صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۳:۲۶
کد خبر: 1529
گزارشگر: 99
۱۰۰۶
۰
۰
۰

اسپانیا در قرنطینه، ارتش در خیابان

اسپانیا در قرنطینه، ارتش در خیابان
در اسپانیا در طی ده روز گذشته چند مورد بیمار مبتلا به کورونا اعلام شد، اما در چند روز قبل ناگهان این روند بسیار ناچیز سرعتی بالا بخود گرفت و باعث شد تا روز جمعه گذشته دولت اسپانیا در طی یک جلسه هشت ساعته نفس گیر بر اساس بندی از قانون اساسی اعلام شرایط اضطراری کند
ارسلان آریا – خبرنگار روزنامه آسیا در اروپا

بهارخرامان در حال رسیدن است، اما بهار امسال بسیار متفاوت تر ازسال های گذشته است چرا که امسال میهمانی ناخوانده، موذی و کشنده از مدت ها قبل از رسیدن بهار گام به گام خود را به اکثر نقاط جهان رسانده و بی مهابا می تازد و قربانی می گیرد و هم چنان نفس کش می طلبد. این موجود نام اش کروناست و جثه ای میکروسکوپی دارد!!
بعد از چین و ایران و چند کشوردیگر حالا در قاره اروپا که به قاره سبز معروف است این ویروس گریبان چندین کشورهای اروپایی را سفت و سخت چسبیده و گردن کشی می کند! ایتالیا اولین کشوری بود که در طی چند هفته گذشته ویروس کرونا بسختی به آن حمله ور شد و در طی چند روز وضعیت آن کشور را اضطراری کرد تا بدانجا که هفته گذشته دولت آن کشور تمام کشوررا قرنطینه کرد و با تدابیر خود خیابان ها را خالی از مردم نمود. در چند کشوراروپایی دیگر هم کرونا حضور پیدا کرده البته بسیار اندک.
در اسپانیا در طی ده روز گذشته چند موردی اعلام شد، اما در چند روزقبل ناگهان این روند بسیار ناچیز سرعتی بالا بخود گرفت و باعث شد تا روز جمعه گذشته دولت اسپانیا در طی یک جلسه هشت ساعته نفس گیر بر اساس بندی از قانون اساسی اعلام شرایط اضطراری کند و به اصلاح آژیر را به صدا در آورد. و طی فرمانی بر طبق قانون اساسی کشور مبتنی بر شرایط اضطراری اختیارات تمامی هفده دولت محلی را لغو کرد و امر نمود که تمامی این دولت ها باید گوش بفرمان دولت مرکزی درمادرید باشند. تمام این دولت های محلی این سلب اختیارات را پذیرفته اند غیر از دولت محلی کاتالونیا که تا این لحظه از این پذیرش سرباز زده و این امکان وجود دارد که تنشی تازه بین دولت کاتالان ها ودولت مرکزی ایجاد کند. البته باید اشاره نمود که این عدم پذیرش دولت کاتالونیا هیچی محلی از اعراب ندارد و کاتالان ها حتی در این شرایط اضطراری می خواهند حالت خودمختاری خود را که به بار ننشسته و گویی به بار هم نخواهد نشست نمایان کنند.
شرایط اضطراری اعلام شده در اسپانیا به مورد تکلیف می کند که در غیر چند مورد ضروری که شامل خرید مواد غذایی و دارویی می باشد حق خروج از خانه های خود را ندارند. در خیابان ها نمی توانند پرسه بزنند، دوچرخه سواری کنند، به پارک بروند، به میهمانی و جشن و سینما بروند.... تنها باید در خانه های خود بمانند تا از ابتلا به ویروس کرونا در امان بمانند. مردم به دولت سوسیالیست اعتماد کرده اند و در خانه های خود مانده اند. در کمتر از چند ساعت بعد از اعلام آژیر قرمز قفسه ها و یخچال های تمام سوپرمارکت های زنجیره ای از کلیه مواد خوراکی و نوشیدنی خالی شد و....، دولت دستورتعطیلی تمام مراکز آموزشی، بانک ها، ادارات دولتی و خصوصی و تمام مشاغل خرد و کلان و تمام رستوران ها، مراکز تفریحی و گردشگری را داده، حرکت قطارها و مترو و اتوبوسرانی شهری و برون شهری به حداقل کاهش داده شده و حرکت کشتی های مسافربری کلا ممنوع شده وبه احتمال قوی در یکی دو روز آینده تمامی مرزهای زمینی و هوایی و دریایی بسته خواهد شد و این زمزمه شنیده می شود که دوره اضطراری قرنطینه پانزده روزه مجددا تکرار شود و فعلا به یک ماه افزایش پیدا کند. دولت اعلام کرده تمام هزینه ها و ضر و زیان های ناشی از این تعطیلات را پرداخت خواهد کرد. تنها پمپ بنزین ها و داروخانه ها و فروشندگان مواد خوراکی و فروشندگان مواد خوراکی حیوانات مجاز خواهند بود که در ساعاتی و نه مانند دوران عادی به فعالیت بپردازند. اشخاصی که به ناچار و برای خرید از خانه خارج می شوند باید تنها باشند و نه به صورت گروهی و یا خانوادگی. شرکت های توزیع کننده مواد غذایی و دارویی مجاز به تردد هستند وبا داشتن مدارک مربوطه مشگلی برای تردد و انتقال مایحتاج عمومی ندارند. کسانی که از این قوانین سرپیچی کنند به دادگاه فرستاده خواهند شد و بنا بر تشخیص قاضی تا یک سال حبس و جریمه نقدی سنگین در انتظارشان خواهد بود. تمام بی خانمان ها از سطح شهرها جمع آوری و با هزینه دولت به هتل ها انتقال داده خواهند شد تا ازابتلا به ویروس در امان بمانند.
اسپانیا در سال ۱۹۱۸ میلادی درگیر یک بیماری شداد شد که درطی دوران مردم اش به این بیماری که به نام آنفلونزای اسپانیایی مشهور شد دویست و شصت هزار نفر را به کام مرگ کشاند. این بیماری بین سال های ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۰ که به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد جان بیش از پنجاه میلیون انسان را گرفت که این رقم حدود تلفات ناشی از جنگ اول جهانی بود.
قابل ذکر است که نخست وزیر اسپانیا که مسول و فرماندهی ارتش را به عهده دارد با فراخوانی ژنرال ها دستور داد تا یگان ویژه ای که به نام واحد اضطراری نظامی خوانده می شوند و نام اختصاری برروی لباس های نظامی شان نقش بسته فعلا ماموریت یافته اند تا با ۳۵۰ ماشین مخصوص و بدون ابزار و ادوات جنگی و سلاح در شهرهای چند استان که شرایط حادتری از بیماری حاکم است مستقر شوند و به یاری و کمک رسانی به مردم بپردازند.
بی شک واکنش مردم به دولت شان مثبت خواهد بود و حرف شنوی خواهند داشت چرا که به موقع وارد عمل شد و بدون مماشات وپنهان کاری و تناقض گوییی تمام اعضای کابینه و شخص رییس دولت همه همگام و هم کلام یکسان سخن گفتند و به مردم اطمینان دادند که نگران نباشند و در خانه هایشان بمانند و این یعنی راه چاره به موقع، یعنی درایت وهوشمندی دولتی در برابر مردم اش.
به مردم اطمینان داده شده که در صورت نشانه هایی از ابتلا اصلا نگران نباشند و از رفتن به مراکز درمانی خودداری کنند و با تلفن های اعلام شده تماس برقرار کنن تا پزشک بسراغ شان در خانه برود و در صورت نیاز ترتیب اعزام شان را به بیمارستان بدهد و در صورتی که پزشک تشخیص داد در خانه خود قرنطینه شوند. افرادی بصورت داوطلب برای سالمندان که در معرض ابتلا بیشتری هستند به درب خانه های شان نا و آب می برند و ار حال و احوال شان جویا می شوند.
قابل ذکر است که تعدا مبتلایان به ویروس کرونا در اسپانیا طبق آمار معتبرو واقعی تا دیروز دوشنبه هفت هزاروهشت صد نفر، تعداد فوت شده ها دویست و نود و سه نفر و تعداد بهبود یافته ها پانصد و بیست تن اعلام شده است.
ایتالیا اولین کشوری در اروپا بود که مردمان اش دچار موج کرونا زدگی شدند و شرایط وخیمی دارد تنها در روز شنبه گذشته ۳۶۸ تن بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند که مرگ بار ترین روز در ایتالیا نام گرفت. تا لحظه تنظیم این گزارش طبق آمار رسمی و معتبر تعداد کل مبتلایان در ایتالیا بالغ بر بیست و پنج هزارنفر، تعداد قربانبان حدود دو هزار نفر اعلام شده.
فرانسه وضعیتی مشابه اسپانیا دارد و تمام مدارس و دانشگاه ها و ادارات دولتی و غیر دولتی و بارها ورستوران ها، موزه معروف لوور و برج ایفل تعطیل شده و دولت از مردم خواسته در خانه های خود بمانند. قابل ذکر است این دوره تعطیلی برج ایفل طولانی ترین مدت در عمر یک صد و سی و سه ساله خود می باشد. فرانسه حدود پنج هزار و پانصد مبتلا دارد و از این تعداد یک صد و سی نفر فوت کرده اند.
بلژیک شرایط بهتری دارد ولی دولت از مردم خواسته در خانه های خود بمانند. تعداد مبتلایان هشت صد و هشتاد و شش نفر و تعداد فوتی ها چهار نفر.
انگلستان به سوی شرایط دشوار پیش می رود و دولت اعلام کرده که با توجه به کمبود تخت بیمارستانی نیازی به برپایی بیمارستان جدید و صحرایی نیست و می توانیم از هتل های خالی بجای بیمارستان استفاده کنیم. هم چنین از کارخانه های اتوموبیل سازی خواسته شده که به ساخت دستگاه های تنفسی اقدام کنند.
تعداد مبتلایان یک هزار و چهارصد نفرو تعداد فوتی ها سی و پنج نفر.
در آلمان هنوز شرایط حاد اعلام نشده هر چند که صدر اعظم این کشورهفته قبل پیش بینی کرد که ممکن است بین شصت تا هفتاد درصد از جمعیت آلمان به ویروس کرونا مبتلا شوند. تعداد مبتلایان در آلمان سه هزار دویست نفر اعلام شده و تعداد فوتی ها سیزده نفر.
در خاتمه بد نیست نگاه کوتاهی داشته باشیم به اثرات ویروس کرونا بر بازارهای مالی جهان ، بازارهای مالی تمام کشورهای جهان شرایط سخت و دشواری را تجربه می کنند. معمولا در هردوره چهار تا هفت ساله این بازارهای مالی که همواره نشات گرفته ازفدرال رزرو که نام بانک مرکزی آمریکاست دچار یک افت و روکود می شوند که اثرات منفی آن همواره بربازارهای مالی در خود آمریکا بیشتر مشهود بوده. این روکود بعضی اوقات سخت و عمیق و گاهی کوتاه مدت و کم عمق هستند. مهم اینکه این روکود های دوره ای چند سالی ست که به تاخیر افتاده و حالا با حضور مخرب ویروس کرونا بر جهان روکود بازار های مالی بشدت دارد خود را نتشان می دهد. آخرین روکود در بازارهای مالی آمریکا مربوط به سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی ست که با تاخیری چندساله خودنمایی خود را آغاز کرده و گویی باید بسیار شدید هم باشد تا آنجا که بانک مرکزی آمریکا روز گذشته نرخ بهره بانیک در آن کشور را به صفر رساند و به بانک های مرکزی اکثر کشورهای اروپایی نیز بدنبال این مطلب نرخ های بهره های بانکی خود را کاهش دادند.
ارسلان آریا – خبرنگار روزنامه آسیا در اروپا
https://www.asianews.ir/u/1fP
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید