صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۲
کد خبر: 14536
گزارشگر: 2
۵۵۷۱
۰
۰
۸
چی بپوشم؟

پارچه خامه دوزی و پارچه نخی گلدار، دو انتخاب عالی برای دوخت مانتو

پارچه خامه دوزی و پارچه نخی گلدار، دو انتخاب عالی برای دوخت مانتو
با شروع روزهای گرم بهار و تابستان، یکی از دغدغه های مهم خانم ها شروع می شود. «چی بپوشم؟»، «مانتو چی بپوشم؟»، «چی بپوشم که خنک باشه؟»، «چی بپوشم که سبک باشه؟» اگر شما هم این سوالات را دارید، بهترین پیشنهاد برای شما پارچه های نخی است. در سالهای اخیر دو مدل پارچه نخی زیبا در بازار تبدیل به پرفروش ترین ها شدند.

با شروع روزهای گرم بهار و تابستان، یکی از دغدغه های مهم خانم ها شروع می شود. «چی بپوشم؟»، «مانتو چی بپوشم؟»، «چی بپوشم که خنک باشه؟»، «چی بپوشم که سبک باشه؟» اگر شما هم این سوالات را دارید، بهترین پیشنهاد برای شما پارچه های نخی است. در سالهای اخیر دو مدل پارچه نخی زیبا در بازار تبدیل به پرفروش ترین ها شدند. پارچه نخی گلدار و پارچه خامه دوزی دو پارچه تابستانی محبوب و ترند فصل هستند. هر دوی این پارچه ها دارای الیاف طبیعی نخ و پنبه بوده و با تنوع بالا، برای دوخت مانتوهای خنک و سبک، ایدئال ترین خواهند بود. از هر دوی این پارچه ها می توانید برای دوخت لباس های مختلفی استفاده نمایید.
پارچه خامه دوزی برای دوخت انواع مانتوهای کوتاه و بلند و پیراهن های ساحلی مناسب است. اگر به لباس های فانتزی علاقه دارید، خرید پارچه نخی گلدار را به شما توصیه می کنیم. می توانید با این پارچه ظریف و زیبا لباس های متنوعی مانند شومیز، مانتو و پیراهن بدوزید. اگر همچنان برای خرید این پارچه ها تردید دارید یا قیمت پارچه نخی خنک برای شما مهمترین معیار است، مطالعه ادامه این مطلب برای شما راهگشا خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم بهترین قیمت پارچه خامه دوزی برای مانتو را به شما ارائه کنیم. علاوه بر این، راهنمای جامع خرید پارچه نخی گلدار نیز به شما کمک می کند بهترین و مقرون بصرفه ترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

 

اندکی درباره تاریخچه پارچه های نخی

 

از آنجایی که در این مطلب قصد داریم به شکلی کاملا دقیق و جزئی ویژگی های دو پارچه پارچه نخی گلدار و پارچه خامه دوزی را بررسی کنیم، بد نیست سری به تاریخچه آن نیز بزنیم. اولین بار پنبه در هند تولید شد، زمانی نزدیک به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح. برای تولید الیاف پنبه ای و استفاده از آن در پارچه های نخی، از گل گیاه پنبه استفاده می شود. منظور همان حجم سفید و نرمی که روی این گلها رشد می کند است. در ابتدا تمام فرآیند چیدن پنبه و ریسیدن آن به صورت دستی انجام می شد. در قرن سیزدهم دستگاهی در هند تولید شد که فرآیند چیدن پنبه را آسان تر کرد. دستگاه پنبه پاک کن فرآیند برداشت و تولید الیاف پنبه را تسهیل کرد. در نتیجه، این الیاف به سرعت به عنوان محبوب ترین و کاربردی ترین الیاف در دسترس، در تولید پارچه های مختلف مورد استفاده قرار گرفتند.

پس از آن اختراع پنبه پاک کن مکانیکی در آمریکا منجر به افزایش تولید این ماده در سراسر ایالات متحده و اروپا شد. این اختراع جدید باعث شد کار دستی مورد نیاز برای جمع آوری پنبه از ۶۰۰ ساعت به ۱۲ ساعت تقلیل پیدا کند. در نتیجه همین فرآیند است که امروز قیمت پارچه نخی خنک بسیار کمتر از آن چیزی است که در گذشته بود. در فرآیند تولید الیاف پنبه ای، پنبه های چیده شده پس از پاک شدن از هر گونه آلودگی و شی اضافه به کارخانه های نساجی ارسال می شوند. در این مرحله دستگاه های مخصوص الیاف حجیم پنبه را دوباره تمیز کرده و به شکل یک طناب بلند به هم می پیچند. در مراحل بعدی الیاف ظریف تری تولید شده که در هم می پیچند و نخ مورد نظر را می سازند. در حال حاضر چین، هند و ایالات متحده سه تولید کننده برتر پنبه و پارچه های پنبه ای در جهان هستند.

 

با پارچه خامه دوزی بیشتر آشنا شوید

 

اگر چندان اهل خرید پارچه نیستید و با پارچه ها آشنایی ندارید، شاید اولین سوال شما این باشد که پارچه خامه دوزی چیست؟ پارچه های نخی قدمتی بسیار طولانی دارند و جزو اولین پارچه هایی هستند توسط بشر ساخته و مورد استفاده قرار گرفتند. به همین دلیل امروزه نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین پارچه ها در سراسر جهان شناخته می شوند. پارچه خامه دوزی یکی از زیباترین پارچه های نخی است که می توانید در بازار مشاهده کنید. این پارچه ترکیب پارچه وال به عنوان یک پارچه نخی کلاسیک پرطرفدار و هنر گلدوزی است. در طراحی پارچه خامه دوزی معمولا از پارچه وال به عنوان زمینه استفاده می شود. سپس به صورت دستی یا ماشینی طرح هایی روی این پارچه خامه دوزی یا گلدوزی می شود. قیمت پارچه خامه دوزی برای مانتو می تواند بر اساس دستی یا ماشینی بودن طرح ها متفاوت باشد.
هر چند پارچه های خامه دوزی مولتی کالر با ترکیب چند رنگ نخ در بازار مشاهده می شود اما پرفروش ترین مدل های این پارچه، ساده و تک رنگ هستند. معمولا از الیاف نخ و یا پلی استر برای خامه دوزی های روی این پارچه استفاده می شود. این الیاف کاملا هم رنگ با پارچه زمینه انتخاب می شوند و به همین دلیل این پارچه زیبایی متفاوت با سایر پارچه های کار شده را دارد. در بعضی از مدل های این پارچه، حفره هایی روی لباس ایجاد می شود که جذابیت طرح روی آن را چند برابر می کند. پارچه خامه دوزی گل برجسته نیز یکی از فوق العاده ترین مدل های این پارچه خیره کننده و دوست داشتنی است.

 

پارچه خامه دوزی چطور تولید می شود

 

اگر به دنبال قیمت پارچه خامه دوزی برای مانتو هستید، بد نیست بدانید این پارچه چطور تولید می شود. پارچه های خامه دوزی معمولا به صورت ماشینی تولید می شوند. پارچه زمینه آماده شده و زیر دستگاه های مخصوص قرار می گیرد. از قبل طرح های متقارن یا نامتقارنی که قرار است روی این پارچه خامه دوزی شود، در اختیار دستگاه های کامپیوتری قرار می دهند. سپس دستگاه های بزرگ و عظیم به دقت طرح های مورد نظر را روی پارچه می دوزند. اما باید در نظر داشته باشید، با اینکه تمام این فرآیند به صورت ماشینی انجام می شود، همچنان فرآیند تولید سرعت بالایی ندارد. زیرا زمینه این پارچه حساس بوده و نمی شود با سرعت بالای روی آن دوخت و گلدوزی انجام داد. همین نکات جزئی و کوچک به میزان زیادی در قیمت پارچه نخی خنکی مانند خامه دوزی، تاثیر دارد.
فراموش نکنید، با رشد صنعت نساجی و حضور ماشین های کامپیوتری، همچنان پارچه خامه دوزی دست دوز طرفداران خود را دارد. برای تولید این پارچه از مرغوب ترین پارچه های نخی ساده استفاده می شود. گلدوزی های سطح این پارچه با نخ های ظریف پنبه یا ابریشم انجام می شود. در حالی که معمولا الیاف به کار رفته در سطح پارچه خامه دوزی ماشینی، پنبه و پلی استر است. ساعت ها زمان نیاز است تا یک متر از این پارچه نفیس به صورت دستی تولید شود. به همین دلیل در تعیین قیمت پارچه خامه دوزی دستی، الیاف ابریشم و دشواری طراحی این پارچه، اهمیت بسیاری دارد.

 

با پارچه خامه دوزی چی بدوزیم

 

معمولا خانم ها برای روزهای گرم به دنبال پارچه های رنگارنگ، زیبا و سبک هستند. پارچه خامه دوزی یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید استایل تابستانی خود را با آن دگرگون کنید. این پارچه دوست داشتنی معمولا برای دوخت مانتوهای سبک و کوتاه تابستانی استفاده می شود. زیرا علاوه بر ظاهر فوق العاده، قیمت مناسبی هم در مقایسه با سایر پارچه های مانتویی دارد. لطافت و ایستایی آن نیز کاملا مناسب دوخت مانتوهای عروسکی و پر چین است. البته اگر علاقه ای به مانتوهای فانتزی ندارید، می توانید با آن مانتوهای راسته و کتی نیز طراحی کنید. برای مانتوهای کتی شاید به یک آستر نخی نیز نیاز داشته باشید. مانتوهای پیراهنی بلند نیز یک مدل پرطرفدار برای خانم هایی است که مایلند مانتوهای دکمه دار بپوشند. این مدل مانتوها در سفر بهترین آیتم استایل شما خواهند بود.
اگر از دنیای هیجان انگیز مانتوهایی که می توانید با این پارچه بدوزید، بگذریم می توان گفت پارچه خامه دوزی برای دوخت انواع شومیز و پیراهن هم مناسب است. اگر طرفدار استایل کژوال هستید، پیراهن های کوتاه و بلندی که با این پارچه می دوزید را می توانید در مهمانی های نیمه رسمی مختلفی بپوشید. انواع پیراهن ساحلی با پارچه خامه دوزی، می توانید شیک ترین لباس شما برای منزل و مهمانی های خانوادگی باشد. شومیزهای دوخته شده با این پارچه نیز به راحتی با شلوارهای جین و کتان ست می شود. دامن های کوتاه و بلند خامه دوزی نیز می توانند برای شما در مهمانی، منزل و استایل خیابانی کاربردی باشند. البته یکی از بیشتری کاربردهای این پارچه، در تزئین لباس های نخی ساده است. شما می توانید از پارچه خامه دوزی به عنوان خرجکار استفاده نمایید.

 

رنگ های ترند پارچه خامه دوزی برای تابستان ۱۴۰۲

پارچه خامه دوزی برای مانتو

اگر به دنبال قیمت پارچه خامه دوزی برای مانتو هستید، حتما مایلید با بهترین رنگ های آن نیز آشنا شوید. این پارچه محبوب و پرطرفدار در رنگ های بی نظیری تولید میشود و شما می توانید با اضافه کردن این رنگ ها به کمد خود، استایلی زیبا برای روزهای گرم بهار و تابستان داشته باشید. اجازه دهید آشنایی با بهترین رنگ های این پارچه برای دوخت مانتو پیراهن را از رنگ سال شروع کنیم.

 

رنگ سرخابی، رنگ سال ۱۴۰۲

 

یکی از بهترین رنگ های پارچه خامه دوزی که می توانید از آن برای دوخت مانتو استفاده نمایید، سرخابی است. این رنگ دوست داشتنی و پرانرژی، رنگ سال ۱۴۰۲ است در نتیجه یک استایل مد روز با یک پارچه ترند سال خواهید داشت. این رنگ را می توانید با سورمه ای یا سبز ست کنید. این رنگ به استایل شما ظاهری لوکس و فانتزی می دهد.

 

پارچه خامه دوزی با رنگ سفید

 

رنگ سفید پرفروش ترین رنگ پارچه خامه دوزی است. دلیل این میزان از محبوبیت رنگ سفید این پارچه قابل حدس نیست. اما شاید یکی از دلایل آن، کاربردی بودن این رنگ باشد. رنگ سفید این پارچه در دوخت مانتو، شومیز و پیراهن کاربرد دارد. با توجه به اینکه سفید رنگی خنثی است شما می توانید آن را با دنیایی از رنگ ها ترکیب کنید و بی نهایت استایل های متنوع برای خود بسازید. این رنگ به استایل شما ظاهری شیک و مرتب می دهد.

 

مشکی، کلاسیک و همیشگی

 

کاملا طبیعی است که در لیست رنگ های پرطرفدار این پارچه، رنگ مشکی نیز وجود داشته باشد. قیمت پارچه خامه دوزی برای مانتو بسیار مناسب است و یکی از پرطرفدارترین رنگ ها برای دوخت این آیتم کاربردی، مشکی است. یک مانتوی مشکی را می توانید در هر فضایی بپوشید و مانند رنگ سفید با هر رنگی که مایل بودید، ست کنید. رنگ مشکی به استایل شما جلوه ای مرموز و قدرتمند خواهد داد.

 

رنگ های پاستلی، دخترانه

 

در روزهای گرم بهار و تابستان، پارچه های رنگ روشن با استقبال بی نظیری مواجه می شوند. در میان رنگ های پاستلی، معمولا صورتی و لیمویی طرفداران بیشتری دارند. اگر مایلید به استایل خود جلوه ای بامزه بدهید، صورتی برای شما مناسب است. این رنگ دخترانه باعث می شود جوانتر به نظر برسید. رنگ های لیمویی و سبز نعنایی نیز دو رنگ مناسب برای همه سنین هستند که تغییر بسیار در استایل ساده شما ایجاد خواهند کرد.

 

طیف بژ برای طرفداران مینیمال

 

یکی از رنگ های ترند چند سال گذشته، طیف رنگ های بژ است. این رنگ فوق العاده مانند سفید با رنگ های بسیاری ست می شود. اما تفاوت بسیاری با رنگ سفید در استایل شما دارد. این رنگ ترندی مودر علاقه ی افراد ساده پسند و مینیمال، به شکل متفاوتی شیک و گرانقیمت به نظر می رسد. مانتوی خامه دوزی با رنگ بژ را می توانید در استایل کژوال خود به صورت روزمره استفاده کنید.

راهنمای خرید پارچه خامه دوزی

پارچه وال سوزن دوزی

قیمت پارچه خامه دوزی در نسبت با سایر پارچه های زیبایی که می توانید برای دوخت مانتو تابستانه از آنها استفاده کنید، بسیار مناسب است. اگر قصد خرید این پارچه نخی خنک را دارید، بد نیست نکاتی را در هنگام خرید رعایت کنید. در نظر داشتن این نکات به شما کمک می کنند بتوانید انتخابی مناسب و مقرون بصرفه داشته باشید.

 

به جنس پارچه خامه دوزی توجه کنید

 

به طور معمول این پارچه از بهترین نوع پارچه نخی تولید می شود. زیرا انجام خامه دوزی در سطح پارچه نیاز به یک زمینه مقاوم و باکیفیت دارد. اما گاهی ممکن است شما پارچه ای با درصد بالای الیاف پلی استر مشاهده کنید. این پارچه ها با توجه به میزان بالا بودن الیاف مصنوعی در بافتشان، ویژگی های پارچه های نخی را نخواهند داشت. در بسیاری از موارد هم قیمت کمتری دارند. اولین نکته ای که باید در هنگام خرید یک پارچه نخی اعلا و مرغوب در نظر داشته باشید، جنس و الیاف پارچه است. این ویژگی ها کاملا در اولین نگاه مشخص می شوند. مضاف بر این، در هنگام لمس نیز، خامه دوزی بسیار نرم و لطیف است.

 

در مورد آبرفت پارچه سوال کنید

 

پارچه خامه دوزی دارای الیاف طبیعی است. این الیاف در هنگام شستشو، مخصوصا با آب گرم ممکن است دچارآبرفت شوند. اگر در هنگام خرید پارچه میزان آبرفت را در نظر نگیرید، در هنگام برش و الگو کشی دچار مشکل خواهید شد. قبل از برش و دوخت با شستشوی اولیه این پارچه، می توانید از تنگ شدن احتمالی آن پس از دوخت جلوگیری کنید. برای این کار تنها کافی است چند ساعت پارچه را در آب ولرم بخیسانید و سپس خشک نمایید.

 

به طرح پارچه دقت کنید

 

هر چند طرح پارچه خامه دوزی از دور چندان مشخص نیست اما مهم است طرح قسمت های مختلف پارچه با هم تقارن داشته باشند. مخصوصا اگر پارچه شما دارای خامه دوزی مولتی کالر بوده و یا حاشیه داشته باشد. در بعضی موارد ممکن است نیاز داشته باشید پارچه بیشتری تهیه کنید تا حاشیه ها دقیقا در یک راستا قرار بگیرند.

 

شاید به آستر نیاز داشته باشید

 

آستر کشی معمولا به منظور افزایش ضخامت پارچه برای افزایش ایستایی و جلوگیری از دیده شدن پوست بدن انجام می شود. در حالت کلی باید گفت پارچه خامه دوزی بدن نما نیست. اما از آنجایی که بعضی طرح های این پارچه دارای حفره هایی است، شاید به آستر نیاز داشته باشید. رنگ های روشن این پارچه مانند سفید یا لیمویی نیز ممکن است کمی بدن نما به نظر برسند. در این صورت باید یک پارچه نخی متناسب با جنس زمینه پارچه اصلی، به عنوان آستر انتخاب کنید. وال و لینن بهترین گزینه ها برای آستر این پارچه محسوب می شوند.

 

ایستایی پارچه خامه دوزی را در نظر داشته باشید

 

یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید در نظر داشته باشید، ایستایی پارچه است. بعضی از لباس ها نیاز به پارچه های آهاردار با ایستایی بالا دارند. پارچه خامه دوزی ایستایی متوسطی دارد. به همین دلیل برای دوخت لباس های راحت و اورسایز کاملا مناسب است. می توانید با آن یقه های بزرگ، آستین های پف دار و دامن چین دار طراحی کنید. اما اگر به دنبال لباسی با ایستایی بالا و رسمی هستید، این پارچه انتخاب مناسبی نخواهد بود. البته آستر کشی اندکی ایستایی این پارچ را تقویت می کند اما بهتر است از آن برای دوخت لباس کژوال استفاده کنید.

 

آشنایی با پارچه نخی گلدار

 

پارچه نخی گلدار به عنوان پارچه ای جذاب و دوست داشتنی نیاز به معرفی ندارد. زیرا معمولا همه افراد از کودکی لباس های مختلفی با این پارچه داشتند. زیرا بافت فوق العاده، لطافت و زیبایی آن باعث می شود برای طراحی و دوخت لباس های مختلفی مناسب باشد. حتی شما می توانید از مدل های مرغوب این پارچه برای دوخت لباس کودک نیز استفاده نمایید. این پارچه به عنوان جذاب ترین پارچه تابستانی شناخته می شود اما برای استفاده از آن در فصول مختلف هیچ محدودیتی ندارید. زیرا به راحتی با لباس های گرم ست شده و به دلیل تنفس پذیری بالایی که دارد، حس خوبی به شما خواهد داد. در واقع شاید همین ویژگی ها است که باعث شده به یکی از پرفروش ترین پارچه ها در سراسر دنیا تبدیل شود.

قیمت پارچه نخی خنک

اگر قصد خرید پارچه نخی گلدار را دارید، بد نیست بدانید معمولا طرح ایجاد شده روی این پارچه با استفاده از نخ های مختلف در تار و پود آن است. به همین دلیل بر اثر شستشوی مداوم، گل های آن آسیبی نخواهند دید. البته مدل های مختلفی از این پارچه وجود دارد که طرح های چاپی و یا حتی برجسته روی سطح آن قابل مشاهده است. اما در هر حالت، پارچه نخی گلدار یکی از بادوام ترین پارچه هایی است که می توانید خریداری کنید. رنگ، طرح و بافت این پارچه با استفاده و شستشوی مدام تغییری نخواهد کرد. این پارچه به ندرت دچار پرزدهی یا گلوله گلوله شدن می شود در نتیجه تا سالها می توانید از ظاهر زیبای آن با کیفیت روز اول، لذت ببرید.

 

با پارچه نخی گلدار چی بدوزیم

 

پارچه نخی گلدار معمولا طراحی شلوغی دارد، بسته به طرح پارچه می توان از این پارچه جذاب برای دوخت لباس های مختلف استفاده کرد. از طرح های شلوغ آن می توانید برای دوخت لباس های راحتی منزل استفاده کنید. پیراهن های ساحلی و شلوارهای راحتی متنوعی می توانید با این پارچه بدوزید. تاپ و شلوارک های گل گلی با این پارچه نیز طرفداران بسیاری دارد. حتی رب دوشامبرهای نخی نیز می توانید با پارچه نخي گلدار طراحی کنید زیرا بسیار لطیف و خنک است. این پارچه برای زمان خواب بسیار مناسب است زیرا از تعریق بیش از حد جلوگیری خواهد کرد. با تنفس پذیری بالا و لطافتی که دارد، به شما کمک می کند در شب های گرم، راحت تر بخوابید.
اما باید در نظر داشته باشید، طرح های متنوع این پارچه، باعث شده است کاربردهای مختلفی داشته باشد. طرح های شیک و ساده این پارچه برای طراحی انواع شلوارهای گشاد مناسب استایل خیابانی، بسیار مناسب است. به این شکل می توانید یک آیتم خنک، خاص و طرحدار به استایل ساده خود اضافه کنید. شومیز، دامن، و پیراهن های کوتاه زیبایی نیز می توانید با پارچه نخی گلدار بدوزید. این آیتم برای مهمانی های دوستانه و استایل کژوال بسیار مناسب است. برای استفاده از پارچه های طرحدار، بهتر است سایر لباس های خود را ساده و تک رنگ انتخاب کنید. رنگ آنها نیز ترجیحا باید با رنگ زمینه پارچه گلدار شما، متناسب باشد. باید بدانید اگر پارچه ای با گل های درشت انتخاب می کنید، نگاه ها را در آن قسمت از بدن خود متمرکز خواهید کرد.

 

ویژگی های مشترک پارچه نخی گلدار و پارچه خامه دوزی

 

قصد داشتیم در این مطلب به بررسی جزئیات و ویژگی های دو پارچه پرطرفدار تابستانی بپردازیم. پارچه نخی گلدار و پارچه خامه دوزی جزو اولین انتخاب های خانم ها برای دوخت لباس های سبک و خنک است. این لباس ها تقریبا محدودیت استفاده در هیچ فصلی را ندارند اما در روزهای گرم نمی توانید گزینه ای بهتر از آنها پیدا کنید. در ادامه مطلب می خواهیم به بررسی ویژگی های مشترک این دو پارچه محبوب بپردازیم.

 

تنوع خیره کننده و بی نظیر

 

اگر برای خرید پارچه نخی گلدار به بازار مراجعه کنید، در دنیایی از رنگ ها و طرح ها غرق خواهید شد. البته پارچه خامه دوزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تنوع طرح های فریبنده پارچه خامه دوزی بسیار زیاد است. شما می توانید با بهره بردن از این همه جذابیت، به سادگی استایل بهاره ای شیک برای خود بسازید.

 

سبک، خنک با تنفس پذیری بالا

 

شاید مهمترین ویژگی که این دو پارچه را تا این حد محبوب ساخته، تنفس پذیری بالای آن باشد. نوع الیاف به کار رفته در این پارچه ها و شکل بافتی که دارند، به راحتی اجازه عبور هوا را از لباس شما می دهند. به همین دلیل این دو پارچه تا این حد سبک و خنک هستند.

 

ثبات رنگ و دوام بالا

 

معمولا اولین نگرانی که افراد در هنگام خرید پارچه های طرحدار دارند، در مورد ثبات رنگ و طرح پارچه است. اگر قصد خرید خرید پارچه نخی گلدار یا خامه دوزی را دارید، باید بدانید هر دو جزو باکیفیت ترین پارچه های بازار هستند. پارچه خامه دوزی به دلیل داشتن پارچه زمینه بادوام، بر اثر شستشو تغییر رنگ نخواهد داد. تنها برای محافظت از خامه دوزی های آن باید در هنگام شستشو اندکی دقت به خرج دهید. طرح های پارچه نخی گلدار نیز در بافت و تار و پود پارچه ایجاد شده و دچار تغییر نخواهد شد. البته توصیه می شود در شستشوی این پارچه ها تنها از شوینده های ملایم استفاده کنید. مواد سفید کننده قطعا به رنگ این پارچه ها آسیب خواهد زد.

 

کاربردی و ضد حساسیت

 

در فصول گرم به دلیل تعریق بیشتر، پوست بدن مستعد نشان دادن علائم حساسیت است. به همین دلیل توصیه می شود از پارچه های نخی در این فصول استفاده کنید. پارچه نخی گلدار و پارچه خامه دوزی، هر دو از الیاف طبیعی پنبه تولید شدند. به همین دلیل ضد حساسیت بوده و پوست شما را نوازش خواهند کرد. در واقع به همین دلیل، این پارچه ها برای دوخت لباس کودک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه های دوست داشتنی و زیبا هم برای دوخت لباس راحتی و هم پیراهن های نیمه رسمی و شومیز، مناسب هستند.

 

چروک پذیری متوسط، اتو پذیری بالا

 

اگر به دنبال پارچه ای خنک و سبک هستید و قصد خرید پارچه نخی گلدار را دارید، باید بدانید الیاف طبیعی به سادگی چروک می شوند. زیبایی و قیمت پارچه خامه دوزی برای مانتو کاملا مناسب است در نتیجه نیاز نیست نگران چروک شدن آن باشید. زیرا این پارچه به سادگی با حرارت متوسط اتو، صاف می شود. اگر پس از شستشو این پارچه را به صورت صاف و مرتب پهن کنید، خواهید دید در بسیاری از موارد نیاز به اتو کشی ندارند.

 

زیبا در استایل های مختلف

 

یکی از ویژگی های فوق العاده این دو پارچه، ترکیب شدن با پارچه های مختلف است. به همین دلیل می توانید از این پارچه ها در استایل های مختلف استفاده کنید. یک شومیز مناسب با پارچه نخی گلدار یا پارچه خامه دوزی، به سادگی با شلوار جین یا دامن کتان ست می شود. حتی شلوار یا دامن های کرپ را نیز می توانید با این پارچه های بپوشید. اگر اهل پوشیدن لباس های لینن هستید، این دو پارچه بهترین گزینه برای ترکیب با پارچه لینن خواهند بود.

 

نگهداری آسان

 

لباس های فصل تابستان باید به طور مداوم شسته شوند، مخصوصا لباس های راحتی که در منزل از آنها استفاده می کنید. به همین دلیل باید به دنبال پارچه ای باشید که نگهداری آن آسان باشد. اگر لکه هایی که روی پارچه های نخی ایجاد می شوند را به سرعت پاک کنید، خواهید دید این پارچه ها نیاز به هیچ نگهداری خاصی ندارند. شستشوی آنها نیز کاملا آسان بوده و به راحتی با یک شوینده ملایم و آب ولرم درون لباسشویی، شسته می شوند. در نتیجه اگر قصد خرید پارچه نخی گلدار را دارید، زودتر دست به کار شوید.

 

ایستایی مناسب

 

پارچه نخی گلدار و پارچه خامه دوزی هر دو ایستایی متوسطی دارند. البته در هنگام خرید پارچه نخی گلدار شاید ببینید که این پارچه کمی نسبت به خامه دوزی، ریزش دارتر است. به دلیل همین ایستایی متوسط و ایدئال، هر دوی این پارچه ها برای دوخت مانتو، پیراهن، دامن و شومیز مناسب هستند. هرچند این پارچه ها به هیچ عنوان کشسانی ندارند اما اگر لباس شما طراحی مناسبی داشته باشد، می توانید با این پارچه ها لباس های تنگ و کاملا فیت بدن نیز بدوزید. پیراهن های دکمه دار با این دو پارچه، زیباترین پیراهنی است که می توانید در کمد خود داشته باشید.

 

نکاتی که باید در دوخت پارچه نخی گلدار و پارچه خامه دوزی رعایت کنید

 

پارچه های دارای الیاف طبیعی ساده ترین ساده پارچه ها برای دوخت هستند. این پارچه ها بدون کشسانی و لغزندگی، هیچ چالشی در هنگام دوخت برای شما ایجاد نمی کنند. اما مانند همه پارچه ها باید در هنگام دوخت آنها نکاتی را به خاطر داشته باشید. نکات زیر فرآیند دوخت این پارچه های نخی خنک را برای شما آسان تر می کند.

 

گام اول، با شستشوی اولیه آغاز کنید

 

برای اینکه مشکل آبرفت احتمالی پارچه های نخی خود را حل کنید، نیاز به شستشوی اولیه دارید. یک ظرف بزرگ برداشته و آن را تا نیمه از آب ولرم پر کنید. سپس پارچه مورد نظر را به شکل تا شده درون آن قرار دهید. به این صورت پارچه شما کمتر چروک شده و نیاز کمتری به اتوکشی آن خواهید داشت. اجازه دهید ۸ ساعت درون آب باقی بماند. معمولا این پارچه بین ۱ الی ۳ درصد دچار آبرفت می شوند.

 

گام دوم، محیط کار خود را تمیز کنید

 

برای اینکه بتوانید به شکل کاملی بر پارچه مسلط باشید، نیاز دارید محیط کار خود را کاملا تمیز کنید. زباله یا سطوح ناهموار در اطراف محیط کار می تواند حواس را شما را پرت کند. خرده نخ یا مو نیز ممکن است به پارچه شما بچسبد که این روند آزاردهنده خواهد بود.

 

گام سوم، قیچی تیز تهیه کنید

 

یک قیچی تیز می تواند ابزار اصلی شما برای الگو کشی و حتی کل روند خیاطی باشد. پارچه های نخی حساس نیستند و نخ کش نمی شوند. اما یک قیچی تیز می تواند تسلط شما بر کاری که مشغول انجام آن هستید را افزایش دهد.

 

گام چهارم، الگوها را ثابت نگه دارید

 

می توانید به سادگی الگوها را با کمک سوزن ته گرد و پین های مخصوص، به پارچه وصل کنید. به این شکل احتمال جا به جایی و لغزش الگو کاهش پیدا می کند. اگر قصد دارید با خودکار روی پارچه علامتی رسم کنید، از قسمت داخلی پارچه استفاده کنید. به این شکل مطمئن خواهید بود پارچه آسیب نمی بیند.

 

گام پنجم، به جهت قرارگیری پارچه توجه کنید

 

تنها نکته مهمی که باید در هنگام دوخت پارچه های طرحدار در نظر داشته باشید، جهت قرار گیری طرح پارچه است. این پارچه ها باید در یک جهت برش خورده تا طرح های روی آن کاملا متناسب و متقارن باشند.

 

گام ششم، کوک بندی را فراموش نکنید

 

برای اینکه نتیجه نهایی کار شما تمیز و زیبا شود، نیاز دارید درزهای لباس را به بهترین شکل بدوزید. برای این کار می توانیم قبل از دوخت با چرخ خیاطی، درزها را کوک بندی کنید. این کار به شما کمک می کند هر گونه مشکل و خطا را قبل از دوخت اصلی، اصلاح کنید.

 

گام هفتم، با دقت بدوزید

 

اگر از قبل درزها را کوک بندی کرده باشید، می توانید با خیال آسوده آنها را با چرخ بدوزید. بدون نیاز به اینکه مجبور شوید یک درز اشتباه را دوخته و باز کنید. برای افزایش زیبایی و ظرافت کار، بد نیست هر درز را پس از دوخت، اتو کشی کنید. به این شکل لباس شما در قسمت درزها فرم بهتری خواهد داشت.

 

گام هشتم، پاک دوزی نیاز است

 

همه پارچه ها برای اینکه در طولانی مدت نخ کش نشوند، نیاز به پاک دوزی دارند. به همین دلیل بهتر است پارچه های نخی خود را سردوز بزنید. اگر قصد دارید از پارچه خامه دوزی برای دوخت مانتو استفاده کنید، نوار اریب هم می تواند انتخاب خوبی برای مهار کردن پارچه در قسمت درزها باشد.

 

گام نهم، با احتیاط اتو کشی کنید

 

قیمت پارچه نخی خنک بسیار مناسب است، در نتیجه نیاز نیست در هنگام دوخت و نگهداری آن چندان حساس باشید. اما نگهداری بهتر از این پارچه های زیبا، باعث افزایش طول عمر آنها می شود. اتو کشی پارچه نخی گلدار به صورت چپه، باعث می شود سطح پارچه کمتر در معرض حرارت باشد. در نتیجه حداقل آسیب را خواهد دید. در پارچه خامه دوزی اما ضروری است که پارچه را از قسمت داخلی اتو کنید، زیرا ممکن است حرارت اتو به الیاف روی این پارچه آسیب بزند. استفاده مدام از یک پارچه نخی دیگر به عنوان محافظ نیز می تواند راهکار خوبی برای محافظت از این پارچه ها در برابر گرمای اتو باشد.

 

۵ نکته برای کراقبت بهتر از پارچه خامه دوزی و پارچه نخی گلدار

 

همه شما احتمالا تا به حال حداقل یک بار با پارچه های نخی سر و کار داشتید. شستن این پارچه بسیار آسان است اما نکات قید شده در ادامه مطلب، به افزایش طول عمر آنها منجر خواهد شد.

 

شوینده مناسب انتخاب کنید

 

شوینده های قوی و حاوی آنزیم، به رنگ لباس ها آسیب می زنند. به همین دلیل توصیه می شود همواره از مایع لباسشویی و شوینده های ملایم استفاده نمایید. مایع سفید کننده به طور قطعی به رنگ لباس و در طولانی مدت به الیاف آن آسیب می رساند. در واقع اگر به صورت مدام لباس های سفید را با سفید کننده های قوی می شویید، باید بدانید از عمر مفید لباس شما کاسته خواهد شد.

 

لکه گیری کنید

 

برای شستشوی آسان تر لباس های نخی، بهتر است ابتدا لکه گیری انجام دهید. پاک کردن لکه های سمج به صورت دستی قبل از قرار دادن لباس درون لباسشویی، باعث می شود لباس شما بهتر و در زمان کمتری تمیز شود. یقه، سر آستین و دور یقه لباس کودکان بخشهایی از لباس هستند که معمولا نیاز است آنها را لکه گیری کنید.

 

لباس را به صورت آویزان خشک کنید

 

اگر از اتو کشی لباس ها گریزان هستید، بهترین راه آویزان کردن آنها برای خشک شدن است. پس از خارج کردن لباس ها از درون لباسشویی، بدون چلاندن آنها را بتکانید. سپس به صورت آویزان پهن کنید، خواهد دید تا حد زیادی صاف بوده و نیاز به اتو کشی نخواهند داشت.

 

لباس را از نور آفتاب دور نگه دارید

 

بارها تاکید شد پارچه خامه دوزی و پارچه نخی گلدار، ثبات رنگ بسیاری دارند. اما نور آفتاب و اشعه های خورشید در طولانی مدت به راحتی به رنگ لباس آسیب می زنند. به همین دلیل بهتر است لباس را درون منزل در هوای آزاد خشک نمایید. در صورت پهن کردن لباس ها در معرض آفتاب، به سرعت پس از خشک شدن، آنها را جمع کرده و درون کمد قرار دهید.

 

از کاور لباس استفاده کنید

 

الیاف طبیعی برای حشرات موذی داخل کمد، همیشه جذاب هستند. اگر قرار است لباس های تابستانی خود را جمع کرده و تا رسیدن تابستان بعدی درون کمد قرار دهید، به کاور لباس نیاز دارید. کاور یا روکش های لباس از نفوذ گرد و غبار و حشرات موذی به بافت لباس جلوگیری می کنند.

 

قیمت پارچه نخی خنک چطور تعیین می شود

 

اگر قصد خرید پارچه نخی گلدار را دارید و یا قیمت پارچه خامه دوزی برای مانتو را می خواهید، باید بدانید قیمت این پارچه ها به چند فاکتور بستگی دارند. الیاف پارچه معیار اصلی تعیین قیمت این پارچه ها است. هر چه میزان الیاف پنبه ای در پارچه بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود. معیار بعدی طراحی سطح پارچه است. در مدل های خامه دوزی طرح و جنس خامه دوزی های پارچه می تواند در قیمت آن موثر باشد. قیمت پارچه نخی گلدار نیز بسته به طرح و کیفیت چاپ آن می توند متغییر باشد. کشور تولید کننده نیز در میزان قیمت پارچه موثر هستند. بسیاری از پارچه های نخی مرغوب، از ترکیه وارد می شوند. به همین دلیل ممکن است قیمت بالاتری نسبت به مدل های مشابه داشته باشند.

https://www.asianews.ir/u/a7r
اخبار مرتبط
برای این‌که با این مراکز پارچه فروشی در تهران آشنا شوید و مناسب‌ترین آن‌ها را از لحاظ مسافت، تنوع محصولات، صرفه‌ی اقتصادی و... انتخاب کنید این مقاله را تا انتها بخوانید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید