صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۰
کد خبر: 14640
گزارشگر: 213
۴۸۶
۰
۰
۱
با مصوبه بانک مرکزی

وام مشاغل خانگی افزایش یافت+جزئیات

وام مشاغل خانگی افزایش یافت+جزئیات
با مصوبه بانک مرکزی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی با ۳۳ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
به گزارش آسیانیوز، در حالی که سال گذشته مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در لایحه بودجه برای توسعه و تقویت اشتغال خانگی اختصاص یافت، امسال با مصوبه بانک مرکزی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی با ۳۳ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و استان‌هایی که دارای عملکرد بهتری در حوزه اشتغال خانگی باشند، درصد بیشتری تسهیلات دریافت می‌کنند.

امروزه کسب و کارهای خانگی در کشورهای پیشرفته رونق بسیاری پیدا کرده و بخش مهمی از سبد اقتصادی این کشورها را تشکیل می‌دهد تا آنجا که مشاغل خانگی تا ۲۳ درصد کل مشاغل کشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص داده است.

مشاغل خانگی هر نوع فعالیت اقتصادی است که در فضای منزل و با سرمایه اندک قابل راه اندازی است. این شغل‌ها به دلیل ماهیت خود به فضای زیادی نسبت به سایر کسب و کارها نیاز ندارند و عمده گروه‌های هدف مشاغل خانگی را زنان سرپرست خانوار، کارافرینان، معلولان، بازنشستگان و روستاییان تشکیل می دهند.

به گزارش ایسنا، راه اندازی کسب و کارهای خانگی مزایای زیادی دارد که سرمایه گذاری اندک، هزینه پایین و بهره وری بالا از جمله این مزیت‌ها به شمار می‌رود.اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

تمرکز بر موضوع اشتغال خانگی یکی از برنامه‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و بر همین اساس سال گذشته ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد. وزیر کار آن زمان اعلام کرد که درصدد افزایش منابع مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ هستیم تا از این طریق مشکلات متقاضیان مشاغل خانگی کاهش یابد.

به گفته سید صولت مرتضوی در حال حاضر حدود ۴ درصد مشاغل کشور، خانگی هستند که باید این سهم را افزایش داد.

وی تاکید کرد که هدفگذاری ما این است که بالای ۲۰ درصد از اشتغال کشور را مشاغل خانگی پوشش دهد و تلاش می‌شود که از ظرفیت دو بانک عامل تخصصی وزارت کار و بانکهای دیگر استفاده شود.

افزایش پرداخت وام مشاغل خانگی در تمام استان‌ها
امسال اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و ۳۳ درصد رشد داشته است
در روزهای اخیر محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از افزایش تسهیلات اشتغال خانگی در سال جاری خبر داد و گفت: طبق مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی پیش‌بینی و به ۸ بانک عامل ابلاغ شده که از محل منابع ۴ درصدی خودشان و تسهیلات تکلیفی این مبلغ را به متقاضیان حوزه مشاغل خانگی پرداخت کنند.

به گفته وی ابلاغ اعتبار ۴۰۰۰ میلیارد تومان بالاترین مبلغ پرداختی در طول سنوات گذشته بوده که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

معاون اشتغال وزارت کار همچنین اعلام کرد که امسال در تمام استان‌ها پرداخت وام و تسهیلات مشاغل خانگی افزایش خواهد داشت ولی استان‌هایی که عملکرد بهتری در حوزه مشاغل خانگی از خود نشان دهند درصد تسهیلات بیشتری دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر سقف تسهیلات مشاغل خانگی به افراد و متقاضیان مستقل ۱۵۰ میلیون تومان و برای افراد پشتیبان تا ۴ میلیارد تومان با نرخ سود ۴ درصد پیش بینی شده است.

یکی از اقدامات تحولی دولت سیزدهم در حوزه مانع زدایی و حمایت از کسب و کارها، آنی کردن صدور مجوزهای کسب و کار مربوط به حوزه مشاغل خانگی است. بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۳۰ هزار فقره مجوز برای متقاضیان مشاغل خانگی در طول یکسال گذشته صادر شده و بیش از ۹۵ درصد مجوزها به صورت آنی بوده است.

 امروزه کسب و کارهای خانگی از جمله بخش‌های حیاتی و ضرورتی فعالیت‌های اقتصادی در بیشتر کشورها محسوب می شوند که از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات موجب تنوع بسیاری در جوامع و اقتصادهای جهان شده‌اند. فراهم کردن بستر فعالیت، تامین مالی و تسهیل راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای متقاضیان اشتغال خانگی می تواند یک گام مثبت و اثرگذار در تحقق این هدف و رشد و رونق مشاغل خانگی در کشور باشد./
https://www.asianews.ir/u/aak
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با دستور رییس جمهوری عدد تسهیلات وام ودیعه و کمک هزینه رهن مستاجران افزایش یافت.
معاون اول رییس جمهور در خصوص وضعیت مسکن و ضرورت ساماندهی اجاره بها در تهران گزارش ارائه کرد.
پرداخت وام ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی مستاجران تهرانی برای سال ۱۴۰۲ تمدید شده است.
سرپرست بانک مسکن گفت: سقف تسهیلات مسکن جوانان برای افتتاح کنندگان در سال 1402 افزایش یافت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید