صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۲:۳۶
کد خبر: 14487
گزارشگر: 213
۲۲۹۶
۰
۰
۱
پس از اجرایی شدن قانون جدید چک

آخرین وضعیت استفاده از دسته چک های قدیمی/نحوه دریافت چک های جدید

آخرین وضعیت استفاده از دسته چک های قدیمی/نحوه دریافت چک های جدید
بیش از دو سال است از اجرایی شدن قانون جدید چک می‌گذرد و بر این اساس چک‌های جدیدی در اختیار مشتریان بانکی قرار گرفت که صادرکنندگان همزمان با صدور آن در قالب نسخه فیزیکی باید اطلاعات آن را در سامانه صیاد ثبت می‌کردند.

به گزارش آسیانیوز، دارندگان دسته چک قدیمی می‌توانند با مراجعه به شعب بانک‌های خود دسته چک جدید صیادی دریافت کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
 
بیش از دو سال است از اجرایی شدن قانون جدید چک می‌گذرد. طبق این قانون، چک‌های جدیدی در اختیار مشتریان بانکی قرار گرفت که صادرکنندگان همزمان با صدور آن در قالب نسخه فیزیکی باید اطلاعات آن را در سامانه صیاد ثبت می‌کردند. از اهداف اصلی این قانون، می‌توان به افزایش اعتبار چک به عنوان ابزار پرداخت وعده‌دار و ایجاد زمینه برای راه‌اندازی چک دیجیتال اشاره کرد.

در چارچوب این قانون، خدمات متنوعی از انواع استعلام‌ها برای آگاهی از وضعیت اعتباری صادرکننده چک تا صدور دسته‌چک دیجیتال در بانک‌ها از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی در اختیار مشتریان قرار گرفت.

 

تغییر وضعیت چک های برگشتی

 آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته و با آغاز اجرایی شدن این قانون، روند چک‌های برگشتی به مبادله‌ای با کاهش بسیاری مواجه شد. بر این اساس درصد تعداد چک های برگشت‌ داده‌شده در فروردین ماه سال 1399 برابر 18.3 درصد و مبلغ این چک‌ها برابر 20 درصد بوده است.

این نسبت در آخرین آمار منتشره مربوط به بهمن ماه سال 1401 از لحاظ تعدادی برابر با 7.3 و از لحاظ مبلغی برابر با 9.2 درصد بوده است.

به نقل از سایت طلا، دلیل آن نیز سخت‌گیری‌های قانون جدید چک برای صادرکنندگان چک برگشتی بود و آنها از خدمات متنوعی محروم می‌کرد؛ از جمله این موارد عدم امکان افتتاح حساب و صدور کارت بانکی جدید و حتی تمدید تاریخ اعتبار کارت و صدور کارت المثنی، مسدود شدن وجوه تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی متعلق به صادرکننده نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری به میزان مبلغ کسری چک، عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی و عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی است.

در حال حاضر و پس از گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن قانون جدید چک، روند جایگزین شدن چک‌های قدیمی با جدید به سرعت طی شده و بیش از 80 درصد چک های وصول شده در سامانه چکاوک از چک های جدید بوده است.

------------------

بیشتر بخوانید

اعلام جزییات قانون جدید چک و چگونگی ثبت و انتقال آن در سامانه صیاد/توزیع دسته چک ها از امروز

--------------------------------------
بر همین اساس معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در اواخر سال گذشته به برنامه بانک مرکزی برای جمع‌آوری چک‌های قدیمی اشاره کرد؛ برنامه‌ای که براساس آن چک‌های قدیمی از شهریورماه سال جاری با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند و چک‌های قدیمی فقط در بانک‌های خودشان قابلیت نقدشدن را خواهد داشت. بنابراین برای بهره‌مندی از مزایای چک‌های جدید، دارندگان چک‌های قدیمی می‌توانند طی ماه‌های آتی به شعب بانک‌های خود مراجعه کرده و دسته چک قدیمی خود را با دسته چک‌ جدید تعویض کنند./

https://www.asianews.ir/u/a6g
اخبار مرتبط
قانون اصلاح قانون صدور چک از ابتدای امسال اجرا و ثبت، نقل و انتقال چک‌های جدید مستلزم ثبت کردن در سامانه صیاد شد؛ در حالی که چک‌های قدیمی تا پایان امسال فرصت وصول دارند.
دسته چک‌هایی که از امروز(۱۳۹۹.۱۰.۲۰) به مشتریان تحویل داده می‌شود، دارای تاریخ اعتبار هستند؛ به این معنی که اشخاص تا تاریخ معینی مجاز هستند که از دسته‌چک خود استفاده کرده و چک صادر کنند؛ چک های جدید از ابتدای سال 1400 باید در سامانه صیاد ثبت و تایید شود و در گزارش زیر به پرسش‌های احتمالی شما درباره اهم تغییرات قانون و چگونگی ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد پاسخ داده شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید