صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۴
کد خبر: 1647
گزارشگر: 99
۱۱۵۱
۰
۰
۱
تحلیل کلی وزیر از عرضه اولیه شستا

بزرگترین عرضه اولین بورس ایران

بزرگترین عرضه اولین بورس ایران
محمد شریعتمداری در توییتر اعلام کرد : لوعده وفا! شستا بورسی شد. یعنی تحقق یک وعده بزرگ. با عرضه اولیه شستا به عنوان بزرگترین هلدینگ چند رشته ایی کشور ، گام جدی به سوی شفافیت و صیانت از منافع بیمه شدگان برداشته شد. این بازی برد - برد برای بیمه شدگان و اقتصاد ایران است. این مهم جز با تکیه بر مدیریت جوان و علمی در شستا محقق نمی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شستا را تحقق یک وعده بزرگ دانست و اعلام کرد: این بازی برد - برد برای بیمه شدگان و اقتصاد ایران است.
محمد شریعتمداری بعد از قطعی شدن عرضه اولیه 10 درصد از سهام شستا در روز چهارشنبه ( با قیمت 850 تا 860 تومانی هر سهم و سهمیه 10000 سهمی هر نفر در بورس تهران)

براساس این گزارش، وی اواخر مرداد سال گذشته ، گفته بود: سهام شستا تا پایان مهر به طور کامل وارد بورس خواهد شد که این قول بعد از حدود 7 ماه فردا با واگذاری 8 میلیارد سهم در بورس تهران محقق می شود.چ
--------------------
محدوده قیمت هر سهم و سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی برای عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شستا در بورس تهران مشخص شد تادر روز چهارشنبه عظیم ترین و مهمترین واگذاری تاریخ ایران ثبت شود.

بعد از ماه ها انتظار و قول و وعده ، بالاخره زمان قطعی عرضه اولیه عظیم ترین و مهمترین واگذاری تاریخ ایران فرا رسید و با اعلام جزییات واگذاری 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و این رویداد ویژه قطعی شد تا طی آن 6.7 میلیارد سهم به عموم مردم و 1.3 میلیارد سهم دیگر به صندوق های سرمایه گذاری تعلق گیرد.
به این ترتیب در حالی اطلاعیه واگذاری بامداد امروز در سایت بورس تهران منتشر شد که طبق آن محدوده قیمت هر سهم "شستا" 850 تا 860 تومانی تعیین شده و حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی هم 10000 سهم بوده که به نقدینگی 8.7 میلیون تومانی هر نفر ( بدون احتساب کارمزد نیم درصدی خرید ) نیاز است.
در این میان با تکیه بر عرضه های اولیه قبلی و استقبال عمومی از این واگذاری و فرض حضور 1.5 تا 2.2 میلیون نفر از سرمایه گذاران ، سهمیه هر فرد بین 3 تا 4.5 هزار سهم خواهد بود که در این صورت به حداکثر نقدینگی 3.9 میلیونی تومانی نیاز است.
محمد رضونی فر مدیرعامل این هلدینگ با سرمایه اسمی 8 هزار تومانی دیروز گفته بود: سازمان تامین اجتماعی باید ملاحظه حدود 42 میلیون بیمه شده را داشته باشد اما با این وجود تلاش می شود منافع سهامداران تازه وارد و فعالان بازار سرمایه هم در نظر گرفته شود. مطمئن باشید قیمت هر سهم شستا در عرضه اولیه بسیار شیرین خواهد بود.
همچنین مجوز عرضه اولیه بزرگترین هلدینگ ایران با توجه به فاصله زمانی 48 ساعته بین عرضه و انتشار آگهی ، توسط سازمان بورس صادر شده است . این اتفاق در عرضه اولیه پتروشیمی تندگویان هم رخ داد که با موافقت هیات مدیره سازمان بورس ، در فاصله زمانی بیش از یک روزه بین عرضه و آگهی ، انجام شد.
براساس این گزارش، شستا" بعد از عرضه اولیه هفته پیش سرمایه گذاری صبا تامین ، دومین واگذاری سال و در عین حال بزرگترین عرضه تاریخ بازار سرمایه ایران هم از نظر تعداد سهام و هم از نظر ارزش معاملات خواهد بود و بار دیگر اهمیت ویژه بازار سرمایه در تامین مالی سریع تثبیت خواهد شد.


گزیده سخنان مدیرعامل شستا در مراسم معارفه امروز
محمد رضوانی‌فر مدیرعامل سرمایه گذاری تامین اجتماعی:
شستا متناسب با برنامه های سال ۹۹ و ارتقای کمیت و کیفیت خدمات خود، طرح هایی درنظر دارد و قصد دارد نقدینگی حاصل از عرضه اولیه در این امور صرف شود.
برآورد می‌شود ۲ میلیون نفر در عرضه اولیه فردا مشارکت کنند.
قیمت تعیین شده برای عرضه اولیه شستا از ارزندگی بالایی برخوردار است و برای سرمایه‌گذاری مناسب است.
۸2 شرکت شستا بورسی هستند و بیش از ۸۰ درصد پرتفوی شرکت را شرکت های بورسی تشکیل می‌دهد.

برای عرضه شرکت های دیگر شامل زغال پرورده طبس و رایتل و هلدینگ سیمان برنامه‌ریزی شده است.
2درصد دیگر از سهام شستا طی روزهای آتی متناسب با شرایط بازار عرضه می‌شود.با توجه به تاکید رهبری بر جهش تولید، بودجه تولید شرکت های زیرمجموعه را بالاتر از پیشبینی‌های اولیه بردیم.
۷0درصد رشد فروش در سال ۹۸ نسبت به سال ۸۷ داشتیم و ۱۸۰ درصد رشد سودآوری داشتیم.
در شرکت اصلی سود خالص ۵ هزار میلیارد تومان بود و برآورد می‌شود در سال مالی ۹۹ به ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد.برنامه اساسی شستا در قالب اصلاح پرتفوی، ادغام، انحلال، بورسی کردن و خرید و فروش سهام جدید است.
چد رشته‌ای بودن شستا انگیزه خرید این سهم را افزایش می‌دهد، آیا تنها با عرضه شرکت‌هایی مانند شستا می‌توان به عطش تقاضا پاسخ دادمتنوع بودن شرکت‌های زیر مجموعه شستا و چند رشته‌ای بودن فعالیت شستا برای خرید این سهم، انگیزه بسیاری ایجاد می‌کند زیرا اگر مثلا در یک حوزه صنعتی، رکود یا نوسانی رخ بدهد، سایر رشته‌ها و حوزه‌های صنعتی که شستا در آن فعالیت می‌کند، باعث می‌شوند در مجموع برآیند سبد شستا مثبت و سودده باشد.احمد جعفری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عرضه اولیه شستا در بورس طی روزهای آتی، گفت: ارزش ذاتی شستا بسیار بیشتر از ارزش کنونی است و پتانسیل شستا بسیار بالا است. نکته مهم دیگر اینکه با مدیریت جدید، کنترل و نظارت بر مجموعه شستا بسیار بیشتر از قبل شده و جلوی بسیاری از سوءمدیریت‌ها گرفته شده است.
جعفری ادامه داد: عرضه شستا در بورس قطعا باعث عمق‌بخشی به بازار سرمایه می‌شود. با توجه با اینکه حجم نقدینگی به صورت روزانه در اقتصاد ایران در ابعادی بزرگ در حال افزایش است و بخش زیادی از این نقدینگی نیز به بورس آمده است، در نتیجه عطش تقاضا شکل گرفته است. به این عطش تقاضا تنها با عرضه شرکت‌های بزرگی مانند شستا می‌توان پاسخ داد. در واقع به اشتهای فزاینده بازار سرمایه باید خوراک بزرگی مانند شستا عرضه کرد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دولت نشان داده است که قصد دارد بازارهای موازی مانند ارز، طلا، سکه و مسکن را کنترل کند که قطعا سیاست درستی است. در نتیجه به نظر می‌رسد سیاست حمایتی دولت بیشتر معطوف به بازار سرمایه است.
جعفری افزود: متنوع بودن شرکت‌های زیر مجموعه شستا و چند رشته‌ای بودن فعالیت شستا برای خرید این سهم، انگیزه بسیاری ایجاد می‌کند زیرا اگر مثلا در یک حوزه صنعتی، رکود یا نوسانی رخ بدهد، سایر رشته‌ها و حوزه‌های صنعتی که شستا در آن فعالیت می‌کند، باعث می‌شود در مجموع برآیند سبد شستا مثبت و سودده باشد. یعنی توزیع ریسک صورت می‌گیرد. در نتیجه شستا، سهمی با ریسک بسیار پایین و بازدهی بالا در قیاس با سایر شرکت‌های بورسی است.


https://www.asianews.ir/u/1fb
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید