمامیت ارضی ایران را تهدید می‌کند. بنابراین با فراخوان رییس و اعضای شورای اداره کننده‌ی کشور وارد شور می‌شوند:

وز آن پس که آمد به خسرو خبر که پیران شد از رزم پیروز گر
بفـرمـود تا رسـتم پیــلتـن خرامـد به درگـاه، با انجمن

تصمیم شورا این می‌شود که ایران همه‌ی نیرو کشور را به کار گیرد و با همه‌ی توان وارد  جنگ شود. فرماندهی کل عملیات به رستم دستان سپرده می‌شود. آنان به رستم می‌گویند:

برو با دل شاد و رای درست نشاید گرفتن چنین کار سست

رستم که باهوش ترین فرمانده‌ی نظامی زمان بود، با خود اندیشید با توجه به وضعیت قوای محصور ایران و برتری کامل دشمن بر آنان که وضعیت طبیعی منطقه نیز در آن حالت به سود نیروهای متجاوز قرار گرفته و تا زمان تجهیز کامل ارتش و رسیدن به منطقه خطر جدی برای نیروهای خودی در آن محل وجود دارد بهتر است نیروی چابک سواری فوری
اعزام و سپس خود با همه‌ی قوای ممکن به مقابله با دشمن عزیمت کند. لذا در نخستین گام ، یک سپاه به فرماندهی فریبرز و با ماموریت الحاق (پیوستن) به نیروهای زیر فرمان توس به کوه هماون گسیل می‌دارد:

فریبرز را گفت : برکش پگاه سپاه اندر آور به پیش سپاه

افراسیاب با آگاهی از اقدامات تازه ایرانیان برای رسیدن به هدف خود که نابودی ایران است ، ضمن اینکه همه نیرو و توان و امکانات توران را بکار می‌گیرد دست نیاز و متحد طلبی را به سوی همه‌ی کشورها و حکومت‌ها و شبه دولت ها دراز می‌کند و با خیلی ها پیمان یگانگی و شرکت در دست آوردهای جنگ با ایران می‌بندد و آن کشورها نیز به امید پیروزی بر ایران وارد جنگ می‌شوند. به زودی پای همه به معرکه‌ی این نخستین جنگ جهانی کشیده
شد و نیروهای فراوانی از هر سو به منطقه عملیاتی روی آوردند.

چنان نیرو از سراسر جهان در مقابل ایران گرد آمد که رستم وقتی به منطقه می رسد و بر یک
بلندی می رود تا اوضاع را مشاهده کند، از آن همه سرباز جنگی و جنگ افزار، سخت دچار شگفتی می شود:

بشـد پهلـوان تا سر تـیغ کوه به دیدار خاقـان و تـوران گروه
سپه دید چندان که دریای روم از ایشان نمودی چو یک مهره موم
بر آن کوه‌سر، ماند رستم شگفت به برگشتن، اندیشـه اندر گرفت

رستم سران و فرماندهان ایران را گرد می آورد و به آنان می گوید که زیادی نیروی دشمن دلیل قطعی پیروزی آنان نمی تواند باشد. با شرافت ایرانی و پایمردی تمام بجنگید.اگر ما زنده باشیم و دشمن به خاک ایران گزند برساند ما مرده ایم و اگر کشته شویم ولی از ایران دفاع کرده باشیم زنده‌ایم:

همه سـر به سر تن به کشتـن دهیم از آن به که کشور به دشمن دهیم
فراوان سپه دیده ام ، پیـش از این ندیدم که لشکر بود بیـش از این
ز چینی و شگنـی و از هنـــدوی ز سقـلاب و هـری و از پهـلوی
از انـبوه ایـشان مـدارید بـاک زدریا به ابر اندر آریـد خـاک

به هر روی مرحله‌ی نهایی جنگ آغاز می شود و چهل روز به درازا می‌کشد وبا پایداری و پایمردی سرسختانه ایرانیان و فرماندهی خوب و درایت و رهبری کی‌خسرو و پشتیبانی ملت و یگانگی و یک دلی، ایران پیروز جنگ می‌شود. این نبرد بزرگ در واقع نخستین جنگ جهانی بود.

آن‌چه سپس‌، در سده‌ی بیستم میلادی به عنوان جنگ بزرگ روی داد و به جنگ جهانی اول معروف شد سه هزار و نهصد سال پس از نبرد جهانی هماون می باشد. ازقضای روزگار هردو جنگ نیز به دلیل (یا بهانه‌ی) کشته شدن یک شاهزاده شروع شده است. می‌دانیم که جنگ جهانی سال 1914 میلادی در پی قتل آرشیدوک فردیناند ولیعهد اتریش شروع شد.

دیدیم که نبرد هماون که جنگ اول جهانی است نیز پس از کشته شدن سیاوش فرزند پادشاه ایران آغازگشت. نبردجهانی هماون مدت هفت ماه به طول انجامید. در جنگ جهانی اول که دشمنان ایران متحد با هم به ما حمله کردند، ایرانیان با جان فشانی فراوان توانستند پیروز شده و تمامیت ارضی کشور را حفظ کنند.

آری، برای اینکه ایران در طول تاریخ باقی بماند رشادت‌ها و شهادت طلبی‌های بسیاری شده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/a5b
اخبار مرتبط
کی‌کاووس پادشاه ایران همه امور را در کشور به نیکی انجام داد و ایران سامان خوبی گرفت؛ این در حالی است که ایرانیان در آن دور دست‌های تاریخ در فکر علم رفتن به آسمان هم بودند.
در گذشته شاهنامه را ساخته ذهن فردوسی می دانستند، اما پس از پژوهش ها واضح شد که ابوالقاسم فردوسی تاریخ طولانی ایران قدیم را به شعر و نظم درآورده است.
هنگامی که شاهنامه در بردارنده ی هشت هزار سال تاریخ جامعه سیاسی ایران است، قابل انتظار است که اقتصاد هم در آن وجود داشته باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید