صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۷
کد خبر: 14531
گزارشگر: 213
۴۶۶
۰
۰
۱
براساس آمارهای گمرکی فروردین

افت خطرناک صادرات غیرنفتی ایران در سال جدید

افت خطرناک صادرات غیرنفتی ایران در سال جدید
آمارهای گمرکی فروردین ایران امسال نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی کشور با افتی ۱۳% نسبت به پارسال به ۳ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش آسیانیوز، آمارهای گمرکی فروردین ایران امسال نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی کشور با افتی ۱۳% نسبت به پارسال به ۳ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار رسیده است.

آمارهای سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی گمرک چین نیز نشان می‌دهد وارداتش از ایران با افتی ۴۱ % به ۲.۹ میلیارد دلار سقوط کرده است.

این در حالی است کع هند و ترکیه به عنوان شرکای اصلی ایران نیز در آمارهای تجاری سه‌ ماه ابتدایی ۲۰۲۳ به ترتیب از افت ۶ % و ۲۲% واردات از ایران خبر داده‌اند.

همچنین واردات چین از روسیه در دور مشابه ۳۳% اوج گرفته و واردات هند و ترکیه از روسیه نیز به ترتیب ۳۳۰ % و ۲.۵% رشد کرده است و فروردین امسال تنها ۱۶۷ میلیون دلار صادرات فولاد انجام شده است.

در حالی که واقعیت این است که بخش اعظمی از صادرات ایران مربوط به محصولات خام نفتی، پتروشیمی و معدنی است؛ کالاهایی که در روسیه نیز بعنوان اقلام اصلی صادرات محسوب می‌شود؛ و در این باره موضوع بسیار ساده است - ما بازارها را به روسیه واگذار کرده ایم.(مجمع فعالان اقتصادی)

این در حالی است که بانک جهانی در آخرین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان، رشد اقتصادی واقعی ایران در سال 2022 را معادل 2.9 درصد تخمین زد و پیش‌بینی کرد که این رقم برای سال 2023 به 2.2 درصد کاهش یابد.

همچنین بانک جهانی در گزارش پیشین خود، رشد اقتصادی ایران در سال 2023 را 2.7 درصد پیش‌بینی کرده بود. اما کاهش رشد اقتصادی شرکای تجاری کلیدی ایران و رقابت صادراتی جدید با نفت تخفیفی روسیه باعث شد که چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران با کاهش 0.5 واحد درصدی مواجه شود.

به‌علاوه بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که افت رشد اقتصادی ایران در سال مالی 2024 – 2025 نیز ادامه پیدا کند و به 1.9 درصد برسد.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از تورم
آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) از چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال 1402 به آبان ماه امسال بازمی‌گردد. گزارشی که IMF در آن علاوه بر بررسی تورم ایران در دو دهه گذشته، نرخ تورم ایران در دو سال آینده را در دو سناریو خوش‌بینانه و واقع‌گرایانه پیش‌بینی کرد.

صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی خوش‌بینانه خود اعلام کرده است که اگر شاخص‌های مالی و پولی ایران بهبود پیدا کنند، می‌توان انتظار داشت که نرخ تورم طی دو سال آینده به زیر ۲۰ درصد برسد.

IMF همچنین تاکید کرده که اگر هیچ افزایشی در کسری مالی اسمی ایران وجود نداشته باشد و پایه پولی تنها ۱۰ درصد افزایش یابد، می‌توان امیدوار بود که تورم ایران تک‌رقمی شود.

سناریوی واقع‌گرایانه IMF برای اقتصاد ایران
با این حال این نهاد بین‌المللی پولی تاکید کرده است که بر اساس داده‌های تاریخی و در صورتی که شرایط کنونی اقتصادی تداوم یابد، نرخ تورم در ایران در دو سال آینده به رشد خود ادامه می‌دهد و به بالای 50 درصد می‌رسد./

https://www.asianews.ir/u/a7m
اخبار مرتبط
پس از جابجایی در سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد و کشاورزی و استیضاح به حق در وزارت صمت، حضور آقای خاندوزی در وزارتخانه مهم و کاربردی اقتصاد همچنان بر طبل ضعف کابینه اقتصادی دولت سیزدهم خواهد نواخت.
نماینده روسیه در سازمان‌‌های بین المللی گفت:آمریکا و تروئیکای اروپایی تصمیم گرفته‌‌اند برجام که دستاورد بزرگی در زمینه منع اشاعه هسته‌‌ای بوده و هست را از بین ببرند.
کیهان در یادداشتی خواهان برپایی مجدد برجام بدون حضور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شد.
صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که بر اساس داده‌های تاریخی و تداوم شرایط کنونی اقتصادی، نرخ تورم در ایران در دو سال آینده به رشد خود ادامه می‌دهد و به بالای 50 درصد می‌رسد.
پس از فراز و نشیب های فراوان گفت و گوهای برجامی، گزارش های متعددی از شکست در مذاکرات هسته ای یا معاملات قریب الوقوع به گوش رسیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید