صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ / ۲۲:۳۳
کد خبر: 1596
گزارشگر: 99
۴۰۶۵
۰
۰
۰
جهش تولید

بررسی ارتباط بین ساختار تولید در ایران با جهش تولید

بررسی ارتباط بین ساختار تولید در ایران با جهش تولید
به نظر نویسنده، جهش در تولید یعنی؛ عقب¬ماندگی¬های حوزه¬های تولید را با حداکثر سرعت ممکن در حداقل زمان ممکن جبران کردن.

در راستای تبیین و تشریح شعار سال 1399، این سوال مطرح می¬شود که معنی جهش تولید چیست؟ به نظر نویسنده، جهش در تولید یعنی؛ عقب¬ماندگی¬های حوزه¬های تولید را با حداکثر سرعت ممکن در حداقل زمان ممکن جبران کردن. به بیان دیگر باید تمام امکانات و ظرفیت¬های موجود در داخل کشور به¬کار گرفته شوند تا در یک بازه زمانی کوتاه تولید از هر نظر به یک استاندارد قابل قبول دست یابد. سؤال دیگری که مطرح است این است که، چه رابطه¬ای بین تولید، عرضه، رونق و جهش می¬توان متصور بود؟ نمودار بالا بیان¬کننده این رابطه می¬باشد.

نمودار رابطه بین تولید، عرضه، رونق و جهش
نمودار فوق رابطه بین تولید، عرضه، رونق و جهش را این¬گونه بیان می¬نماید که؛ تولیدات از هر نوع که باشد، باید به بازار مصرف عرضه شود. از سوی دیگر تولید باید رونق داشته باشد، یعنی تولیدات عرضه شده در بازار مصرف، باید مورد مصرف واقع شوند تا تداوم تولید صورت گیرد. تداوم تولید، رونق تولید را درپی خواهد داشت. شرائط کنونی حاکم بر اقتصاد کشور اقدامی فراتر از رونق تولید را می¬طلبد، یعنی تولید باید جهش داشته باشد. تداوم رونق تولید و جبران عقب¬مانگی¬های تولید، منجر به جهش تولید می¬شود و جهش تولید عرضه بیشتر و متنوع¬تر تولیدات را به بازار مصرف به¬همراه خواهد داشت.
نکاتی که لازم است برای ایجاد جهش در تولید مورد توجه و اقدام قرار گیرند.
بیست اقدام عملیاتی که برای ایجاد جهش در تولید، ضروری است با جدیت هرچه¬تمام¬تر انجام شوند، عبارتند از:
1- ایجاد تنوع و تمایز در محصول
2- رقابت¬پذیر کردن تولید (محصول)
3- بهره¬ورکردن تولید
4- افزایش سهم بازار محصول
5- تأمین نیازهای بازارهای داخل در درجه اول و سپس بازارهای خارجی
6- برندسازی
7- ارتقاء کیفیت محصول
8- ایجاد ارزش افزوده
9- افزایش ظرفیت تولید
10- طراحی و استقرار زنجیره تأمین قوی، بی¬عیب و نقص
11- راه¬اندازی و توجه جدی به واحدهای تحقیق و توسعه
12- شناسایی درست نیاز بازار
13- به¬کارگیری فناوری¬های روز
14- به¬کارگیری نیروی انسانی ماهر، با انگیزه، خلاق و قابل
15- اعتمادسازی (جلب رضایت مشتری)
16- قیمت¬گذاری مناسب
17- تقویت واحدهای تولیدی
18- راه¬اندازی واحدهای تولیدی جدید
19- حل مسائل تولید (نقش¬آفرینی دانشگاه¬ها، پژوهشگاه¬ها و مراکز علمی در حل مسائل تولید)
20- تأمین منابع مالی مورد نیاز (سرمایه در گردش، طرح توسعه و سرمایه¬گذاری¬های جدید)
البته اقدامات عملیاتی زیاد دیگری نیز باید انجام شوند (بسته به صنعت می¬توانند متفاوت هم باشند.) تا به مدد آنها و اقدامات حمایتی همه¬جانبه¬ و تمام¬عیاری که ضرورت دارد حاکمیت از بخش تولید انجام دهد و نیز استقبال بازار (به¬ویژه بازارهای داخلی) از تولیدات داخلی به شرط افزایش سرعت روند ارتقاء کیفت و رقابتی شدن تولیدات، جهش تولید حاصل شود.

انواع تولید:
ساخت
انواع تولید مونتاژ
ساخت و مونتاژ

برای ایجاد جهش مداوم و مستمر در تولید، به¬ویژه در صنعت، لازم است در کشور صنعت مونتاژ به صنعت ساخت تغییر نماید. به این معنی که طراحی و تولید محصول با به¬کارگیری فناوری داخلی توسط متخصصان داخلی انجام شود.
ساخت محصول ضمن ایجاد استقلال در تولید و جلوگیری از وابستگی به خارج، درآمد واحدهای تولیدی را افزایش داده و بیش از صنعت مونتاژ امکان ایجاد تنوع و تمایز در تولید (محصول) را فراهم می¬نماید.
برای ساخت محصول، صرف¬نظر از توان طراحی، فناوری ساخت بسیار اهمیت دارد. به¬طوری¬¬که هرچه محصول پیچیده¬تر باشد، اهمیت فناوری ساخت نیز بیشتر می¬باشد. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که برای صنعتی شدن کشور (که حتماً جهش تولید را به¬همراه خواهد داشت.) باید توان طراحی محصول و توان تولید فناوری در کشور جهش قابل ملاحظه¬ای داشته باشد
فرهاد محمودی فریدون
کارشناس ارشد مهندسی صنایع
مشاور در امور اقتصادی، صنعتی، تولیدی، بازرگانی و خدمات
19/01/99


فرهاد محمودی فریدون
https://www.asianews.ir/u/17a
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید