صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۹ فروردین ۱۳۹۹ / ۲۰:۱۸
کد خبر: 1549
گزارشگر: 2
۲۰۰۴
۰
۰
۱
جمهوری اسلامی حمله به پایگاه آمریکا در عراق را مهم می‌ داند

پنتاگون آماده نابودی کتائب حزب‌الله است

پنتاگون آماده نابودی کتائب حزب‌الله است
نیویورک تایمز روز جمعه ۸ فروردین از «دستور محرمانه» پنتاگون برای برنامه‌ریزی عملیات علیه نیروهای شبه نظامی در عراق خبر داده بود.

نیویورک تایمز از قول ژنرال وایت نوشته است: «چنین عملیاتی مستلزم اعزام هزاران سرباز آمریکایی به عراق نیز هست.»
نیویورک‌تایمز به نقل از تعدادی از مقام‌های آمریکایی که بخشنامه فوق به رویت آنان رسیده یا از محتوای آن مطلع شده‌اند نوشت که دستورالعمل پنتاگون تصریح کرده نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت مشاهده شدن در کنار نیروهای کتائب حزب‌الله «هدف مشروع» نظامی به حساب می‌آیند.
واشینگتن پست هم شنبه ۹ فروردین نوشت حملات اخیر شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق علیه نظامیان آمریکا «گستاخانه‌تر» شده و پنتاگون با دستور وزیر دفاع، نحوه واکنش به آن را بررسی می‌کند.
هیچ گروهی مسئولیت حملات راکتی هفته‌های اخیر علیه پایگاه‌های میزبان نظامیان خارجی را برعهده نگرفته اما شماری از مقامات ارشد آمریکا «اطمینان» دارند که ایران در پشت پرده شلیک‌های راکتی بدست نیروهای شیعی عراقی ایستاده است.
به گفته کارشناسان، کتائب حزب‌الله دارای شاخه‌های سیاسی و نظامی بوده و با بخش‌های مختلف در این کشور ارتباطاتی دارد.
در آخرین حمله آمریکا به گردان‌های کتائب حزب‌الله در شهر مرزی قائم عراق، ۲۵ نفر از جمله چهار فرمانده این گروه کشته و بیش از ۵۵ نفر زخمی شدند. ابوعلی الخزعلی، فرماده تیپ ۴۵ حشدالشعبی در میان کشته شدگان بود. این عملیات که در آخرین روزهای دسامبر ۲۰۱۹ صورت گرفت، واکنشی بود به حمله موشکی و خمپاره‌ای کتاب حزب‌الله به پایگاه K1 در کرکوک که به کشته شدن یک سرباز ‌آمریکایی منجر شد.
پس از آن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بیانیه‌ای داد و انتقام‌جویی حشدالشعبی از آمریکا را حق مردم عراق دانست. این بیانیه بمباران مواضع کتائب حزب‌الله را نقض حاکمیت ملی عراق خواند.
کمتر از یک هفته بعد، آمریکا با حمله هوایی به کاروان حامل ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشدالشعبی عراق و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی و هفت نفر دیگر را کشت.
این در حالیست که امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، در نخستین اظهارات خود، در سال ۱۳۹۹، در تشریح برنامه‌های دفاعی کشور گفت: در حوزه موشک‌های کروز به زودی کروز هواپایه را خواهیم داشت که در تحرک‌پذیری موشک‌های کروز یعنی شلیک در حال حرکت خیلی خوب عمل می‌کند.
این مقام ارشد نظامی ایران با بیان اینکه در حوزه ارتقا کیفیت موشکی، اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: از جمله این اقدامات اثرگذاری سرجنگی‌ها با افزایش قدرت انفجار است تا موشک‌ها موثرتر باشند.
بحث توسعه توان موشکی ایران از جمله اختلافات میان این کشور و قدرت‌های غربی است.
گفنتنی‌ست صدای انفجار دو موشک در واپسین دقایق شامگاه شنبه بر فراز آسمان ریاض، پایتخت عربستان سعودی شنیده شد.
شبکه تلویزیونی العربیه عربستان با تأیید این خبر گفته صدای انفجار مربوط به رهگیری و انهدام دو موشک شلیک شده به سوی ریاض بوده است. در زمان حمله موشکی آژیر خطر در ریاض به صدا درآمد. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از رهگیری این دو موشک در آسمان و قطعات منهدم شده یکی از آنها بر روی زمین همرسان شده است.
به گزارش رسانه‌های عربی، سامانه پدافند ضد موشکی عربستان یک فروند موشک دیگر را نیز که به سوی یک منطقه نظامی در جیزان، واقع در جنوب این کشور شلیک شده بود رهگیری و منهدم کرده است.
هنوز معلوم نیست چه کسی عامل این حملات بوده، اما حوثی‌های یمن که از حمایت ایران برخوردارند پیش از این در چند نوبت با موشک به ریاض و مناطقی در جنوب عربستان حمله کرده‌اند.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/1qf
اخبار مرتبط
در حمله راکتی چهارشنبه شب به پایگاه تاجی در مرکز عراق دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید