صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۶
کد خبر: 14632
گزارشگر: 213
۸۱۶
۰
۰
۱
اعمال محدودیت جدید ایالات متحده

تحریم برنامه موشکی و پهپادی ایران/طرح کنگره آمریکا

تحریم برنامه موشکی و پهپادی ایران/طرح کنگره آمریکا
اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ۱۹ اردیبهشت طرح تحریم فعالیت‌های موشکی و پهپادی ایران را ارائه کردند.
به گزارش آسیانیوز، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت طرحی را برای تحریم فعالیت‌های موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدویت‌های اعمال‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران در اکتبر٬ ارائه کردند.

مایک مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، گریگوری میکس، نماینده دموکرات و عضو ارشد این کمیته، جو ویلسون، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته فرعی خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، و دین فیلیپس، نماینده دموکرات این طرح را ارائه کرده‌اند.

 در بیانیه تدوین‌کنندگان این طرح ادعا شده است: «حتی با وجود برقرار بودن محدودیت‌های سازمان ملل، موشک‌ها و پهپادهای ایران سربازان، متحدان و شرکای ما را در سراسر خاورمیانه هدف قرار می‌دهند و به نحو فزاینده‌ای به آتش جنگ غیرقانونی و تجاوزکارانه ولادیمیر پوتین علیه اوکراین می‌دمد.»

این بیانیه اضافه کرده است: ««بدون اقدام فوری، موشک‌ها و پهپادهای ایران می‌توانند در ماه اکتبر ویرانی‌های بزرگ‌تری در سراسر جهان ایجاد کنند.»

نمایندگان کنگره آمریکا مدعی شدند که این طرح را با نام « قانون مبارزه با جرم و جنایت» برای محدود کردن زرادخانه ایران، منع حمایت از ایران و گروه‌های نیابتی‌اش، و جلوگیری از اشاعه این سلاح‌های خطرناک در میادین جدید جنگ، بدون توجه به پابرجا ماندن یا لغو محدودیت‌های سازمان ملل، ارائه کرده‌اند.

بر اساس این طرح٬ اموال و دارایی‌های هر شخص یا نهاد دخیل در فروش، انتقال یا حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران مسدود شده و مورد تحریم قرار خواهد گرفت. این تحریم‌ها همچنین شامل منع صدور ویزا برای این افراد و اعضای خانوادهای آنها خواهد شد.

این طرح برای قانون شدن٬ می‌بایست در مجلس نمایندگان و همچنین سنای آمریکا به تصویب برسد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تابستان سال گذشته اعلام کرد که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد  ایران قصد دارد صدها هواپیمای بدون سرنشین از جمله پهپادهای با قابلیت حمل تسلیحات را در یک بازه زمانی سریع تحویل روسیه دهد.

همچنین آمریکا، اوکراین، بریتانیا، فرانسه و آلمان بارها اعلام کرده‌اند که عرضه پهپادهای ساخت ایران به روسیه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و از سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا در این زمینه تحقیقاتی را انجام دهد.

پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک»، یا برجام، بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵)، با اکثریت قاطع ، ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد.

قطعنامه ۲۲۳۱ با استناد به برجام، کلیه تحریم‌های هسته‌ای مصوب شورای امنیت علیه ایران را لغو کرد. این قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به اجرای مفاد برجام متعهد می‌کند.

در یکی از پیوست‌های قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران خواسته شده از انجام هرگونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که «برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح‌های اتمی طراحی می‌شوند» خودداری کند./
https://www.asianews.ir/u/aac
اخبار مرتبط
گروهی از قانونگذاران دو حزب اصلی آمریکا روز دوشنبه پیش‌نویس طرحی را به کنگره ارائه کردند که براساس آن تحریم‌های اعمالی علیه ایران تحت عنوان «قانون آیسا» (ISA) دائمی شود.
نماینده روسیه در سازمان‌‌های بین المللی گفت:آمریکا و تروئیکای اروپایی تصمیم گرفته‌‌اند برجام که دستاورد بزرگی در زمینه منع اشاعه هسته‌‌ای بوده و هست را از بین ببرند.
کیهان در یادداشتی خواهان برپایی مجدد برجام بدون حضور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شد.
وزارت امور خارجه آمریکا در یک بیانیه اعلام کرد که علیه گروهی از مقامات ایرانی به دلیل دست داشتن در اعتراضات اخیر ایران محدودیت‌های‌ صدور روادید اعمال کرده است.
دولت بریتانیا امروز تحریم‌های خود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌ عنوان بخشی از محدودیت‌های جدید و هماهنگ با ایالات متحده و اتحادیه اروپا وضع کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید