صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۱
کد خبر: 1611
گزارشگر: 99
۷۱۷
۱
۰
۱
تقاضا برای بنزین

بنزین را گران دارند می فروشند!

بنزین را گران دارند می فروشند!
در دو ماه اخیر کاهش قیمت نفت و همچنین فرآورده های نفتی به تبع اثرات ناشی از کرونا بیش ترین کاهش را در طول 30 سال گذشته تجربه نمود

در حالی بود که تقاضا برای بنزین در سطح بین المللی بیش از 500 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است و کماکان با اخباری که از کشورهای مختلف در ارتباط با قرنطینه اجباری به گوش میرسد این کاهش تقاضا تا ماههای آینده ادامه دار می باشد . همانطور که میدانیم در بورس ایران ارزنده ترین گروه معاملاتی قبل از کرونا گروه پالایشی بوده و آمادگی شروع یک استارت قوی برای سعود را داشت که ناگهان با اخبار کرونا قیمت ها گرچه اصلاحی محدود به خود را دیدند ، اما در طی چند روز گذشته با تصمیم جدید اوپک پلاس تا حدودی اطمینان به بازار های سهام ونفت در سطح بین المللی و داخلی برگشته است و در صورت حمایت حقوقی های حاضر در سهام این شرکت ها میتوان انتظار سودی مناسب و معقول را از این نمادها را داشته باشیم نمادهای اصلی این گروه که بر طبق آخرین گزارش مالی از وضیعت قیمتی مناسبی برخوردار می باشند.البته این در حالی است که دولت با کسری بودجه بسیار زیادی در سال 1399 روبرو می باشد از همین رو با استفاده از روزهای درخشان بورس در ایران و فروش بیش از 45 میلیون سهم پالایشی از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توانسته است منبع درآمدی مطمئن و سالم را در جهت سیاست های خصوصی سازی در طول سال 1399 جذب نماید . لذا خریداران سهام شرکت های پالایشی هم میتوانند با خرید ارزان سهم در بازه میان مدت 3 تا 5 ماه آینده سود قابل توجهی را نصیب خود نمایند و این بازی برد برد کسب رضایت همزمان خریدار و فروشنده را در پی داشته باشد .
یک کارشناس حوزه بینالمللی نفت گفت: با کاهش قیمت نفت، چون قیمت بنزین داخلی ثابت است، بسته به فرمول خوراک نفت خام برای پالایشگاهها، سودشان افزایش یافته است.
محمد دیالمی، کارشناس حوزه بینالمللی نفت درباره تأثیر کاهش شدید قیمت و تقاضای نفت و تأثیر آن بر عملکرد پالایشگاههای اروپا گفت: در واقع با کاهش قیمت بنزین چون کرک اسپرد افزایش مییابد، بالطبع به نفع پالایشگاهها است چون در واقع GRM یا همان حاشیه سود ناخالص پالایشی بهبود پیدا میکند. این موضوع به نوبه خود باعث افزایش قیمت سهم پالایشگاه میشود مثلاً دو شرکت نفتی هندی که چند پالایشگاه در هند دارند، به تازگی قیمت سهام شأن بیش از ۱۰ درصد بالا رفت.
وی با اشاره به اینکه این اصل در شرایط عادی قابل استناد است، اظهار داشت: الان در یک زمان معمولی نیستیم چون شیوع ویروس کرونا منجر به تصمیمگیری دولتها مبنی و تعطیلی و قرنطینه بسیاری از شهرهای پر جمعیت و مهم جهان شده، بعلاوه بسیاری از پروازها کنسل شدند و اصولاً رفت و آمد محدودتر شده است.
به گفته دیالمی با در نظر گرفتن این موضوع میبینیم که عملاً تقاضا برای نفت کاهش پیدا کرده و این منجر به کاهش درآمد پالایشگاهها شده هر چند که کرک اسپرد افزایش قابل توجهی داشته است. در این رابطه میتوان از پالایشگاههای مطرح و مستقل آمریکا مانند Phillip ۶۶ و Marathon را نام برد که ارزش سهام آنها در بازار ریزش داشت.
این کارشناس حوزه بینالمللی نفت در پاسخ به اینکه آیا ایران نیز شامل این روند میشود، توضیح داد: اول اینکه بعد از افزایش نرخ بنزین در آبان ۹۸، ما شاهد کاهش مصرف بنزین بودیم؛ این کاهش مصرف بنزین قبل از شیوع کرونا بود.
وی با اشاره به اینکه اوایل آبان سال ۹۹ میزان مصرف بنزین حدوداً ۹۵ میلیون لیتر در روز بود که ماه بعد به حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. این رقم مربوط به نیمه اول اسفند ۹۸ است پس میبینیم که کاهش قابل توجهی داشته ولی چون قیمت ۳ برابر شده بود، نه تنها تأثیر منفی بر پالایشگاهها نداشت بلکه اثراتش مثبت هم بود. دیالمی اظهار داشت: بعلاوه اینکه صادرات بنزین در ماههای پس از آبان افزایش داشت که این خود نشان دهنده افزایش سود پالایشگاههاست چون بنزین صادراتی گرانتر بود. با کاهش قیمت نفت، چون قیمت بنزین داخلی ثابت است، بسته به فرمول خوراک نفت خام برای پالایشگاهها، منجر به افزایش سودشان خواهد شد چون یا قیمت خوراک ثابت است یا کمتر شده ولی قیمت محصول تغییری نکرده است.
وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت خام میتواند بر صادرات بنزین ایران تأثیر بگذارد چون اولاً که فروش بنزین به صورت کشف پریمیوم و بین ۲.۵ تا ۵ دلار ارزانتر از فوب خلیج فارس بود که با احتساب کاهش قیمت نفت، ممکن است صادرات به صرفه نباشد. به علاوه که مصرف در کشورهای دیگر هم به شدت پایین آمده و ممکن است بر خرید از ایران
تأثیر بگذارد.

امیر وکیلیان
https://www.asianews.ir/u/1zQ
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
نعمت الله
۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
0
0

آقایان به اصطلاح نمایندگان که دایم فریاد میزدند مواد نفتی بایستی براساس نود درصد فوب خلیج فارس به مردم فروخته شود حالا که قیمت نفت خام فوب خلیج فارس به یک چهارم تقلیل یافته کجا تشریف دارند و چرا دیگر فوب خلیج فارس فوب خلیج فارس به گوش نمیرسد ؟


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید