صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۹
کد خبر: 14628
گزارشگر: 2
۱۳۷۰
۰
۰
۱
خرید تجهیزات دندانپزشکی

آشنایی با دستگاه روتاری دندانپزشکی، اجزا و کاربردهایش + بهترین برند آن

آشنایی با دستگاه روتاری دندانپزشکی، اجزا و کاربردهایش + بهترین برند آن
اگر می خواهید درباره دستگاه روتاری دندانپزشکی، اجزا و کاربردهایش همچنین بهترین برند این دستگاه بدانید، کافی است کلیک کنید و مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

در زمان خرید تجهیزات دندانپزشکی یکی از دستگاه هایی که که بسیار کاربردی است، دستگاه روتاری دندانپزشکی است. دندان دارای دو قسمت ریشه و تاج است. در زیر تاج دندان یک اطاق پالپ وجود دارد که در آن عصب و عروق خونی از ریشه وارد آن فضا می شود. در صورتی که اطاق پالپ تا حد زیادی در معرض میکروب و آلودگی قرار گیرد، به مرور مینای دندان از بین می رود. اگر پوسیدگی دندان از سد مینای دندان بیشتر برود، دندان نسبت به غذا و نوشیدنی های سرد و گرم حساس می شود. در چنین مواردی برای درمان پوسیدگی دندان حتما لازم است که عصب کشی دندان یا درمان ریشه انجام شود. عصب کشی یکی از بهترین روش های درمان دندان درد است که با استفاده از دستگاه های جدید و پیشرفته امکان پذیر است.
دستگاه روتاری دندانپزشکی یا دستگاه اندو یکی از دستگاه های مخصوص عصب کشی است که برای ریشه هایی که بسیار خمیده یا تنگ و آهکی است، استفاده می شود. اگر قصد خرید اندوروتاری دندانپزشکی را دارید، در ادامه همراه ما باشید تا با کاربرد اندو روتاری دندانپزشکی، انواع و اجزای آن به طور کامل آشنا خواهید شوید.

 

دستگاه روتاری دندانپزشکی چیست؟

 

دستگاه روتاری دندانپزشکی یا اندو یکی از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی است که نقش بسیار مهمی را در عصب کشی و درمان ریشه دندان دارد. دستگاه روتاری دندانپزشکی همچون دستگاه روتاری وودپیکر یکی از قطعات ویژ عصب‌ کشی ‌دندان می ‌باشد که ساختار و جنس ویژه‌ ای دارد. به همین دلیل است که در زمان پاک سازی ریشه دقیقاً شکل کانال‌ های ریشه را به خود می گیرد و عمل پاک سازی آنان را با کیفیت و دقت زیاد انجام می ‌دهد. این روش در مقایسه با تکنیک ‌های قدیم ‌‌تر از دقت و سرعت بسیار بیشتری برخوردار است.

 

نحوه کار با دستگاه روتاری دندانپزشکی

 

همانطور که نحوه کار با تجهیزات دندانپزشکی همچون یونیت صندلی دندانپزشکی، اتوکلاو دندانپزشکی، توربین دندانپزشکی مهم است، نحوه کار با دستگاه روتاری نیز حائز اهمیت است. نحوه کار با روتاری به این صورت است که ابتدا دندانپزشک کانال های دندان را تخلیه کرده و پس از آن شستشو می دهد. سپس، کانال منتهی به عصب را خشک می کند و آن را با مواد مخصوص به صورت موقت پر می کند. دقت داشته باشید که دندانپزشک قبل از اینکه از دستگاه روتاری دندانپزشکی یا اندو استفاده کند، دندان را بی حس می کند. در نتیجه، بیمار در حین عصب کشی هیچ دردی را تحمل نمی کند.
بنابراین، می توان گفت دستگاه روتاری در دندانپزشکی یکی از مهمترین ابزارهایی است که باید برای عصب کشی در هر مطبی وجود داشته باشد تا بیمار بعد از معالجه مجددا با مشکل مواجه نشود.

 

انواع دستگاه روتاری دندانپزشکی

بهترین روتاری دندانپزشکی

دستگاه‌ روتاری انواع مختلفی دارد که با توجه به امکانات و ویژگی‌ هایش برای کارهای مختلف استفاده می‌ شود و به راحتی می‌ تواند کانال ریشه‌ دندان را تخلیه کند تا دندانپزشک بتواند ریشه‌ دندان را درمان کند. قبل از خرید دستگاه روتاری دندانپزشکی باید بدانید که چه انواعی از آن وجود دارد.

دستگاه اندو روتاری در مدل های مختلفی وجود دارد که میتوان آن را به دو دسته زیر تقسیم کرد:

1- بی سیم
2- سیم دار

همچنین بعضی از روتاری ها قابلیت نشان دادن اپکس را هم دارند که به آن ها دستگاه اپکس روتاری گفته می شود. برندهای مختلفی از دستگاه روتاری دندانپزشکی در بازار تجهیزات دندانپزشکی عرضه شده است که میتوان به برندهای معروفی چون NSK ،KAVO ، MORITA و در دستگاه روتاری چینی به برند وودپیکر و ایتیس اشاره کرد.

 

اجزای دستگاه روتاری دندانپزشکی

 

دستگاه روتاری دندانپزشکی که قرار است به شما در زمینۀ تراش دادن دندان برای انجام لمینت و اصلاح شکل ساختاری دندان کمک کند، بر دو نوع می باشد:

. ابزار برش: از ابزار برش برای برش و تغییر شکل دندان با سرعت‌های مختلف استفاده می‌شود. معمولاً جنس این تیغه ‌ها از الماس یا کاربید تنگستن می باشد.
هد (Head): بخش متحرک و برش دهنده‌ اصلی که دارای شکل و اندازه‌ های گوناگون می ‌باشد.

این نوع دستگاه از سه قسمت تشکیل شده است:

نِک (Neck): بخش انتقال دهنده‌ نیروی چرخشی به هد که در بین هد و شانک قرار دارد.
شانک(Shank): بخشی که در شکل و اندازه ‌های مختلف و به منظور کاربردهای گوناگون طراحی شده و نیروی چرخشی توسط همین بخش تولید می شود.

در برخی از مدل های دستگاه روتاری دندانپزشکی تنظیمات از روی یک پانل جداگانه تغییر می‌ کند و در برخی دیگر از روی قسمت شانک می ‌توان تغییرات را اعمال کرد. زاویه های تیغه ها نیز قابل تغییر هستند تا بدین ترتیب نحوه کار با قسمت هد، بسته به نیاز تغییر کند تیغه ‌هایی که زوایای حاد دارند حفره‌ های بهتری تولید می‌کنند اما سریع ‌تر کند می ‌شوند.

ابزار پولیش و پرداخت: این نوع ابزار عموماً دارای دورهای پایین هستند که برای پولیش و صیقل دادن سطح دندان‌ ها استفاده می ‌شوند. قسمت هد ابزار پولیش و پرداخت دارای شکل‌ های گوناگون هستند.

دیگر اجزای دستگاه روتاری دندانپزشکی شامل موارد زیر می باشد:

یک عدد سرآنگل روتاری است که فایل بر روی آن قرار می گیرد.
بدنه اصلی روتاری
صفحه نمایش و تنظیمات دستگاه
در مدل های بی سیم پک باطری و شارژر آن

تمامی روتاری ها دارای برنامه های پیش فرض بوده و معمولا با توجه به برند و مدل دستگاه از ۳ تا ۱۲ برنامه بر روی دستگاه روتاری وجود دارد. این برنامه ها به صورت پیش فرض بوده و شما می توانید با توجه به نیاز خود، سرعت و تورک آن را تغییر دهید.

 

بهترین روتاری دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی فیروز دنتال

تفاوت دستگاه‌های روتاری مختلف به برند، کیفیت موتور دستگاه، میزان امکانات آن (از قبیل سرعت چرخش موتور، با سیم یا بی سیم بودن، مشخصات باتری)، میزان گارانتی و میزان خدمات پس از فروش آن وابسته است.
با توجه به تنوع برندهای مختلف، پاسخ به این سوال که بهترین دستگاه اندو روتاری چیست، کمی سخت می شود اما دستگاه روتاری دندانپزشکی موریتا و NSK با توجه به کیفیت فوق العاده بالا و خدمات پس از فروش مناسبی که در این سال ها داشته اند را می توان به عنوان بهترین برندهای روتاری در ایران نام برد. برندهای معتبری همچون وودپیکر و روتاری ایتیس به عنوان برندهای خوش قیمت و با کیفیت چینی در بازار ایران بوده که خدمات پس از فروش مناسبی هم دارند.

 

با چه نوع سیستم روتاری شروع کنیم؟

 

 سیستم های روتاری موجود در بازار از تنوع بسیار زیادی برخوردارند؛ به طوری که گزینش آنها گذشته از کارآیی هایی که دارند در بسیاری از موارد به دلیل هم سطح بودن کیفیت و نزدیک بودن بازۀ قیمتی جنبه‌ سلیقه ‌ای و شخصی پیدا می کند. اصولاً برای استفاده از فایل روتاری، به موتور اندو احتیاجی ندارید و می توانید به وسیله یک هندپیس کم سرعت ویژه سیستم روتاری (موسوم به سر آنگل ویژه روتاری) نیز کار خود را انجام دهید. تولید آلیاژ و طراحی فایل های روتاری نیاز به فناوری پیشرفته ای دارد که شرکت های انگشت شماری در سطح دنیا این فناوری را در اختیار دارند.

 

هندپیس‌ های اندو چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

دارای سرعت کمتری نسبت به سر انگل‌ های معمولی
دارای تورک ثابت
دارای دو نوع ناخنکی و دکمه ‌ای
دارای عملکرد متفاوت با توجه به فشار کمپرسور
نیاز به روغن کاری و سرویس

 

سخن پایانی

 

با توجه به اطلاعاتی که درباره دستگاه روتاری دندانپزشکی، انواع آن، اجزای آن و بهترین برندهایی که در این نوع دستگاه وجود دارد، می توانید از مراکز معتبر همچون تجهیزات دندانپزشکی فیروز دنتال خرید نمایید.

https://www.asianews.ir/u/aa9
اخبار مرتبط
بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند به دندانپزشک مراجعه کنند، بین رفتن به کلینیک یا رفتن به مطب دندانپزشک دچار تردید و سردرگمی می‌شوند. واقعا کدام‌یک بهترند و فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی در چیست؟ کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند و در نهایت، مهم این است که شما چه اولویت‌هایی در ذهن خود دارید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید