صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۲:۲۸
کد خبر: 14815
گزارشگر: 213
۷۴۸
۰
۰
۱
درباره روابط چند جانبه

جزئیات گفت و گوی نتانیاهو و بن‌سلمان

جزئیات گفت و گوی نتانیاهو و بن‌سلمان
نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل به تازگی با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان گفت‌وگو کردند.

به گزارش آسیانیوز،نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان پیرامون عادی‌سازی روابط با تل آویو گفت‌وگو کردند.


«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «الی کوهن» وزیر امور خارجه اسرائیل ، طی ۲۴ ساعت گذشته، با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در خصوص عادی‌سازی روابط تل آویو و ریاض به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که گفت‌وگوی تلفنی بن سلمان با نتانیاهو و کوهن با میانجیگری بحرین و تحت فشار آمریکا صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، این مذاکرات تلفنی به عنوان بخشی از مذاکرات «بسیار پیچیده» در مورد برقراری پروازهای مستقیم با جده برای مراسم حج امسال بوده است.

در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین درباره ایجاد خط هوایی مستقیم میان فرودگاه بن گوریون اسرائیل و فرودگاه‌های عربستان برای انتقال شهروندان فلسطینی به منظور ادای مناسک حج گفت‌وگو شده است.

در این گزارش که از آن به عنوان «کاخ عربستان» یاد شده است، آمده که شروط روشنی برای توافق عادی‌سازی با اسرائیل، از جمله دادن امتیازات به فلسطین تعیین شده است.

در همین رابطه، وب‌سایت عرب۴۸ به نقل از منابع سعودی نوشت: از جمله خواسته‌های مطرح شده ریاض در این گفت‌وگو، «اعطای تسهیلات» نفع کرانه باختری و «دست کشیدن ارتش اسرائیل» از کرانه باختری «به نفع فعالیت سرویس‌های امنیتی فلسطین» بود.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی همچنین خواستار آن شده که به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و سایر اعضای تشکیلات، «اختیارات امنیتی» در کلیسای قیامت و مسجد الاقصی در بیت‌المقدس به استثنای دیوار البراق که تحت سلطه اسرائیل باقی خواهد ماند، داده شود.(ایسنا)

وضعیت مذاکرات دو کشور در دوران ترامپ

این در حالی است که در اواخر دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رویترز به نقل از یک مقام آگاه در کابینه ترامپ گزارش داد عربستان سعودی با عبور خطوط هوایی اسرائیل به امارات از حریم هوایی خود موافقت کرده است.

بنابراین گزارش، این توافق پس از دیدار جرد کوشنر، مشاور کاخ‌سفید، با مقام‌های عربستان سعودی صورت گرفت.

به گفته این مقام آگاه، کوشنر، آوی برکوویتس، نماینده آمریکا در امور خاورمیانه، و برایان هوک نماینده سابق آمریکا در امور ایران، این مسئله را در سفر خود به عربستان سعودی مطرح کردند.

این مقام آگاه گفت: «ما توانستیم موضوع را حل و فصل کنیم.»

این مقام آگاه افزود: با راه‌اندازی این پرواز مسیر سفر هواپیماها از اسرائیل به امارات و از آنجا به بحرین کوتاه‌تر می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/afa
اخبار مرتبط
العربیه از ملاقات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در جده خبر داد.
دولت آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید و تحریم شرکت «کشتیرانی دریای خرز» خبر داده است.
شبکه خبری المیادین صبح امروز (جمعه) اعلام کرد که اسرائیل همچنان به حملات به غزه ادامه می‌دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید