صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۷
کد خبر: 14451
گزارشگر: 213
۴۲۶
۰
۰
۱
هواشناسی پایتخت تا پایان بهار

پیش‌بینی هوا و وضعیت بارش‌های تهران در دو ماه آینده

پیش‌بینی هوا و وضعیت بارش‌های تهران در دو ماه آینده
مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران از تجربه دمای بیش از حد نرمال طی دو ماه آینده و وضعیت بارندگی‌های نرمال خبر داد.
به گزارش آسیانیوز، مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران از تجربه دمای بیش از حد نرمال طی دو ماه آینده و بارندگی‌های درحد نرمال خبر داد و گفت: بارندگی‌های تهران طی فروردین‌ماه نسبت به میزان بلند مدت ۳۹ درصد کاهش و دمای هوا حدود ۲ درجه سلسیوس افزایش یافت.

مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت دما و بارش طی دو ماه آینده اظهارکرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی دو ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان ۰.۵ تا ۱ درجه سانتیگراد بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در بهترین شرایط در حد نرمال و با تمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: حتی در خوشبینانه‌ترین حالت و نرمال بودن بارش طی اردیبهشت و خرداد، این شرایط نمی‌تواند مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران کند بنابراین کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود.

غلامی اضافه کرد: لازم است با توجه به شرایط نسبت به تنظیم الگوی کشت و تقویم کشت متناسب با کم بارشی تصمیم‌گیری و مدیریت شود.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با توجه به تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان گفت:داده‌ها بیانگر آن است که طی فروردین‌ماه ، ۲۸ میلی‌متر باران (به‌صورت پهنه‌ای) در استان تهران بارید که نشاندهنده کاهش ۳۹ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت است.

وی افزود: این موضوع در حالیست که از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ تنها ۱۳۱ میلی‌متر باران (به‌صورت پهنه‌ای) در استان تهران اتفاق افتاده که ۴۰ درصد کاهش بارش در استان تهران را نشان می‌دهد. اکثر استان‌های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند، به‌گونه‌ای که از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ۱۴۰۲، کل کشور با کاهش ۲۰ درصدی بارش روبه‌رو بود.

به گزارش ایسنا، مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران ادامه داد: بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تا پایان فروردین ۱۴۰۲، نشان دهنده آن است که استان تهران هشتمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش درصد تامین بارش سال آبی را نسبت به بلند مدت دارد همچنین از نظر توزیع مکانی نیز در اکثر شهرستان‌های استان طی فروردین ماه کاهش بارش اتفاق افتاده که بیشترین کاهش بارش مربوط به شمیرانات، فیروزکوه و شهریار بود.

وی افزود: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان، بیانگر افزایش دما در فروردین ۱۴۰۲ است. متوسط دمای هوای استان تهران در این ماه ۱۶ درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلندمدت حدود ۲ درجه افزایش یافت این درحالیست که متوسط کمینه دما ۰.۳ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما نیز ۳.۶ درجه سلسیوس افزایش یافت.

غلامی در پایان تصریح کرد: فروردین ۱۴۰۲ در مقایسه با بلند مدت به‌طور محسوسی گرم‌تر بود. از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌های استان با افزایش دما روبه‌رو بودند و متوسط دما در بیشتر شهرستان‌ها بین ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس افزایش دما داشتند که این افزایش دما در آب شدن سریع برف در نواحی کوهستانی موثر بود./
https://www.asianews.ir/u/a5g
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید