صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۷
کد خبر: 14897
گزارشگر: 213
۹۲۴
۰
۰
۲
هیثم بن طارق وارد ایران شد

پشت پرده سفر سلطان عمان به تهران/انگیزه های پنهان عملی می شود؟

پشت پرده سفر سلطان عمان به تهران/انگیزه های پنهان عملی می شود؟
در حالی که پادشاه عمان ساعاتی پیش وارد تهران شد، کارشناسان مقام عمانی را حامل پیام‌های مهمی برای ایران می‌دانند.

به گزارش آسیانیوز، پادشاه عمان که ساعاتی پیش برای سفری دو روزه مسقط را به مقصد تهران ترک کرده بود، وارد کشور شد. کارشناسان مقام عمانی را حامل پیام‌های مهمی برای مقامات ایرانی می‌دانند.

هیثم بن طارق، پادشاه عمان ساعتی پیش مقسط را به مقصد تهران ترک کرد. او دقایقی پیش وارد کشور شد. این سفر در چارچوب مشورت و هماهنگی میان سران دو کشور در زمینه‌های مختلف، گسترش همکاری‌ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان است. اما کارشناسان معتقدند در این سفر گفتگوهای برجامی نیز در دستور کار طرفین قرار دارد.

آنگونه که ایسنا گزارش داده، سفر پادشاه عمان دو روزه بوده و در راستای تقویت روابط دوستانه دو کشور و به دعوت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران است.

به نوشته تجارت نیوز، یک هیات بلندپایه نیز پادشاه عمان را در این سفر همراهی می کند. هیات عمانی متشکل از معاون نخست وزیر در امور دفاعی، وزیر دیوان سلطنت، وزیر دفتر سلطنت،وزیر خارجه، وزیر دارایی، رئیس دفتر ویژه پادشاهی، رئیس سازمان سرمایه گذاری، وزیر صنعت و تجارت، وزیر نیرو ‌و معدن، رئیس ستاد نیروهای مسلح و سفیر عمان در تهران است.

 سلطان هیثم بن طارق یکشنبه گذشته در سفری رسمی و دو روزه به مصر رفت و با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

منابع خبری اعلام کردند که پادشاه عمان درخصوص وساطت میان تهران و قاهره و تلاش برای نزدیک کردن روابط دو کشور با عبدالفتاح سیسی رایزنی کرده است.


 نقش عمان در سیاست خارجی
در همین رابطه، علی نجفی سفیر ایران در عمان درباره سفر هیثم بن طارق پادشان عمان به تهران که عصر امروز (یک‌شنبه) انجام خواهد شد، گفت: این سفر اصطلاحاً یک سفر دوجانبه محسوب می‌شود چرا که در پاسخ به سفر سال گذشته آقای دکتر رئیسی به مسقط انجام می‌شود.

وی درباره جزئیات برنامه‌های پادشاه عمان در تهران نیز گفت: علاوه بر دستور کار روابط دوجانبه ایران و عمان، در این سطح از مذاکرات درباره آخرین تحولات منطقه تبادل‌نظر خواهد شد.

سفیر ایران در عمان در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود “سلطان عمان در این سفر حامل پیام آمریکایی‌ها به ایران است”، گفت: عمان همواره نقش مؤثر و مثبتی در رابطه با موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایفا کرده است؛ ما اقدامات خیرخواهانه و مثبت سلطنت عمان را همواره ارج نهادیم
(تسنیم).

 رئیس شورای مصلحت ترکمنستان به تهران می‌آید
در این میان، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری در توییتی اعلام کرد که به زودی مهمانان خارجی مهمی به ایران می آیند.

محمدمهدی رحیمی در توییتر نوشت: « رئیس شورای مصلحت ترکمنستان یعنی عالی ترین مقام کشور همسایه شمالی ۳شنبه به ایران می‌آید و به زودی میهمانان مهم دیگری هم خواهند آمد. آنها که درباره چرایی و تاثیر این رفت و آمدها سوال دارند، نگاهی به روند افزایش تجارت با ‎همسایگان و نیز تحولات منطقه بیاندازند»(ایسنا).

برخی کارشناسان حضور شخص سلطان عمان به ایران را نشان از مهم بودن این سفر می‌دانند و تاکید می‌کنند مذاکرات هسته‌ای و پیام‌هایی در مورد رابطه ایران و آمریکا نیز در دستور کار طرفین قرار دارد./

https://www.asianews.ir/u/ahi
اخبار مرتبط
وزارت خارجه عمان امروز جمعه، اعلام کرد که بلژیک و ایران با میانجیگری این کشور به توافقی برای مبادله زندانیان میان دو کشور دست یافته‌اند.
مذاکره با آمریکا نیازمند شرطی است که یک فعال سیاسی به آن اشاره کرده است.
امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره علت سفر خود به عمان گفت: حامل پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سلطان عمان هستم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید