صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۵:۲۳
کد خبر: 14784
گزارشگر: 213
۸۹۱
۰
۰
۱
تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری

آغاز امتحانات نهایی از امروز؛ ۳۱ اردیبهشت/رعایت چند نکته کلیدی برای موفقیت در کنکور

آغاز امتحانات نهایی از امروز؛ ۳۱ اردیبهشت/رعایت چند نکته کلیدی برای موفقیت در کنکور
آزمون امتحانات نهایی سال جاری که از امروز آغاز می شود، به دلیل تاثیر قطعی ۴۰ درصدی آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنان است.
به گزارش آسیانیوز، امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم و همچنین متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره از امروز، یکشنبه، سی و یکم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا ۲۵ خرداد ماه ادامه دارد.

به موجب بخشنامه ابلاغی از سوی مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم روزانه بزرگسال، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته‌های شاخه نظری، دوره دوم آموزش متوسطه، متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره و برنامه آزمون هماهنگ پایه‌های دهم و یازدهم مدارس روزانه در نوبت خرداد ماه سال ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ به این شرح است:

آغاز امتحانات نهایی از امروز و چند توصیه به دانش‌آموزان

آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر قطعی ۴۰ درصدی آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنان است، لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمون‌ها برنامه‌ریزی کرده است. در ادامه مروری بر نکات و تدابیر این وزارتخانه برای برگزاری امتحانات نهایی که از سوی محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام شده است خواهیم داشت:

افزایش پلکانی سهم سوابق تحصیلی در کنکور؛ امسال ۴۰ درصد قطعی

طبق مصوبات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ به صورت ۴۰ درصد قطعی، سال آینده ۵۰ درصد و تا سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

در سال‌های گذشته نیز امتحانات نهایی را داشتیم، اما با این مصوبه، جنبه رقابتی هم پیدا می‌کند و باید به جنبه‌های مختلف از جمله برقراری عدالت کامل در طراحی سوالات و... توجه شود. درهمین راستا بانک سوالات کنکور طراحی شده است.

طراحی سوالات در فضای قرنطینه کامل
رمزنگاری سوالات؛ امکان لو رفتن سوالات به "صفر" رسیده است

افراد امین و مسلط به موضوع تدریس و آزمون، برای طراحی سوالات، انتخاب شده‌اند و طراحی تمام سوالات چه آزمون‌های داخلی و چه خارجی در فضای قرنطینه کامل انجام می‌شود. بعد از طراحی سوالات، سوالات رمزنگاری شده و یک روز قبل از آزمون برای روسای حوزه‌های برگزاری امتحانات ارسال می‌شود.

امنیت رمزنگاری‌ها بسیار بالاست و قفل این رمزها به هیچ عنوان قابل بازگشایی نیست مگر با رمز اصلی. تکثیر سوالات در روز برگزاری امتحانات نیز در اتاق قرنطینه پس از دریافت رمز انجام می‌شود. با این سازوکار امکان لورفتن سوالات امتحانات نهایی را به صفر رسانده‌ایم. این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

تصحیح اوراق الکترونیکی می‌شود

تصحیح اوراق باید طوری دقیق باشد که حقی از دانش آموزی ضایع نشود لذا بر اساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راه حل جدی برای رفع این مشکل، تصحیح الکترونیکی بود که از خرداد پارسال به صورت آزمایشی برای حوزه‌های خارج از کشور و از دی‌ماه برای یک حوزه در هر استان انجام شد و از خرداد امسال، تصحیح دستی برگه‌ها به کلی جمع می‌شود و تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

در تصحیح الکترونیکی، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمی‌بیند و اگر اختلاف نظری بین مصحح اول و دوم وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع داده می‌شود. همچنین سه نوبت، راهنمای تصحیح به سوالات ارسال می‌شود و برای مصححینی ابلاغ صادر می‌شود که مورد تایید گروه‌های آموزشی باشند. همچنین جمع نمره هر صفحه را سامانه انجام می‌دهد و نمره نهایی را هم سامانه، جمع و ثبت می‌کند.

تجهیز تمامی حوزه‌های امتحانی به دوربین مداربسته‌ و سیگنال‌یاب

تامین امنیت امتحانات نهایی توسط شورای امنیت استان‌ها

به همه دستگاه‌ها تکلیف شده است که همکاری لازم را برای برگزاری آزمون‌های نهایی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشند. تامین امنیت امتحانات نهایی جزو تکالیف شورای امنیت استان‌ها قرار گرفته و در بسیاری استان‌ها جلسات مربوطه برگزار و تقسیم وظایف صورت گرفته‌است.

همچنین تمام حوزه‌های آزمون به دوربین مدار بسته‌ تجهیز شده‌اند و اگر هنوز حوزه‌ای دوربین نداشته باشد باید این کار را انجام دهند اظهار کرد: همچنین همه حوزه‌ها به راکت‌های سیگنال یاب تجهیز شده‌اند.

از دانش آموزان می‌خواهیم فریب شبکه‌هایی که به دنبال سودجویی هستند را نخورند. آزمون‌ها تشریحی هستند و دریافت پاسخ تشریحی در حوزه‌هایی که دوربین و سیگنال یاب دارند امکان پذیر نیست و اگر هم اتفاق بیفتد برگه‌های مشکوک را بازبینی کرده و طبق قانون "رسیدگی به تخلفات" با افراد برخورد می‌شود.

چه جریمه‌ای در انتظار متخلفان است؟

با هرنوع تخلفی با شدت برخورد می‌شود و از دادستان خواسته شده است که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرائم تدارک ببینند و مقدمات لازم فراهم شده است. شبکه‌های امنیتی، فضای مجازی را رصد می‌کنند. صرف همراه داشتن وسیله الکترونیکی و وسیله تقلب، موجب محرومیت از امتحانات همان سال می‌شود و اگر فرد از آن وسیله استفاده یا سوالات را افشا کند یا فرد دیگری را به جای خود به جلسه بفرستد از یک تا ۱۰ سال از تمام آزمون‌ها محروم می‌شود.

شرکت کنندگان در آزمون‌ها به هیچ وجه وارد این بازی نشوند. در نوبت قبل هم نمونه‌هایی داشتیم و دانش آموزان فریب خورده بودند و آینده دانش آموزان تحت الشعاع قرار گرفته‌بود. قصد ایجاد اضطراب نداریم، بلکه می‌خواهیم امنیت و آسایش را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم.

تخلف از به همراه داشتن جزوه تا وسایل غیرمجاز را در برمی‌گیرد. سال گذشته ۹ مورد تخلف در زمینه انتشار سوالات را در نوبت امتحانی دی ماه کشف و با متخلفان برخورد کردیم. هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات تشکیل شده است و کارگروه‌هایی در استان‌ها به تخلفات رسیدگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس فتای تهران نیز هشدارهایی در خصوص فعالیت سودجویان سایبری به بهانه فروش سوالات امتحان و ... داده و گفته است: متاسفانه سودجویانی که از هر فرصتی برای سوءاستفاده از کاربران فضای مجازی استفاده می‌کنند. این در حالی است که کلاهبرداران هیچگونه دسترسی به سوالات امتحانی ندارند و در اکثر موارد پس از دریافت پول دیگر پاسخی به پیام‌های کاربران نمی‌دهند.

در مواردی نیز سوالات جعلی و غلط را برای دانش آموزان ارسال کرده و این افراد با این امید که به سوالات دسترسی دارند، دیگر درس نخواند و در جلسه امتحان با مشکل مواجه شده‌اند. پلیس فتا حتما با افراد سودجو که تحت بهانه‌هایی نظیر فروش سوالات امتحانی، ابزارهای تقلب و ... اقدام به سودجویی کنند، برخورد خواهد کرد. تیم‌های رصد پلیس فتا در فضای مجازی حضور دارند و مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی حتما با پلیس در ارتباط باشند.

داود معظمی همچنین اعلام کرده است: در سال‌های گذشته شاهد طرح ادعای فروش سوالات امتحانات به خصوص امتحانات نهایی از سوی مجرمان سایبری بودیم که پلیس فتا این افراد را شناسایی و بازداشت کرده است. ضرورت دارد تا والدین در این خصوص به فرزندان خود هشدار دهند و آنها را از خریدن سوالات امتحانات نهایی در شبکه‌های اجتماعی منع کنند. علاوه بر این موضوع والدین باید با فرزندان خود همراه باشند، در مواردی دیده شده که دانش‌آموزان از ترس برخورد والدینشان با نمره کم، اقدام به خرید سوالات جعلی کرده و خود را درگیر مشکلات بیشتری کرده‌اند./
https://www.asianews.ir/u/aee
اخبار مرتبط
برای درس فیزیک ناشرین مختلفی اقدام به چاپ کتاب های کنکوری کرده اند که در این بین نام فیزیک خیلی سبز و فیزیک میکرو گاج در بین دانش آموزان از محبوبیت بیشتری برخوردار است. اما انتخاب یکی منبع بین این دو، یکی از چالش های دانش آموزان به شمار می آید. ما در این مقاله که به درخواست «آسیا نیوز» توسط های بوک تهیه شده است به این سوال دانش آموزان پاسخ خواهیم داد.
متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره می‌توانند در زمان تعیین شده به پنجره خدمات دولت الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش مراجعه و کد سابقه تحصیلی ۱۹ رقمی را دریافت کنند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در صورت شرکت داوطلبان در هر دو نوبت آزمون کنکور سراسری امسال، حداکثر نمره برای آنان لحاظ می‌شود.
موسسه فرهنگی آموزشی دژاوو / موسسه غیر تجاری خرد دنیای انگاره
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید