صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۲۳:۰۲
کد خبر: 1628
گزارشگر: 99
۸۴۹
۰
۰
۱
سیاست‌گذاری خلق‌الساعه

ارزش بازار سرمایه بیش از تولید ناخالص داخلی

ارزش بازار سرمایه بیش از تولید ناخالص داخلی
در دو سال اخیر نوسان‌های بسیاری داشت و اجرای تصمیم‌های یکباره و سیاست‌گذاری خلق‌الساعه باعث شد تا نوسان‌های بازار سهام بیشتر شده و بیم و ریسک خروج سرمایه‌های جدید بیشتر شد.

هجوم سرمایه‌های تازه و سهامداران جدید به بورس و آماده نبودن زیرساخت‌های بازار سرمایه موجب شد تا اختلال‌های جدی در سیستم به وجود بیاورد. در مجموع بازار سرمایه در روزهای سخت و پرالتهابی تن به تغییر اصلی‌ترین فرد یعنی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گرفت.

ماهانه در بورس چقدر می‌توان سود به دست آورد؟
انجام معاملات به روش بوک بیلدینگ، راه‌اندازی و حمایت برای راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، صندوق‌های مبتنی بر گواهی سپرده کالایی، تأمین مالی جمعی و... انتشار ابزارهای جدید مانند اوراق صکوک، استصناع، منفعت، وکالت، اجاره، جعاله، تعیین تکلیف و پرداخت سود سهام عدالت، رشد و تنوع نهاهای مالی فعال در بازار سرمایه، راه‌اندازی شرکت‌های رتبه‌بندی، رایزنی برای اخذ مدت زمان بیشتر برای معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بورسی، عرضه نفت در بورس انرژی، توسعه بورس کالا برای عرضه کالاهایی چون زعفران و پسته، تغییر نحوه باز یا بسته شدن نمادهای بازار و…. از جمله اقدا‌م‌های بسیار مهمی بود که در مدت مدیریت، محمدی بر سازمان بورس اوراق بهادار انجام شد.
هرچند در دو سال اخیر نوسان‌های بسیاری داشت و اجرای تصمیم‌های یکباره و سیاست‌گذاری خلق‌الساعه باعث شد تا نوسان‌های بازار سهام بیشتر شده و بیم و ریسک خروج سرمایه‌های جدید بیشتر شد. هجوم سرمایه‌های تازه و سهامداران جدید به بورس و آماده نبودن زیرساخت‌های بازار سرمایه موجب شد تا اختلال‌های جدی در سیستم به وجود بیاورد. در مجموع بازار سرمایه در روزهای سخت و پرالتهابی تن به تغییر اصلی‌ترین فرد یعنی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گرفت.امروز شایور محمدی جای خود را به سکاندار جدید یعنی حسن قالیباف اصل داد. مدیری که از بدنه خود بازار سرمایه است و بیش از ۱۰ سال رئیس شرکت بورس تهران بود و کارنامه یک مدیر موفق را در این شرکت از خود به جای گذاشت.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن قالیباف اصل در مراسم تودیع شاپور محمدی و معارفه خود که با حضور وزیر اقتصاد در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه بازار سرمایه نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، اظهار داشت: امروز، افراد جدیدی وارد بازار شده‌اند و فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تا دورترین نقاط کشور رسوخ کرده است. ارزش بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی فراتر رفت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأمین مالی شرکت‌های سهامی عام را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وظیفه ما، بورس‌ها و تأمین سرمایه‌ها این است که از شرکت‌های حاضر در این بازار حمایت کنیم تا بتوانند از طریق بازار سرمایه تأمین مالی مناسبی را انجام دهند.

او همچنین با اشاره به لزوم برگزاری مجامع الکترونیک گفت: کرونا امروز درس‌های فراوانی را پیش روی ما گذاشته و نباید اجازه داد مجامع شرکت‌های بورسی به تنفس بخورد.قالیباف اصل با تاکید بر اینکه نیاز فعالان بازار در اولویت توجه سازمان بورس قرار دارد، ادامه داد: تلاش می‌شود تا روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل شود و احترام به نیازهای مخاطبان بازار سرمایه و ارباب رجوع سرلوحه کار ما قرار خواهد داشت.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر جایگاه بازار بدهی در کشور گفت: بازار بدهی باوجود اینکه رشد خوبی که داشته، هنوز در اقتصاد جای رشد دارد و با همکاری تمامی ارکان بازار سرمایه، دولت، مجلس و رسانه‌ها، این بازار و در کل، بازار سرمایه را با قدرت به پیش خواهیم برد.

ارزش بازار سرمایه
شاپور محمدی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار از عبور ارزش بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی خبر داد و گفت: ۱۰۸ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر شده است.رئیس سابق سازمان بورس در مراسم تودیع خود و معارفه رئیس جدید سازمان بورس که با حضور وزیر اقتصاد گفت: بازار سرمایه به لطف این حمایت و تلاش‌های ارکان و نهادهای مالی، امروز مسیری پویا را طی می‌کند و فعالان بازار نیز بازده مناسبی را در دوره‌ای ۴۵ ماهه کسب کردند.

او افزود: بازار سرمایه در ۴۵ ماه گذشته و قبل از آن، گام‌های مناسبی در جهت توسعه برداشته که در نتیجه آن، ارزش بازار در ارقامی بالاتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) قرار گرفته است.محمدی با بیان اینکه آماری که سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می‌کند، آمار واقعی عملکرد شرکت هاست، افزود: مجموع شرکت‌های پذیرش شده، ثبت شده و درج شده در تاریخ ۵ مرداد ۹۵، ۵۵۴ شرکت بود که امروز این رقم به ۶۲۹ شرکت رسیده است.رئیس سابق سازمان بورس همچنین ادامه داد: تنها در سه ماه پایانی سال گذشته، ۱۰۸ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر شده است. فرشته نجات سرمایه گذار، توجه به رابطه سودآوری و قیمت سهام است. این قانون به عنوان اصل اول فاینانس شناخته می‌شود.او با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و شفاف‌سازی سریع و به موقع، مهمترین رکن در تصمیم‌سازی صحیح برای سرمایه‌گذاران و سهامداران است و همواره به طور جدی از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور پیگیری شده، ابراز داشت: با توجه به اقدامات انجام شده در این حوزه، میانگین تعداد روزهای تأخیر در انتشار اطلاعات توسط شرکت‌ها از ۱۱ روز در ابتدای سال ۱۳۹۷ به یک روز در پایان سال گذشته کاهش یافت. همچنین طی چهار سال گذشته شاخص ارائه به موقع اطلاعات از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسید. شاخص ممانعت از ارائه اطلاعات نیز از ۳۴ درصد به دو درصد رسید.او خاطرنشان کرد: در بعد ابزارهای مالی هم در حال حاضر، بورس ایران کامل‌ترین جعبه ابزار مالی اسلامی را در جهان دارا است و امروزه سرمایه گذاران از ابزارهایی همچون صکوک استصناع، اوراق منفعت، اوراق رهنی، خرید دین، مرابحه و… استفاده می‌کند.

امیر وکیلیان
https://www.asianews.ir/u/1gU
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید