صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۵
کد خبر: 14741
گزارشگر: 213
۱۵۵۳
۰
۰
۱
یادداشت

عدم دسترسی به پست های کلیدی؛ مهم ترین مساله زنان؟

عدم دسترسی به پست های کلیدی؛ مهم ترین مساله زنان؟
هنگام مقایسه حضور زنان در قدرت در کشورهای توسعه یافته و خاورمیانه، یک تضاد آشکار مانند دستیابی یا عدم دستیابی به پست های کلیدی و راهبردی وجود دارد.

سیدرحمان موسوی

به گزارش آسیانیوز، سیدرحمان موسوی: سیاست‌گذاران،‌ برنامه‌ریزان، مدیران اجرایی، پژوهشگران و محققان مسایل زنان چه چیز یا چیزهایی را می‌بایست در اولویت و خط اصلی کارهای خود قرار دهند؟ شاید پاسخ به این پرسش راه‌گشای کلیدی و مهمی برای ما و شما باشد.

هنگام مقایسه حضور زنان در قدرت در کشورهای توسعه یافته و خاورمیانه، یک تضاد آشکار وجود دارد. در کشورهای توسعه یافته، زنان گام های مهمی در دستیابی به نمایندگی سیاسی و موقعیت های رهبری برداشته اند.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، کامالا هریس اولین زن معاون رئیس جمهور در سال 2021 شد و بسیاری از کشورها مانند آنگلا مرکل از آلمان و جاسیندا آردرن، رئیس جمهور نیوزیلند، رهبران زن داشته اند.

در مقابل، خاورمیانه به طور سنتی محافظه‌کارتر و مردسالارتر بوده است و فرصت‌های محدودی برای زنان برای مشارکت در سیاست و زندگی عمومی وجود دارد.

با این حال، استثنائات قابل توجهی وجود داشته است مانند انتصاب زنان به سمت های مدیریتی در کشورهایی مانند قطر و امارات متحده عربی.

به طور کلی، در حالی که پیشرفت هایی در کشورهای توسعه یافته و خاورمیانه حاصل شده است، اما هنوز راه درازی برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان برای ایفای نقش های کلیدی وجود دارد.


نقش زنان در جوامع در حال توسعه

1. توسعه اقتصادی: زنان در توسعه اقتصادی جوامع در حال توسعه نقش اساسی دارند. آنها اغلب مسئول کارهای کشاورزی، مشاغل کوچک مقیاس و مشاغل بخش غیررسمی هستند که به طور قابل توجهی به اقتصاد محلی کمک می کند.

2. آموزش: آموزش دختران و زنان برای توسعه جوامع ضروری است. این نه تنها به نفع خود زنان است، بلکه تأثیر مثبتی بر خانواده و جوامع آنها نیز دارد. زنان تحصیل کرده بیشتر احتمال دارد در فرآیندهای تصمیم گیری شرکت کنند، نتایج سلامت بهتری داشته باشند و به اقتصاد کمک کنند.

3. برابری جنسیتی: نابرابری جنسیتی مانع مهمی برای توسعه جوامع است. توانمندسازی زنان و ترویج برابری جنسیتی می تواند به نتایج بهتری در بهداشت، آموزش و توسعه اقتصادی منجر شود.

4. مشارکت سیاسی: مشارکت زنان در سیاست برای توسعه جوامع بسیار مهم است. وقتی زنان در فرآیندهای تصمیم گیری حضور دارند، سیاست ها و برنامه ها بیشتر به نیازها و نگرانی های آنها رسیدگی می کنند.

5. توسعه اجتماعی: زنان نقش حیاتی در توسعه اجتماعی از جمله بهبود نتایج سلامت، کاهش فقر و ارتقای انسجام اجتماعی دارند. سرمایه گذاری در آموزش، سلامت و توانمندسازی اقتصادی زنان می تواند به پیشرفت های چشمگیری در این زمینه ها منجر شود.

در مجموع زنان در طول تاریخ در بسیاری از جوامع به حاشیه رانده شده و تحت ستم قرار گرفته اند و صداها و دیدگاه های آنان خاموش و یا نادیده گرفته شده است. با نگاهی به مقوله زنان از زبان زنان می توان زنان را برای ابراز وجود و احقاق حقوق و نیازهای خود توانمند کرد.

تجارب و دیدگاه های زنان اغلب با مردان متفاوت است و ممکن است بینش منحصر به فردی در مورد مسائلی داشته باشند که بر آنها تأثیر می گذارد. با استفاده از زبان زنان برای توصیف و تحلیل مقوله زنان، می‌توان به درک دقیق‌تر و دقیق‌تری از تجربیات و نیازهای آنان دست یافت.

استفاده از زبان زنان برای صحبت در مورد زنان نشان دهنده احترام به هویت و تجربیات آنهاست. تصدیق می کند که آنها عاملیت و خودمختاری دارند و صداها و دیدگاه های آنها ارزشمند و مهم است.

در پایان اینکه باید بگویم که زنان یک گروه یکپارچه نیستند و تجربیات و دیدگاه های آنها بر اساس عواملی مانند نژاد، قومیت، طبقه، جنسیت و توانایی متفاوت است.

با نگاهی به مقوله زنان از زبان زنان می‌توان این تنوع را شناخت و تجلیل کرد و از اساسی‌سازی یا کلیشه‌سازی زنان اجتناب کرد./

https://www.asianews.ir/u/ad7
اخبار مرتبط
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه وزارت ورزش درباره آخرین وضعیت مراکز مجوز دار همسر یابی توضیحاتی داد.
باید یادمان باشد اثر یک حرف، سالها می ماند و گاهی با هزاران معذرت خواهی قابل ترمیم نیست و اغلب منجر به سردی و از بین رفتن روابط می شود.
در این مقاله به بررسی خواص زعفران برای دوران قاعدگی می پردازیم و در ادامه نحوه و نکات دم کردن چای زعفران را برای نتیجه مطلوب و پریود شدن آورده‌ایم.
اینکه چرا و چگونه زن صیغه ای شدم؛ ماجرای مفصلی دارد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید