صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۵
کد خبر: 14863
گزارشگر: 213
۶۳۳
۰
۰
۱
به دنبال توافق ایران و بلژیک

چگونگی آزاد شدن اسدالله اسدی

چگونگی آزاد شدن اسدالله اسدی
آزادی اسدالله اسدی، در پی توافق ایران و بلژیک با وساطت عمان و تبادل با فانده کاستیل صورت گرفت.
به گزارش آسیانیوز، وزارت خارجه عمان روز جمعه، پنجم خردادماه، بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که بلژیک و ایران با میانجیگری این کشور به توافقی برای مبادله زندانیان میان دو کشور دست یافته‌اند.

دولت بلژیک بلافاصله به طور مستقل و در بیانیه‌ای رسمی نام شهروند زندانی خود، اولیویه فانده کاستیل،‌ را به عنوان فرد آزادشده اعلام کرد، اما به زندانی مقابل او اشاره‌ای نکرد.

همچنین رسانه‌های بلژیکی از آزاد شدن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی نام برده بودند.

ساعتی بعد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در پیامی توئیتری خبر داد که اسدالله اسدی آزاد شده و «در راه بازگشت به وطن است».

وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای رسمی بدون اشاره به تعداد و نام و نشان این زندانیان، اعلام کرد که بر اساس این توافق، افرادی روز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شده‌اند و آماده بازگشت به کشورهای خود هستند.

این بیانیه وزارت خارجه عمان، یک روز پس از دیدار بدر البوسعیدی و حسین امیرعبداللهیان وزرای خارجه عمان و جمهوری اسلامی منتشر شده است.

کمتر از یک ماه پیش، نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد که دولت این کشور در حال بررسی درخواست جمهوری اسلامی برای مبادله اسدالله اسدی در مقابل اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر زندانی در ایران است.

این اظهارات در حالی بود که یک روز پیشتر سخنگوی وزارت دادگستری بلژیک گفته بود اسدی قرار نیست به زودی در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییت خود در روز جمعه اسدی که محکومیت 20 ساله از سوی دستگاه قضایی بلژیک داشت را  «دیپلمات بی‌گناه کشورمان» توصیف کرده است.

در میانه تنش‌ها میان ایران و بلژیک، سال گذشته پارلمان بلژیک توافق برای مبادله زندانیان دو کشور را تصویب کرد.

میانجیگری عمان برای تبادل زندانی میان ایران و بلژیک در حالی رخ می‌دهد که مسقط پیشتر میانجیگری مشابهی را هم برای تبادل زندانی میان ایران و آمریکا انجام داده است.

رسانه‌های دولتی عمان روز چهارشنبه هفته جاری خبر داده بودند که سلطان این کشور یک سفر دوروزه به ایران خواهد داشت./
https://www.asianews.ir/u/agm
اخبار مرتبط
وزارت خارجه عمان امروز جمعه، اعلام کرد که بلژیک و ایران با میانجیگری این کشور به توافقی برای مبادله زندانیان میان دو کشور دست یافته‌اند.
یزد - جمعی از زائرین یزدی سرزمین وحی، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بخشی از هزینه ولیمه سفر حج خود را به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا نمودند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید