صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۰
کد خبر: 14565
گزارشگر: 213
۴۸۴
۰
۰
۱
صندوق بین المللی پول اعلام کرد

یک تحلیل جهانی؛ تنها راه نجات اقتصاد ایران نفت ۳۵۲ دلاری است!

یک تحلیل جهانی؛ تنها راه نجات اقتصاد ایران نفت ۳۵۲ دلاری است!
در حالی که قیمت نفت برنت امروز ۷۵ دلار در هر بشکه بود، تحلیل صندوق بین المللی پول می گوید تنها راه جبران کسری بودجه اقتصاد ایران این است که قیمت نفت به ۳۵۲ دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش آسیانیوز، کسری بودجه ایران در سال 1402، بین 300 تا 600 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. حالا صندوق بین‌المللی پول می‌گوید تنها راه جبران کسری بودجه ایران این است که قیمت نفت به 352 دلار در هر بشکه برسد.

صندوق بین‌المللی پول اخیرا گزارشی منتشر کرده که در آن به کسری بودجه دولت اشاره کرده و به این سوال پاسخ داده که ایران برای جبران کسری بودجه خود باید چه کند؟


تجارت‌نیوز در گزارشی در این باره نوشته است این صندوق تنها یک راهکار برای جبران کسری بودجه دارد و در این گزارش عنوان کرده که ایران امسال برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز به نفت ۳۵۲ دلاری دارد.
این رقم در حالی است که اکنون قیمت هر بشکه نفت تنها 75 دلار است و اگر قیمت نفت به 5 برابر رقم فعلی برسد، ایران می‌تواند کسری بودجه سال 1402 خود را تامین کند.

کسری بودجه‌ای که ارقام متفاوتی درباره آن اعلام می‌شود. از آن جمله رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود که رقم کسری بودجه دولت در سال جاری 400 هزار میلیارد تومان است. مرکز پژوهش‌های مجلس هم گفته رقم کسری بودجه دولت حدود 300 تا 600 هزار میلیارد تومان است.

 رسیدن قیمت نفت به 352 دلار در حالی است که قیمت نفت برنت امروز 75 دلار در هر بشکه بود. یعنی یک پنجم رقمی که این صندوق اعلام کرده است. نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده این است که ایران برای حفظ بازارهای نفت خود در چین، هر بشکه نفت را با ۱۲ دلار تخفیف به پالایشگاه‌های چینی تحویل می‌دهد.

البته این صندوق رقم فروش نفت در سال گذشته و آینده را هم اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، ایران در سال آینده میلادی برای تراز کردن بودجه دولتی خود نیاز دارد که قیمت نفت در بازارهای جهانی حداقل 50 دلار گران شود و به ۳۷۵ دلار برسد.

هنوز گزارشی درباره میزان کسری بودجه سال ۱۴۰۱ ایران منتشر نشده است، اما صندوق بین‌المللی پول می‌گوید ایران برای تراز کردن بودجه دولتی در سال گذشته نیازمند نفت ۲۷۸ دلاری در بازارهای جهانی بود. البته قیمت جهانی نفت سال گذشته تا 140 دلار هم رسید، اما باز هم با این حساب کسری بودجه دولت برطرف نشده چراکه قیمت نفت باید به دو برابر رقم اعلام شده می‌رسید تا هزینه‌ها و درآمدهای دولت سر به سر شود.

نه سال گذشته نفت به 278 دلار رسید و نه امسال خبری از نفت 350 دلاری هست. حالا سوالی که وجود دارد این است که دولت کسری بودجه خود را چگونه تامین کرده است؟

گزارش‌ها می‌گوید دولت در این مدت، با استقراض و چاپ پول توانسته هزینه‌های خود را تامین کند که نتیجه آن رسیدن تورم به رقم 50 درصد و ثبت رکوردهای جدید تورمی است.

اما این مساله، نتیجه دیگری هم داشته است؛ افزایش بدهی‌های دولت به شرکت‌ها و سازمان‌ها.

بدهی 100 میلیارد دلاری دولت به اقتصاد
صندوق بین‌المللی پول در این گزارش به بخشی از این بدهی هم اشاره کرده و گفته: بدهی‌های دولت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده که معادل ۳۴ درصد از تولید ناخالص داخلی است و انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی نیز حدود ۱۲ میلیارد دلار به این بدهی‌ها اضافه شود.

در ادامه این گزارش، اشاره شد که نقدینگی در ایران طی سال گذشته میلادی ۴۴ درصد رشد داشته است و امسال نیز انتظار می‌رود که بیش از ۳۸ درصد رشد داشته باشد. تورم سال گذشته در ایران ۴۹ درصد ارزیابی شده است و در ادامه آمده که پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در سال جاری نیز با تورم ۴۲.۵ درصدی روبرو شوند.

این نهاد بین‌المللی با توجه به داده‌های موجود، پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی ایران در سال جاری ۲ درصد خواهد بود و در سال آینده میلادی نیز در همین مقدار باقی خواهد ماند.

 بانک جهانی و پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که بانک جهانی در آخرین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان، رشد اقتصادی واقعی ایران در سال 2022 را معادل 2.9 درصد تخمین زد و پیش‌بینی کرد که این رقم برای سال 2023 به 2.2 درصد کاهش یابد.

این در حالی است که بانک جهانی در گزارش پیشین خود، رشد اقتصادی ایران در سال 2023 را 2.7 درصد پیش‌بینی کرده بود. اما کاهش رشد اقتصادی شرکای تجاری کلیدی ایران و رقابت صادراتی جدید با نفت تخفیفی روسیه باعث شد که چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران با کاهش 0.5 واحد درصدی مواجه شود.

به‌علاوه بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که افت رشد اقتصادی ایران در سال مالی 2024 – 2025 نیز ادامه پیدا کند و به 1.9 درصد برسد./

-----------------

بیشتر بخوانید

مرگ توافق هسته ای و پایان دیپلماسی؟

---------------------------------------

https://www.asianews.ir/u/a8j
اخبار مرتبط
آمارهای گمرکی فروردین ایران امسال نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی کشور با افتی ۱۳% نسبت به پارسال به ۳ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار رسیده است.
پس از جابجایی در سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد و کشاورزی و استیضاح به حق در وزارت صمت، حضور آقای خاندوزی در وزارتخانه مهم و کاربردی اقتصاد همچنان بر طبل ضعف کابینه اقتصادی دولت سیزدهم خواهد نواخت.
نماینده روسیه در سازمان‌‌های بین المللی گفت:آمریکا و تروئیکای اروپایی تصمیم گرفته‌‌اند برجام که دستاورد بزرگی در زمینه منع اشاعه هسته‌‌ای بوده و هست را از بین ببرند.
صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که بر اساس داده‌های تاریخی و تداوم شرایط کنونی اقتصادی، نرخ تورم در ایران در دو سال آینده به رشد خود ادامه می‌دهد و به بالای 50 درصد می‌رسد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید