صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۳
کد خبر: 1556
گزارشگر: 99
۷۷۵
۰
۰
۰
پیشنهاد ساختار تخصیص بودجه ی دولت برای مبارزه با کرونا

کرونا وتاثیرات آن برکسب وکارهای ایران

امروز شنبه مورخ 99/1/16 اولین روز جدی مواجهه ی کسب وکارهای ایرانی با چالش کرونا در سال 1399 است .شنبه ای که واقعا به هیچکدام از روزهای پس از تعطیلات نوروز در سنوات گذشته شبیه نیست واز همین الان همه ی کارآفرینان را به چالش می طلبد .
دکتر حیدرامیران
رئیس هیات مدیره هاب کارآفرینی ایران واستاد کارآفرینی دانشگاه

امروز شنبه مورخ 99/1/16 اولین روز جدی مواجهه ی کسب وکارهای ایرانی با چالش کرونا در سال 1399 است .شنبه ای که واقعا به هیچکدام از روزهای پس از تعطیلات نوروز در سنوات گذشته شبیه نیست واز همین الان همه ی کارآفرینان را به چالش می طلبد .
به نظر می رسد در میان همه ی چالش ها وتهدیدهای کارآفرینی در سطوح بین المللی - ملی ومنطقه ای که معمولا هر کارآفرینی در محیط بیرونی کسب وکار خود حس می کند ، این تهدید ، تهدیدی به غایت قدر وبسیار چغر است وحریف می طلبد .
به هرحال مگر نه اینکه ، کارآفرینان اساسا همیشه خود را تشبیها در بخش اورژانس بیمارستان می بینند و مگر نه اینکه از کارآفرینان انتظار می رود که با این چالش هم سرشاخ شده وهمیشه برای مواجهه با آنها آماده باشند .
به زعم اینجانب صرف نظر از جدیت کسب وکارها برای مواجهه آگاهانه وهوشمندانه با این چالش نفس گیر ، تدابیر و سیاست های دولت محترم به عنوان یکی از مهم ترین عوامل ومحرک های محیط حاکم برکسب وکارهای ایرانی ، می تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت و کامیابی آنها در مواجهه با چالش کرونا داشته باشد .
ودراین میان بودجه دولت برای مبارزه با این چالش یکی از مهم ترین محرک های فضای کسب وکار در ایران است .
🗞لذا این نوشته بدون پرداختن به اینکه بودجه ی در نظر گرفته شده توسط دولت برای مقابله با کرونا چقدراست ویامنبع تامین آن از کجاست وآیا کافی هست یا خیر(چون دراین مورد قطعا دولت محترم با تدبیر خود بودجه ی مناسبی درنظرگرفته است) ، در پی آن است تا ساختاری اولیه برای تخصیص این بودجه به بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی وسهم هریک ازآنها ازاین بودجه را پیشنهاد نماید .امید که مفید واقع شود .
لذا بخش های پیشنهادی دریافت کننده بودجه ی دولتی برای مواجهه باکرونا به شرح زیرمعرفی می شوند(سهم پیشنهادی اینجانب برای هریک از آنها داخل پرانتزآمده است) :
1- به عنوان پیشنهاد اول ؛ یکی ازمبانی تسهیم این بودجه در سه بخش صنعت(25.6%) ، خدمات(72.6%) وکشاورزی (1.8%)براساس سهم هریک از آنها در تولید ناخالص ملی کشورپیشنهاد شود .(درمورد پیش بینی سهم این سه بخش می توان به اطلاعات منتشر شده در سایر نوشته های اینجانب ومراجع مرتبط مراجعه نمود)
از نظرمسیر هدایت کمک ها و بودجه دولت می توان کانال های زیر را همراه با سهم آنها (اعداد داخل پرانتز) در نظر گرفت :
2- تخصیص بودجه به شرکت های بزرگ وبانکها ، پوشش/بخشش /استمهال وام های دولتی وپرداخت کمک های مالی دولتی (20%)
- بخش توریست وهمه ی بازیگران آن (به خصوص شرکت های هواپیمایی - هتل ها- موسسات جهانگردی و... ) (4%)
3- پرداخت وانواع بخشودگی ها به شرکت های کوچک ومتوسط (20%)- با توجه به اینکه شالوده ی کسب وکارهای ایرانی را این نوع کسب وکارها تشکیل می دهند
4- پرداخت مستقیم پول به خانوارهای ایرانی (12%)
5- پوشش وگسترش بیمه های اجتماعی ، بیکاری وسلامت (10%)(پیشنهاد می شود از این مبلغ حداقل 50% آن به بخش خدمات تخصیص یابد)
6- کاهش مالیات ها وعوارض دولتی (12%)
7- پرداخت های مرتبط با تحریک اقتصاد از نظر تقاضا(6%)
8- تامین هزینه های پزشکی ، درمانی وبیمارستانی وتجهیزآنها (5%)
9 - تامین هزینه های مدیریت بحران (2%)
10-تامین و جبران هزینه های آموزشی وبازگرداندن ثبات به نظام آموزشی کشور(1%)
11- هزینه های پیشگیری ودرمان وواکسیناسیون (1%)
12- تجهیز وتقویت زیر ساخت های ملی (شامل سیستم غربالگری سلامت ، منابع انرژی و...)(1%)
13- تامین هزینه های برقراری نظم وامنیت (1%)
14 - سایر هزینه های پیش بینی نشده (5%)
همانطور که پیشتر آمد، هدف این نوشتار، معرفی مهم ترین حوزه هایی است که بودجه وکمک های دولتی باید به سمت آنها هدایت شود .درضمن اعداد داخل پرانتز، پیشنهاد سهم هریک از حوزه های فوق ازاین بودجه (صرف نظر از مقدار آن )می باشد .
ینجانب ایمان دارم که
هم دلی ووفاق ملی بین دولت محترم وملت شریف ایران عاملی افتخار آفرین برای حل این چالش ملی است ، چرا که در طول تاریخ ، شاهدظرفیت های فوق العاده وگسترده مام میهن ، برای مواجهه با چالش هایی از این دست بوده ایم .

به امید روزهای عالی وروشن تر برای همه ی ما ایرانیان در سال 1399

دکتر حیدرامیران
https://www.asianews.ir/u/1to
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید