صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۵
کد خبر: 14530
گزارشگر: 2
۳۲۸۳
۰
۱
۱۰
قوانین بیمه موتور

بیمه موتورسیکلت اقساطی چگونه بخریم؟

بیمه موتورسیکلت اقساطی چگونه بخریم؟
برای اینکه علت اجباری بودن بیمه نامه و پوشش‌های آن را بدانید تا انتهای متن همراه ما باشید.

امروزه استفاده از وسایل نقلیه زمینی مانند: خودرو و موتور سیکلت مرسوم است و افراد برای انجام کار‌ها از آن‌ها بهره‌مند خواهند شد. اما همین وسایل نقلیه زمینی می‌توانند خطر ساز باشند و حادثه رانندگی ایجاد کنند. اما بیشترین خطرات برای راکب‌های موتور سیکلت خواهد بود از این رو باید تمام صاحبان موتور سیکلت بیمه موتور را تهیه کنند. این بیمه نامه به صورت اجباری بوده و باید برای تمام موتور سیکلت‌ها تهیه شود. اگر به موقع برای تمدید این بیمه نامه اقدام نکنید، به طور حتم با جریمه و توقیف وسیله نقلیه خود روبه رو خواهید بود. برای اینکه علت اجباری بودن بیمه نامه و پوشش‌های آن را بدانید تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

اهمیت خرید بیمه موتور

 

بیشتر موتور سوار‌ها این سوال را دارند که چرا باید بیمه موتور را خریداری کنند؟ یا مزیت‌های این بیمه نامه چیست؟
همانطور که می‌دانید بیشتر افراد برای انجام کارهای خود مانند: جابه جایی بسته‌ها یا حتی جابه جایی افراد از موتور سیکلت استفاده می‌کنند. از طرفی هم سرعت بالای موتور سیکلت‌ها می‌تواند حادثه ساز بوده و باعث ایجاد خطر برای اشخاص ثالث شود. در نتیجه شرکت‌های بیمه برای اینکه بتوانند به عنوان حمایتگر یا پشتوانه مالی در کنار افراد باشند، بیمه موتورسیکلت را طراحی کرده‌اند. در این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی و مالی در نظر گرفته شده تا جبران کننده خسارت‌های رخ داده باشد.
در نتیجه با تهیه بیمه نامه موتور می‌توان در برابر خطرات رخ داده در حادثه‌های رانندگی تحت پوشش بود و در صورت توقیف وسیله نقلیه از جریمه جلوگیری کرد.

 

پوشش‌های بیمه موتور

پوشش‌های بیمه موتورسیکلت

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت همانند بیمه شخص ثالث خودرو است و به جبران هزینه‌های مالی و جانی می‌پردازد. پوشش‌های بیمه نامه موتور به شرح زیر هستند:

خسارت مالی شخص ثالث در حادثه: شرکت بیمه در بیمه موتور، خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه که غیر از راننده مقصر باشد را جبران خسارت می‌کند.
❖ خسارت جانی اشخاص ثالث در حادثه: در این پوشش خسارت‌های جانی و بدنی مانند: فوت و هزینه‌های درمانی تحت پوشش بوده و تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارت خواهد شد.
❖ خسارت جانی برای راننده مقصر: اگر راننده موتور سیکلت مقصر در حادثه دچار خسارات جانی شود، می‌تواند مطابق با قوانین بیمه موتور سیکلت، برای دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام کند.

به طور کلی خطرات تحت پوشش‌ بیمه نامه موتور سیکلت عبارتند از :

❖ هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت
❖ برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت و یا متحرک
❖ هزینه خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه یا محمولات آن
❖ غرامت فوت و نقص عضو
❖ هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث

 

قوانین بیمه موتورسیکلت بدون گواهینامه

قوانین بیمه موتورسیکلت برای راکبان بدون گواهینامه

با توجه به قانون جبران خسارت در بیمه موتور سیکلت، اگر راکب موتور در حادثه‌ای مقصر باشد و گواهینامه مطابق با وسیله نقلیه خود را ارائه نکند، شرکت بیمه هزینه‌های ایجاد شده را پرداخت خواهد کرد و به به صورت اقساط از بیمه‌گزار این جبران خسارت را دریافت خواهد کرد.
همچنین در صورتی که حادثه رانندگی ایجاد شده منجر به خسارت جانی و دیه شود، شرکت بیمه، دیه را پرداخت نمی‌کند. دلیل این عدم پرداخت با توجه به قانون و ماده ۳ در بیمه نامه موتور است که پرداخت دیه به راننده مقصر بدون داشتن گواهینامه را ممنوع می‌داند.

 

آیا خرید بیمه موتور مشمول تخفیف می‌شود؟

 

بسیاری از شرکت‌های بیمه برای اینکه بتوانند بیمه‌گزار‌ها را برای خرید بیمه نامه موتور ترغیب کنند از تخفیف‌های مختلفی استفاده خواهند کرد. تخفیف‌های درون سازمانی همان تصمیماتی هستند که به صورت دوره‌ای و در زمان مشخصی اعمال می‌شوند. تخفیف خرید نقدی بیمه نامه، تخفیف‌های گروهی، تخفیف به مناسب روز‌های خاص سال و تخفیف عدم خسارت برای تمام بیمه‌گزارها در نظر گرفته خواهد شد.
اما در بیمه موتور، همانند بیمه شخص ثالث اگر بیمه‌گزار در طی مدت انقضا بیمه نامه خسارتی را دریافت نکند، مشمول تخفیف عدم خسارت بیمه نامه خواهد شد. همچنین می‌تواند از این تخفیف برای کم کردن قیمت بیمه استفاده کند. تنها دقت داشته باشد که این تخفیف حداکثر تا ۷۰ درصد خواهد بود.

 

قیمت بیمه موتور سیکلت

 

برای محاسبه قیمت بیمه نامه موتور نیاز است که به عوامل مختلف توجه داشت. قیمت در این بیمه نامه به فاکتورهای مهمی ‌مانند: تعداد سیلندر‌ها، چرخ‌های موتور سیکلت، دیه و پوشش‌های بیمه‌ای بستگی دارد. اما سیلندر‌ها در موتور سیکلت به دسته بندی زیر تقسیم می‌شوند:

❖ موتور سیکلت گازی
❖ موتور دنده‌ای یک سیلندر
❖ موتور سیکلت دوسیلندر و بالاتر
❖ موتور دارای سه چرخ و سایدکار

انتخاب پوشش‌های مالی موتور از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت بیمه نامه است که با توجه به دیه اعلام شده در ابتدای هر سال می‌توان سقف تعهدات آن را مشخص کرد. بیمه‌گزار حداقل یا حداکثر تعهدات بیمه را می‌تواند متناسب با شرایط خود انتخاب کند که همین موضوع باعث افزایش قیمت بیمه نامه می‌شود.
جریمه دیرکرد یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت بیمه نامه است که اگر بیمه‌گزار به موقع برای تمدید بیمه نامه اقدام نکند، با جریمه روبه رو خواهد شد. این جریمه به صورت روزشمار بوده و بهتر است که تمدید بیمه نامه را فراموش نکرد.

 

بیمه موتورسیکلت اقساطی

 

قیمت بیمه ثالث موتورسیکلت چندان بالا نیست؛ لذا شرکت‌های بیمه محدودی تمایل به ارائه بیمه موتورسیکلت اقساطی دارند. بیمه موتورسیکلت اقساطی پاسارگاد یکی از آنها است.شما می‌توانید به راحتی ارزانترین بیمه موتورسیکلت اقساطی پاسارگاد را از بیمه دات کام (bimeh.com) خریداری نمایید.

 

مدت زمان بیمه‌نامه موتورسیکلت

 

برخی از شرکت‌ها، بیمه شخص ثالث موتور را به صورت بلندمدت با اعتبار یک ساله یا به‌صورت کوتاه مدت در بازه‌های زمانی مختلف یک ماهه، دو ماهه و... ارائه می‌دهند. در صورتی که بیمه گزار قصد فروش یا انتقال موتور خود را دارد، می‌تواند از این بیمه استفاده کند. قیمت این بیمه‌ کمتر از بیمه موتور بلند مدت (با اعتبار یک ساله) است. در حال حاضر امکان خرید بیمه کوتاه مدت موتورسیکلت از بیمه دات کام فراهم شده است.

 

خرید بیمه موتور با استعلام

 

بیمه موتور سیکلت را می‌توان به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت تهیه کرد. اما برخی از شرکت‌های بیمه‌ای فروش بیمه را به صورت سه ماهه کوتاه مدت ارائه می‌کنند که بهتر است برای اطلاع از این موضوع از سامانه آنلاین بیمه دات کام (https://bimeh.com) استفاده کرد. بیمه دات کام یکی از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است که شرایط استعلام و مقایسه پوشش‌ها و خدمات بیمه‌ای را فراهم کرده تا همه افراد بتوانند در زمان کوتاهی و بدون محدودیت زمانی و مکانی این بیمه نامه را تهیه کنند. کافی است که به وب سایت این کارگزاری مراجعه کنید تا تنها با چند کلیک بیمه نامه برای شما صادر شود. همچنین این سامانه به صورت 24 ساعته آمادگی ارائه خدمات به بیمه‌گزارها را دارد.

 

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه موتورسیکلت

 

همانطور که گفته شد، بیمه موتور خسارت‌های مالی و جانی را تا سقف دیه اعلام شده تحت پوشش خواهند داد. دیه در سال ۱۴۰۲ برای ماه‌های حرام معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان و برای ماه‌های عادی سال معادل ۹۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.
اما نکته این است که شرکت‌های بیمه برای جبران خسارت‌هایی که در اثر حادثه رانندگی رخ داده به یکسری مدارک نیاز دارند. کارشناس ارزیاب خسارت بیمه برای بررسی‌ها و میزان تخمین خسارت وارد شده باید در ابتدا پرونده اعلام خسارت را روئیت کند. در نتیجه بعد از بروز حادثه و خسارت باید حداکثر تا ۵ روز کاری به یکی از نمایندگی‌های بیمه مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید.

 

مدارک مورد نیاز جبران خسارت در بیمه عبارتند از:

 

❖ بیمه موتور معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده
❖ گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
❖ کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده
❖ کارت ملی مقصر و زیان دیده
❖ اصل فاکتور رسمی‌‌‌ لوازم با تایید کارشناس بیمه

کارشناس بیمه، با بررسی مدارک و ارزیابی خسارت وارد شده به اشخاص ثالث، حواله را صادر می‌کند. به طور کلی توصیه می‌کنیم که برای جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه‌های رانندگی به موقع برای تمدید بیمه موتور سیکلت اقدام کنید.

 

ارزان‌ترین بیمه موتور سیکلت

 

درست است که امکان خرید بیمه کوتاه مدت موتورسیکلت محدود است؛ ولی می‌توان بیمه ارزان موتور تهیه کرد. با توجه به اینکه بیمه مرکزی ایران، نرخ پایه بیمه موتور را اعلام می‌کند، نرخ بیمه در شرکت‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد. اگر به دنبال خرید بیمه موتور سیکلت ارزان قیمت هستید، باید موقع رانندگی با موتور شش دانگ حواستان باشد. تعجب کردید؟ به شما حق می دهیم!! باید بدانید که هرچه رانندگی‌تان مناسب‌تر باشد، تصادف و خسارت شما کمتر خواهد بود؛ در نتیجه، از تخفیف عدم خسارت حین تمدید بیمه موتور سیکلت برخوردار می‌‍شوید.
ثانیا، اگر گوش به زنگ تاریخ تمدید بیمه موتورسیکلت چیست و مدام تمدید آن خود را پشت گوش نیاندازید، امید می‌رود که بیمه موتورسیکلت ارزان قیمتی بخرید.

https://www.asianews.ir/u/a7l
اخبار مرتبط
طرح جدید پلیس ترافیک شهری برای ارائه گواهینامه آسان به موتورسیکلت سواران اعلام شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید