صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
کد خبر: 14674
گزارشگر: 213
۸۹۳
۰
۰
۱
رقابت تنگاتنگ با اپوزیسیون در رای گیری

آغاز انتخابات ترکیه/اردوغان عقب ماند

آغاز انتخابات ترکیه/اردوغان عقب ماند
امروز سرنوشت‌سازترین انتخابات تاریخ یک قرن اخیر ترکیه در حالی آغاز شد که کمال قلیچداراوغلو، رهبر ائتلافی اپوزیسیون، با اندکی اختلاف از رقیب اصلی خود، رجب طیب اردوغان جلوتر است.

به گزارش آسیانیوز، روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت مراکز رأی‌گیری برای یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات تاریخ یکصد سال اخیر ترکیه آغاز به‌کار کرد.

نتیجه این انتخابات می‌تواند به حضور ۲۰ ساله رجب طیب اردوغان در رأس قدرت در ترکیه پایان دهد.

نتیجه این انتخابات نه تنها رهبر آینده این کشور ۸۵ میلیون نفری و عضو سازمان ناتو را مشخص خواهد کرد، بلکه چگونگی حکمرانی در چهار سال پیش رو در این کشور دچار مشکلات پرشمار اقتصادی و سیاسی را نیز تعیین می‌کند.

شماری از زنان ترک در یک تجمع انتخاباتی در حمایت از اردوغان
 نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که کمال قلیچداراوغلو، رهبر ائتلافی از شش حزب اپوزیسیون، با اندکی اختلاف از رقیب اصلی خود، رجب طیب اردوغان جلوتر است.

در صورتی که هیچ یک از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نتواند ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. در آن صورت دور دوم انتخابات در هفتم خرداد برگزار می‌شود.

در انتخابات ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار نفر واجد شرایط رای وجود دارد که ۳۰ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر یعنی ۵۰.۶ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

دو نامزد اصلی انتخابات شنبه در آخرین روز کارزار انتخاباتی خود به دو مکان متفاوت رفتند که نشان از نوع گرایش سیاسی آنها برای آینده ترکیه داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، عصر شنبه به مسجد ایاصوفیه رفت و در آنجا نماز مغرب را برگزار کرد. این در حالی بود که کمال قلیچداراوغلو نیز به آرامگاه کمال آتاتورک، بنیانگذار «ترکیه نوین»، رفت.

حوزه‌های انتخابیه از ساعت هشت بامداد یکشنبه رای‌گیری را شروع کرده‌اند و اخذ رای تا ساعت پنج بعداز ظهر ادامه خواهد یافت.

براساس قانون انتخابات ترکیه٬ هرگونه گزارش از نتایج اولیه انتخابات تا ساعت ۹ شب ممنوع است. احتمالا اواخر یکشنبه مشخص خواهد شد که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد یا خیر.

کردهای ترکیه که در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد واجدان شرایط رای در این کشور را تشکیل می‌دهند، از جمله گروه‌های اجتماعی هستند که می‌توانند در انتخابات روز یکشنبه نقشی اساسی ایفا کنند.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، انتخابات پارلمانی در این کشور نیز برگزار می‌شود.

پیروزی گسترده هر یک از دو ائتلاف اصلی در انتخابات پارلمانی نیز می‌تواند چشم‌انداز احتمال تغییر یا اصلاح قانون اساسی در این کشور را تعیین کند.

اصلاح قانون اساسی در ترکیه نیازمند رای مثبت دو سوم نمایندگان مجلس این کشور، یعنی ۴۰۰ نفر از مجموع ۶۰۰ کرسی، است./

https://www.asianews.ir/u/abg
اخبار مرتبط
اپوزیسیون ترکیه عزم خود را برای زیر کشیدن اردوغان جزم کرده و کمال قلیچداراوغلو با شعار هزینه‌های بالای زندگی ناشی از تورم، به میدان رقابت انتخابات سراسری آمده است.
رسانه‌های عراقی اعلام کردند که پهپادهای ترکیه این منطقه را هدف قرار داده و شماری نیز در این حمله کشته و زخمی شده‌اند.
برای مسافرانی که از هم اکنون به فکر برنامه‌ریزی برای داشتن تعطیلات به کشورهای اروپایی هستند، توجه به ایمنی سفر نیز ضروری است.
آزمون یوس ترکیه به عنوان یکی از معروف‌ترین آزمون‌های داخلی در ترکیه به شمار می رود. یوس مخفف علوم پایه و یوس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است. این آزمون برای انتخاب دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه طراحی شده است. آزمون یوس برای دانشجویانی که در دوره دومارسی سیستم آموزشی ترکیه در دبیرستان‌های عمومی یا خصوصی تحصیل می‌کنند، برگزار می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید