صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷
کد خبر: 14543
گزارشگر: 213
۱۵۷۸
۰
۰
۳
زلزله در استان تهران

فوری/تهران تکان خورد/پیش بینی زمین لرزه پایتخت و احتمال زلزله بعدی

فوری/تهران تکان خورد/پیش بینی زمین لرزه پایتخت و احتمال زلزله بعدی
بر اساس اعلام مرکز زلزله نگاری دانشگاه تهران ساعت 10 و 28 دقیقه زلزله 3.9 ریشتری تهران را لرزاند.

به گزارش آسیانیوز، مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران دقایقی پیش از زلزله‌ای به قدرت 3.9 ریشتر در استان تهران خبر داد.

زمین لرزه 3.9 ریشتری استان تهران را لرزاند.

بر اساس اعلام مرکز زلزله نگاری دانشگاه تهران ساعت 10 و 28 دقیقه زلزله 3.9 ریشتری تهران را لرزاند.

زلزله امروز تهران در عمق 8 کیلومتری زمین بوده و مرکز آن ملارد در استان تهران اعلام شده است.

رعایت نکات کلیدی در زمان وقوع زلزله
زلزله یکی ازبلا‌هایی که است که پیش بینی آن غیر ممکن است و به همین دلیل همیشه باید برای زلزله آماده باشیم چرا که با رعایت برخی نکات می‌توان جان خود را در هنگام وقوع زمین لرزه نجات دهیم.

لزله یکی ازبلا‌هایی که است که پیش بینی آن غیر ممکن است و به همین دلیل همیشه باید برای زلزله آماده باشیم چرا که با رعایت برخی نکات می‌توان جان خود را در هنگام وقوع زمین لرزه نجات دهیم.

اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید

۱. آرامش خود را حفظ کنید.

۲. ندوید، فرار نکنید، نترسید.

۳. هوشیارانه تصمیم گیری کنید.

۴. به سمت مکان‌های خطرناک همچون کنار پنجره ها، در چارچوب درها، کنار قفسه، کتابخانه، کابینت ها، زیر تابلو‌ها و لوستر و وسایل و اشیایی که احتمال پرتاب شدن آن‌ها وجود دارد، نروید.

۵. به جا‌های امن پناه ببرید و تا پایان زمین لرزه همان جا بمانید. (جا‌های امن شامل کنج دیوارها، کنار ستون ها، زیرچارچوب میز‌ها است).

۶. اگر در نزدیکی میز هستید، حرکت کنید، به زیر میز رفته و پایه‌های میز را محکم بگیرید.

۷. اگر در کنار ستون هستید، بنشینید، سر و گردنتان را با بازوهایتان بگیرید.

۸. در صورتی که کنار دیوار هستید، از تابلو‌ها و اشیایی که احتمال سقوطشان وجود دارد فاصله بگیرید، بنشینید، سرتان را روی زانو قرار داده و با دست پشت سر و گردن را بپوشانید.

۹. در حین زلزله از خانه بیرون ندوید.

۱۰. به هیچ عنوان از پله و آسانسور استفاده نکنید.

۱۱. در صورتی که در راه پله هستید، همان جا کنار دیوار بنشینید، سرتان را روی زانو قرار داده و با دست پشت سر و گردن را بپوشانید.

۱۲. اگر از ویلچر استفاده می‌کنید، بی حرکت بمانید، صندلیتان را قفل کنید، روی پاهایتان خم شوید، با دست پشت سر و گردن را بپوشانید.

۱۳. اگر روی تخت هستید، همانجا بمانید و تا پایان لرزش بالش را روی سروصورت خود نگاه دارید.

نکته مهم: تا پایان لرزش زمین همانطور در جایی که هستید باقی بمانید.


پیش بینی زلزله در اردیبهشت 

محقق هلندی گفته است، «فرانک هوگربیتس» مدتی قبل در حساب توئیتری خودش از وقوع زلزله در ایران در بهار امسال خبر داد، با این وجود متخصصان معتقدند این قبیل پیش‌بینی‌ها شبه علم است و ربط چندانی به پژوهش‌ها و اقدامات علمی ندارد.

درباره این پیش بینی مهدی زارع، زلزله‌شناس چند روز پیش گفت: «ادعای پیش‌بینی زلزله برای تاریخ خاص و در زمان‌های نزدیک مانند چیزی‌که «فرانک هوگربیتس» کارشناس هلندی انجام می‌دهد به‌هیچ عنوان از طریق علم زلزله شناسی نه قابل پی‌جویی و صحت سنجی است و نه با المان‌ها و شاخص‌های زلزله شناسی می‌شود آن را تبیین کرد.»

 به گزارش خبرآنلاین، او توضیح داد: «بنابراین درباره ادعای وقوع زلزله که برای نهم و دهم اردیبهشت در منطقه غرب ایران مشخص شده است می‌توانیم بگوییم که هیچ نسبتی با علم زلزله شناسی ندارد. ضمن اینکه باید یادآور شویم که منطقه غرب ایران محل رشته کوه‌های زاگرس است یعنی جایی‌که لرزه خیزترین نقطه ایران است و معمولاً بیش از سه‌چهارم نگاشت زلزله در ایران از همین رشته کوه‌های زاگرس به دست می‌آید.»

پیش‌بینی‌ محقق هلندی

زارع همچنین قبل‌تر درباره پیش‌بینی‌های این محقق هلندی گفته بود: «اگر در جهت تکذیب پیش‌بینی کسی‌که یک پیش‌بینی‌ای را مدعی شده حرکت کنیم، یعنی بگوییم حتما زلزله‌ای رخ نخواهد داد، عملاً همان کاری را کردیم که فرد پیش‌بینی کننده انجام داده است، چه بسا زلزله‌ای از روی اتفاق رخ بدهد و هر دوی این بیان‌ها زیر سوال جدی برود. نکته دوم این است که باید انتظار داشت موارد پیش بینی غلط این محقق هلندی هم مشخص شود، در تمام مواردی که پیش‌بینی این فرد در رسانه‌ها منتشر شده فقط پیش‌بینی زلزله در ترکیه درست بوده و موارد متعددی در صفحه توئیتر ایشان وجود دارد که درست نبودند.»(عصر ایران)

 

https://www.asianews.ir/u/a7y
اخبار مرتبط
با وجود برخی نظرات مخالف یا متفاوت؛ زلزله امسال بهار در تهران را یک محقق هلندی پیش بینی کرده است.
برای دریافت خسارت، باید به اطلاعات مربوط به بیمه خود دسترسی داشته باشید و با شرکت بیمه‌گر خود تماس بگیرید. در این تماس، باید شرایط و جزئیات بیمه‌نامه خود را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات لازم را در اختیار شرکت بیمه‌گر خود قرار دهید. پس از بررسی خسارت و تایید آن توسط شرکت بیمه‌گر، می‌توانید مبلغ خسارت را دریافت کنید.
دکتر سعید شهشهانی از محققین ژئوفیزیک ایران هستند که فعالیت های شایانی در این زمینه دارند و جزء افرادی هستند که با بررسی پروژه های مختلف توانستند مدل مناسبی را جهت کاهش خطرات ناشی از زلزله احتمالی در تهران ارائه کنند. در این مقاله با این دکتر عزیز بیشتر آشنا خواهیم شد و به بررسی سوابق کاری ایشان خواهیم پرداخت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید