صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۱
کد خبر: 14795
گزارشگر: 213
۴۶۷۱
۱۰
۱
۳
براساس اعلام متن کامل لایحه

تعیین سن بازنشستگی زنان و مردان در برنامه هفتم توسعه/آخرین وضعیت بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور

تعیین سن بازنشستگی زنان و مردان در برنامه هفتم توسعه/آخرین وضعیت بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور
حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در برنامه هفتم توسعه تعیین و اعلام شد.

به گزارش آسیانیوز، طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال می‌باشد.

  متن کامل لایحه برنامه هفتم توسعه امروز منتشر شد. متن لایحه‌ی پیشنهادی در مورد سن بازنشستگی به شرح زیر است:

ماده ۶۶ لایحه: سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال شش ماه افزایش می‌یابد در مواردی که کارفرما، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱) این قانون باشد بیمه شده در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می‌تواند پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی همچنان به کار خود ادامه دهد، مشروط به اینکه سن وی بالاتر از شصت و پنج سال نباشد. اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و قضات تابع ضوابط و مقررات خود می‌باشند.

تبصره ۱- صندوق‌های بازنشستگی که شرط سنی بازنشستگی مشمولان آن‌ها ۶۰ سال و بالاتر می‌باشد از مفاد این حکم مستثنی می‌باشند.

تبصره ۲- در مورد صندوق‌های بازنشستگی که مبنای حداقل سن بازنشستگی تعیین نشده است حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۳ سال در سال اول برنامه می‌باشد.

زنان شاغلی که از زمان لازم الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، صاحب فرزند یا فرزندانی شده یا می‌شوند به ازای هر فرزند از یک سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار میشوند و برای فرزند سوم و بیشتر میزان کاهش یک ونیم سال به ازای هر فرزند خواهد بود.

تبصره ۳- سقف سنوات ارفاقی مشمولان قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۰/۰۷/۱۳) "حداکثر هفت سال و برای مشمولان ” قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۱ این قانون “ حداکثر پنج سال حسب شرایط سخت و زیان‌آور خواهد بود آئین نامه مربوطه در خصوص میزان سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زبان اور مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این، قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین و برای تصویب به هیأت وزیران ارسال می‌شود.

تبصره ۴- در مواردی که در قوانین بازنشستگی پیش از موعد مقرر شده است به ازای هر سال کمتر از ۳۰ سال بیمه‌پردازی معادل ۲ سال از سنوات مبنای محاسبه اولین حقوق یا مستمری بازنشستگی کسر می‌گردد.

تبصره ۵- حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال می‌باشد.

تبصره ۶- معافیت از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر ۳۰ سال برای افرادی که سنوات بیمه‌ای آنان از تاریخ اجرای این قانون از ۳۰ سال بیشتر می‌شود در قوانین و مقررات عام و خاص ملقی می‌گردد.

 

درباره خبرنگاری؛ حرفه سخت و زیان آور

این در حالی است که سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی درباره احتساب حرفه خبرنگاری به‌عنوان مشاغال سخت و زیان‌آور گفته است: در صورت وجود عنوان شغلی در مدارک و مستندات پرونده پرسنلی و احکام کارگزینی و قراردادهای سالیانه و تطبیق عناوین شغلی یادشده با آرای کمیته استانی، احتساب سنوات ارفاقی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور امکان‌پذیر است.

طهماسبی درباره اینکه اگر کارفرما در یک خبرگزاری حق بیمه 27 درصد خبرنگاران خود را پرداخت کند و لیست بیمه خبرنگاران آن خبرگزاری نیز با عنوان شغلی "خبرنگار" ثبت و ارسال شود، خبرنگاران آن رسانه در صورت کامل شدن 20 سال سابقه بیمه، مشمول بازنشستگی 20 ساله شوند.

وی در این باره اضافه کرد: مستفاد از دادنامه‌های شماره 515 مورخ 8‌‌‌‌‌/5‌‌‌‌‌/87، 945 مورخ 5‌‌‌‌‌/12‌‌‌‌‌/92 و 695 الی 699 مورخ 25‌‌‌‌‌/7‌‌‌‌‌/96 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که مقرر داشته «کمیته تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور صرفاً نسبت به شکایت افراد تحت شمول قانون‌کار که ذی‌حق به بازنشستگی بر اساس مقررات خاص مربوطه و برخوردار از امتیازات آن بوده صلاحیت رسیدگی دارد»، بازنشستگی بر اساس قانون اصلاح تبصره (2) الحاقی ماده76 قانون تأمین اجتماعی و آیین نامه اجرایی آن، ناظر بر مشمولین قانون‌ کار است و طبق بند 3 ماده 11 آیین‌نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب 26‌‌‌‌‌/12‌‌‌‌‌/1385، شغل خبرنگاری (خبرنگاران مشمول قانون کار) در زمره "مشاغل سخت و زیان‌آور" قرار گرفته است.

وی یادآور شد: لذا در صورت شمولیت قانون کار بر بیمه‌شده و بررسی و تأیید صفت سخت و زیان‌آوری شغل مطروحه توسط اعضای کمیته‌های استانی مستقر در ادارات‌کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تطبیق مشاغل مورد ادعای بیمه‌شده با عناوین شغلی مندرج در لیست‌ها، حسابرسی‌ها و بازرسی‌ها، بهره‌مندی از مزایای سنوات ارفاقی ناشی از اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور بلامانع خواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/aeo
اخبار مرتبط
تا پایان هفته جاری آخرین وضعیت پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان مشخص و اعلام شود.
بیمه دانشجویان طرحی است از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی که مهم‌ترین مزیت آن، آغاز بیمه‌پردازی و ایجاد سوابق بیمه از سنین پایین‌تر و تأثیر آن بر سن بازنشستگی است.
نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی گفت: با اوضاعی که کارگران دارند و با توجه به مشکلاتِ جدیِ معیشتیِ آن‌ها، شنیدنِ چنین خبر افزایش سن بازنشستگی بسیار نگران کننده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در بازنگری در آیین نامه تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور تغییرات بسیاری از جمله مصادیق حداقل حقوق و دستمزد مشخص خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
M
۱۴۰۲/۰۳/۰۱
0
0
0

محمدرضا احمدی #دولت_لیبرال #ضد_کارگری بالاخره کار خودش را انجام داد !!!!!!!!!! #مدیران_رانتی ۶۰ سال #صندوق ها_بازنشستگی را خالی نمودند !!!!!!حال #کارگر_مظلوم بایستی تاوان مفت خوری این جماعت #رانتی #نجومی بگیر را بگیرد؟؟؟؟ آقایان دولت لیبرال !!!!!!با کدام قانون یک شبه تصمیم به چنین اقدام ضد بشریت انجام می دهید؟؟؟؟؟ چرا با آینده ۲۰میلیون نفر کارگر بازی می کنید؟؟؟؟ حداکثر #سن_بازنشستگی با مدرک ارشد #۶۵ سال می‌شود؟؟؟؟؟

Fd
۱۴۰۲/۰۳/۰۲
0
0
0

مهم و فوری. اگر این متن را تا اخر با دقت بخانید نکات مهمی به صورت رمز در ان نهفته. برسد به دست رییس جمهور محترم و رییس مجلس محترم و رییس محترم تامین اجتماعی و هر مسوول مرتبط با این متن.در ابتدا تاکید میشود که نباید سن بازنشستگی مربوط به مشاغل سخت افزایش پیدا کند بلکه به دلایل و توضیحات جالب زیر باید سقف سابقه ارفاقی مشاغل سخت حداکثر ۳۰ روز حقوق در ماه باشد و نه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز. و این حق بازنشستگان سخت و زیان اور است که با بیست سال سابقه و بدون شرط سنی، حقوق کامل سی روز در ماه را بگیرند، در صورتیکه این حقوق سی روز در ماه ثابت بماند. یعنی حداکثر سنوات ارفاقی انها ۳۰ روز حقوق در ماه باشد حتی اگر سابقه شخص از بیست سال، تا سی سال بالا رود. این مقدمه پیش درامدی بود برای مطالب زیر که بسیار جالب و مهم میباشد. تمام جملات مثل زنجیر به هم وصله و باید تمام ان مخصوصا قسمتهای اخر با دقت خانده شود تا جلوی یکی از معضلاتی که گریبان تامین اجتماعی را در اینده نزدیک خاهد گرفت و بودجه کشور را خاهد بلعید گرفته شود. در اینجا با یک زبان ساده و نسبتا دقیق وتا حدی از لحاظ شرعی و

فاطمه
۱۴۰۲/۰۳/۰۲
0
0
1

فرانسه جزپیش رفته ترین کشورهای جهان هست درصنعت درعلم ایران خودشوبااون مقایسه میکنه ومیخادسن بازنشستگی روافزایش بده .فرانسه بابهادادن به کارگروارزش گذاشتن به کارگرکشورش پیشرفت کرده ایران چه پیشرفتی داره اگه دولت این کاروبکنه کارگرانگیزه ای برای کارکردن نداره بخصوص کسانی که درمشاغل سخت مشغولندچرخ صنعت به زودی میخابه وفلج میشه چراایران خودشودرچیزهای دیگه باکشورهای توسعه یافته مقایسه نمیکنه

کارگر
۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
0
0

واله نمیدونم چرا هر چیزی میشه ،تلافیشو سر کارگر های بد بخت خالی میکنن،صندوق خالی میشه ما باید پول بدیم،حقوق باید کمتر از تورم باشه ،پس ما به تماشای جهان آمده ایم؟؟؟ اون آقایی گه کت وشلوارش رو پوشیده زیر کولر نشسته و هی به مردم گفته برو فردا بیا با اون کارگر بیچاره که تو معدن کار میکنه هر دو باید ۳۰ سال کار کنن چرا؟چون بیشتر مشاغل سخت رو کارگرانی با سن کم شروع میکنن و با ۲۰ سال کار کردن به سن ۴۰ سالگی میرسن ،حالا باید ۱۰ سال دیگه هم با همین شرایط کار کنن تا سنشون به ۵۰ برسه وبازنشسته بشن،چطور این بی عدالتی رو تحمل کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

علی
۱۴۰۲/۰۳/۰۵
0
0
0

سلام با افزایش سن بازنشستگی و نحوه محاسبه حقوق بشدت مخالفیم..برا نمونه کارگران معدن خیلیهاشون با همین ۲۰ سال کارکرد هم از دیسک کمر و مشکلات ریوی رنج میبرن...بعد از بازنشستگی ببشتر حقوقشون خرج دوا ..دکتر میشه...کارگرانی هستند که ۲۰ روز دور از خانه و خانواده کار کردند..جوانی نکرده اند که باز بخواهیم سن کارکردشون رو بالاتر ببریم..اونایی که از پشت میز و زیر کولر برنامه میدن بیان یک هفته در چنین محیط هایی کار کنن..

علی خدایی
۱۴۰۲/۰۳/۱۱
5
0
0

بنده الان درست ۱۹ سال تمام د مشاغل سخت و زیان آور کار می کنم و ۴۵ سالم می باشد، می خواستم سال بعد بازنشسته شوم. ولی اگه اسن تصویب شود عملا باید ۶ سال دیگر کارکنم و اون وقت ۲۵ سال سابقه سخت و زیان اور عملا حداقل ۵ سال برای بنده ظلم خواهد شد درحالیکه همکار بنده یک سال قبل بنده استخدام شده بودامسال با ۲۰ سال بازنشسته شد. گناه بنده چیست یک سال دیتر از ایشان استخدام شده ام. لعنت به این مملکت بی قانون بی قانون تر از قانون ب ده گی

P-r
۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
0
0

سلام براساس بودجه ۱۴۰۲ مقرر شد افزایش سن اجباری برای سال ۱۴۰۲ شامل نشود لذا براین اساس کارمندان وکارگران برنامه ریزی کرده اند.درصورتی که افزایش سن تدریجی براساس برنامه هفتم شامل امسال نیز (۱۴۰۲) گردد واقعا ظلم آشکار و عدم تعهد مصوبات مجلس به گفته هایشان خواهد بود

کارگر
۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
0
0

سلام جناب دکتر آیت ا... رئیسی ، با این برنامه هفتم توسعه کشور که تقدیم مجلس انقلابی نمودید ، دقیقا تیر خلاصی به جامعه کارگر ، کارمند ، بازنسشته و جوان جویای کار زدید ، مواد 15 – 66- 67 -76 این یعنی نابودی طبقه کارگر و بازنشسته و ناامیدی قشر جوان جویای کار و ایجاد تورم و نابودی اقتصاد ، تا دیر نشده ، آنرا از مجلس پس گرفته و اصلاح نمایید . برنامه هفتم توسعه !!!!؟؟؟ کشور برنامه ای ضد جوانان جویای کار، ضد کارگر ، ضد کارمند و ضد بازنسشته است ، نمایندگان محترم مجلس انقلابی قویا" باید جلوی این برنامه غیر مردمی و غیر انقلابی را بگیرند. این پیچ تاریخی برای مجلس انقلابی است ، از پول انفال سنگ آهن ، سنگ مس و سنگ های زینتی و معادن طلا که مجانی داره به نفع گروه های خاص استخراج می کنند میتوان زیان صندوق های بازنشستگی را پرداخت کرد. در ضمن صندوق تامین اجتماعی متاسفانه حیات خلوت دولتها شده و دولت کنونی هم بجای پرداخت بدهی 450 هزار میلیارد تومانی خود به تامین اجتماعی ، آنرا قصد دارند از جیب کارگر و بازنشسته پرداخت ومستهلک کنند. مجلس انقلابی کجایید ؟

میثم
۱۴۰۲/۰۳/۲۱
0
0
0

تف به شرفتون

فاطمه
۱۴۰۲/۰۴/۱۲
0
0
0

یکی به من بگه بازنشستگی بانوان که با بیست سال سابقه و 42 سال سن بوده الان تکلیفش چی شده . حذف شده یا تغییر کرده ؟ چرا هیچ جا سخنی ازش نیست ؟ اگر شده باشه که ظلم مظائف به بانوان است . پس حمایت از خانواده چی میشه زن مگه چقدر جون داره هم وظیفه مادری داره هم همسری هم کمک خرج خانواده است مگه زن و مرد با هم برابرند . لطفا یکی به من جواب بده


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید