دوشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۱:۵۹
کد خبر: 1467
گزارشگر: 99
۱۹۹
۰
۰
۰

پویش ملی حمایت مراکزخرید از کسبه و فعالان اقتصادی» در مسیر فراگیر شدن

نوروز امسال گویا منحصربه‌فردتر از گذشته در راه است. نقابی تلخ بر چهره گذاشته و با آنکه رنگ و رخی از آمادگی برای میزبانی از او در شهر دیده نمی‌شود به سرعت در حال رسیدن است. بازارهایی که تا سال گذشته فضایی برای سوزن انداختن در آنها نبود، حالا چشم‌انتظار حضور یک مشتری روز را به شب می‌رسانند

نوروز از دیرباز تاکنون پیام‌آور تازگی و نو شدن در ایران باستان بوده و هست. آیینی باستانی و خوش‌آب‌ورنگ که نوید شروع سالی جدید را به همگان می‌دهد و سابق بر این مژده آماده شدن و برگزاری جشنی باشکوه را به همگان می‌داد. مردمی که از حدود سه هفته پیش از فرارسیدن سال نو راهی راسته‌بازارها و مراکز تجاری می‌شدند و تمامی مایحتاج عیدانه‌شان اعم از پوشاک، کفش و... را نونوار می‌کردند.در کنار آن برای پذیرایی از اقوام خود نیز لوازم پذیرایی را آماده می‌کردند تا شیرینی فرارسیدن سال نو زیر دندان‌هایشان دوچندان شود.اما نوروز امسال گویا منحصربه‌فردتر از گذشته در راه است. نقابی تلخ بر چهره گذاشته و با آنکه رنگ و رخی از آمادگی برای میزبانی از او در شهر دیده نمی‌شود به سرعت در حال رسیدن است. بازارهایی که تا سال گذشته فضایی برای سوزن انداختن در آنها نبود، حالا چشم‌انتظار حضور یک مشتری روز را به شب می‌رسانند و رویای همیشگی‌شان که «شب عید رونقی بی‌نظیر را تجربه می‌کنیم» حالا تبدیل به یک کابوس شده است.حضور میهمانی نامیمون و رعب‌انگیز که رنگ تازگی را از چهره شهر گرفته، بازارها و مراکز تجاری سراسر کشور را در خواب زمستانی فرو برده و گویا فعلا هم اجازه بیداری نمی‌دهد.حال که کسب وکارهای کشور در هر صنفی و در هر جایی در اغما فرورفته و ضرر پشت ضرر را تجربه می‌کند، برخی فعالان اقتصادی دست بر زانو گذاشته و همت ایستادگی کرده‌اند. ایستاده‌اند تا دست به دست هم دهند و با ایجاد زنجیره‌ای محکم و قدرتمند برای عبور از این بحران عجیب و نامیمون یکدیگر را یاری کنند. مردمی که بزرگمردی‌هایشان در تاریخ زبانزد شده و بارها این همبستگی را به نمایش گذاشته‌اند. در این مسیر پویشی تحت عنوان «پویش ملی حمایت مراکز خرید از کسبه و فعالان اقتصادی» در سراسر کشور به راه افتاده و مدیران و مالکان بسیاری از مراکز خرید از جمله اکومال کرج، مجتمع تجاری -گردشگری بام‌لند، کورش مال، مرکزخرید آیریک سنتر، اسکای‌سنتر لواسان، برج سلمان مشهد، پاویلیون سنتر تهرانسر، قصررویال بانه، الماس‌شرق مشهد و در اقدامی ارزشمند و تحسین‌برانگیز به برپاکنندگان این پویش ملی پیوسته‌اند. اقدامی که می‌تواند دغدغه مالی مستاجران واحدهای تجاری را که با بحران اقتصادی پیش‌بینی نشده دست به گریبان شده‌اند برطرف کند.امید به آن داریم تا این پویش هرچه زودتر در سراسر کشور فراگیر شود تا همچون بحران‌های گذشته کرونا را هم شکست دهیم.شاهرخ کشاورز از فعالان اقتصادی بخش خصوصی  در مورد این پویش گفت: ما تلاش می‌کنیم از مسیر پویش ملی حمایت مراکز خرید از کسبه و فعالین اقتصادی، بحران کرونا را با کمترین میزان زیان اقتصادی پشت سر بگذاریم.فارغ از تمام مشکلاتی که کرونا به وجود آورده است، بحران‌ها و تبعات پسا کرونا از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. از این رو طی گفت‌وگو با شاهرخ کشاورز از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مدیرمسئول ماهنامه اقتصادی فرهنگی "تجارت طلایی" که این روزها با تشکیل پویشی با عنوان "پویش ملی حمایت مراکز خرید از کسبه و فعالین اقتصادی" تلاش کرده است تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با آسیب‌های اقتصادی دوران پس از خروج ویروس کرونا را آغاز کند، به بررسی بحران‌ها و تبعات شیوع ویروس کرونا در میان فعالان بخش تولید و به‌ویژه توزیع و عرضه حوزه پوشاک می‌پردازیم.آقای کشاورز، در حال حاضر در پی شیوع ویروس کرونا چه شرایطی بر بخش توزیع و فروش محصولات حوزه مد و لباس حاکم است؟هم مردم و هم مسئولین نگران کنترل وضع سلامتی اقشار مختلف جامعه هستند، اما یک فعال اقتصادی باید دو قدم آن‌طرف‌تر را هم ببیند. مردم به‌شدت نگران شیوع بیشتر این ویروس هستند و تمایلی برای حضور در اماکن عمومی ندارند، اما نکته قابل توجه این است که ما هزاران مغازه‌دار در تهران و میلیون‌ها مغازه‌دار در سطح کشور داریم که گاهی در مراکز خرید مستأجر هستند. امسال از سیل ابتدای سال و در ادامه دیگر وقایع دست به دست هم دادند و سبب شدند که کسبه مختلف به‌ویژه در عرصه مد و لباس درآمد خوبی نداشته باشند و همه امیدشان هم به همین شب عید بود که آن هم ناامید شد.این روزها مهم‌ترین مشکل اقتصادی فعالان حوزه پوشاک چیست؟در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و کساد بازار، بخش توزیع و فروش توان پرداخت دیون خود را ندارد. از طرفی به‌واسطه سیاست‌های حاکمیت ورود برندهای خارجی در سال جاری محدود شد و ظرفیت تولید برای کارگر ایرانی بالا رفت، اما عدم مراجعه مردم به مراکز خرید و فروشگاه‌ها را در ادامه شاهد بودیم، در نتیجه بسیاری از محصولات تولید ملی ازجمله محصولات حوزه مد و لباس به فروش نرسیده‌اند. نداشتن فروش به معنای کاهش توان تولید است که تعدیل نیروها در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را به دنبال دارد.چند درصد از مراکز خرید کشور به عرصه پوشاک تعلق دارد؟ هفتاد درصد ظرفیت مراکز خرید به صنعت پوشاک تعلق دارد در نتیجه روند پیش‌آمده برای این عرصه به شکلی بحرانی به می‌رسد.چه شد که فکر راه‌اندازی پویش ملی حمایت مراکز خرید از کسبه و فعالین اقتصادی افتادید؟تعامل را با مدیران و مالکان مراکز خرید ایجاد کردیم و از آن‌ها خواستیم محدودیت‌های خود و هزینه‌های مانند شارژ را در نظر بگیرند اما در این مقطع اجاره‌ها را یا ببخشند یا تعدیل کنند. تا به اینجا ۱۴ مرکز خرید وارد این پویش شده‌اند که یا کل اجاره‌های اسفند و فروردین را به مستأجران بخشیده‌اند یا آن را تعدیل کرده‌اند این که چنین دغدغه‌ای از کانال تولید و توزیع از بین برود اتفاق خوبی است چرا که معتقدیم این رکود ادامه‌دار خواهد بود.

 

 

علاوه برای مراکز خرید، چه تدبیری برای بخش سنتی حوزه توزیع و فروش اندیشیده‌اید؟در این مسیر با ماجرای دیگر مواجه شدیم و آن مغازه‌های بر خیابان بود که مالک شخصی دارند. مراکز خرید کانال‌های توزیع مدرن هستند و خودشان با این دست بحران‌ها آشنایند، اما مالکان سنتی چندان در این فضاها قرار نداشته‌اند که اتفاقاً همین دغدغه سبب شد که ترجیح دادیم که یک پویش ملی را طراحی کنیم تا این رویه دهان‌به‌دهان به گوش آن‌ها هم برسد. مالکان باید بدانند که اگر در حال حاضر مستأجر خود را تحت فشار قرار دهند در آینده نزدیک دیگر نه مستأجری دارند و درآمدی. تلاش می‌کنیم این طرح و پویش را با قدرت تمام ادامه دهیم تا با دغدغه کمتری از این بحران عبور کنیم. دغدغه بیشتر می‌تواند میزان ترددها را در این بخش از جامعه افزایش دهد و همین امر می‌تواند به گسترش شروع کرونا کمک کند.وضعیت این بخش در سایر کشورهای مبتلا به کرونا به چه شکل است؟در بسیاری از کشورها حاکمیت مشغول به بررسی میزان آسیب‌های کرونا به بخش‌های مختلف است و آن‌ها از هم‌اکنون برای پسا کرونا برنامه‌ریزی می‌کنند. ما هم به‌عنوان فعال اقتصادی در بخش خصوصی علیرغم اینکه معتقدیم مراقبت‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا باید رعایت شود، اما باید تمهیداتی را برای ماه‌های آینده و پس و کرونا بیندیشیم تا مبادا به یک کرونای اقتصادی مواجه شویم.چه پیشنهاد‌هایی برای کاهش ضرر اقتصادی فعالان حوزه مد و لباس در شرایط کنونی دارید؟فعالان حوزه مد و لباس کالکشن فصل دارند و اگر نتوانند مجموعه فصلی خود را بفروشند قطعاً ضرر می‌کنند و حداقل یک سال باید منتظر باشند تا به فصل بعد برسند و این محصولات که احتمالاً تا آن زمان دمده شده‌اند را بفروشند. در حال حاضر یکی از موضوعاتی که برای جلوگیری از این امر مطرح شده بحث فروش آنلاین و استفاده از مزایای فضای مجازی و همچنین پیک رایگان برای فروش و عرضه محصولات حوزه مد و لباس است.و سخن پایانی...علاقه‌مندان برای همراهی با این پویش می‌توانند به پایگاه اینترنتی ماهنامه اقتصادی فرهنگی تجارت طلایی مراجعه کرده و جدیدترین اخبار از وضعیت روند فعالیت برندها و مراکز خرید در پی شیوع ویروس کرونا را از این پایگاه دنبال کنند.به امید روزهای بهتر

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید