صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ / ۲۲:۰۰
کد خبر: 1659
گزارشگر: 2
۱۶۶۰
۰
۰
۱
علیرضا فیروزجا مگنوس کارلسن را مات کرد

علیرضا فیروزجا،شماره یک جهان را شکست داد

علیرضا فیروزجا،شماره یک جهان را شکست داد
در رقابت‌های آنلاین بنتربلیتس(The Banter Blitz Cup)که سایت جهانی chess24 برگزار می‌کند، فیروزجا ضمن علبه بر ماگنوس کارلسن توانست به عنوان قهرمانی برسد و جایزه ۱۴ هزار دلاری را از آن خود کند.

به گزارش آسیانیوز، علیرضا فیروزجا، استادبزرگ شطرنج ایران،در یک شگفتی بزرگ، عیرضا فیروزجا موفق شد مرد شماره یک شطرنج جهان را تسلیم کند.
فینال ۱۴هزاردلاری فیروزجا و کارلسن برگزار شد که در طی آن علیرضا فیروزجا توانست با نتیجه ۸.۵ بر ۷.۵ به پیروزی برسد. این بازی که به صورت آنلاین از سایت میزبان این رقابت ها پخش می شد حدود ۳۰ هزار تماشاچی داشت.
به این ترتیب این نوجوان ۱۶ ساله ایرانی که یکی از ستاره های نوظهور شطرنج جهان محسوب می شود، ضمن جبران شکست قبلی خود مقابل ماگنوس کارلسن، صاحب جایزه ۱۴ هزار دلاری این رقابت‌ها شد.
این مسابقه از طریق اینترنت ‌و بصورت زنده پخش می‌شد و هزاران بیینده در گوشه و کنار جهان داشت.
مسابقه قبلی علیرضا فیروزجا و ماگنوس کارلسن در جریان رقابت های قهرمانی سریع جهان، با حواشی زیادی همراه بود و در نهایت استاد جوان ایرانی به دلیل کمبود وقت، بازنده شد.
حالا جهان شطرنج منتظر رویاروی این دو در ابرتورنمنت آنلاینی هستند که با ابتکار کارلسن از30فروردین تا 14اردیبهشت با حضور 8تا از بهترین های جهان با 250هزار دلار جایزه آغاز خواهد شد، هستند. پیش بینی های مفسرین و بزرگان شطرنج جهان رویاروئی این دو شطرنج باز خیلی زود به فینال مچ قهرمانی جهان ختم خواهد شد که بعد از پایان مسابقه در توئیت های مختلف هم به آن اشاره کردند.
راس داوسون کارآفرین سرشناس استرالیایی نوشت: «مدعی جوان در برابر پادشاه. پناهجوی بدون تابعیت از سد مرد شماره یک جهان گذشت.»
فیروزجا چهار ماه قبل در نخستین مسابقه‌ای که بدون پرچم جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد، به عنوان نایب قهرمانی شطرنج سریع جهان دست یافت. او در آن مسابقات با پرچم FIDE (فدراسیون جهانی) رقابت کرد.
نابغه مازندرانی پس از اینکه وزارت ورزش از اعزام تیم ملی شطرنج به مسابقات جهانی در روسیه جلوگیری کرد، از تغییر تابعیت خود خبر داد.
۲۶ آذر پارسال در مسابقات شطرنج سریع اسپانیا، پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی حاضر به انصراف در برابر حریف اسرائیلی نشدند و پشت میز بازی نشستند و هر دو نیز به برتری رسیدند.
مسئولان فدارسیون شطرنج ایران برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادی، تصمیم گرفتند تیم ملی را به مسابقات جهانی مسکو نفرستند.
با وجودی که شطرنج رشته‌ای غیر المپیکی است، مسئولان ایرانی این احتمال را می‌دادند که رویارو نشدن با نمایندگان اسرائیل، اعزام کاروان ایران به المپیک را به مخاطره خواهد انداخت.
پرهام مقصودلو به خبرگزاری ایسنا گفت: «گفتند اگر بروید روسیه، اعزام کاروان به المپیک به خطر می‌افتد.»
حالا دیگر علیرضا فیروزجا با خروج از ذیل پرچم جمهوری اسلامی ایران، برای پشت سر گذاشتن رقیب بلند‌آوازه نروژی‌اش نگران موانع سیاسی نیست.
این سوپر استادبزرگ شطرنج ایران در حال حاضر بازیکن شماره ۲۱ جهان است.

Win Chess


نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/18c
اخبار مرتبط
زهرا اینچه ‌درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران، می‌گوید با وجودی که این فدراسیون حدود سه ماه پیش اسامی سه ورزشکار را برای دریافت ویزا به سفارت استرالیا معرفی کرده اما سفارت آن کشور در تهران «از صدور روادید خودداری می‌کند».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید