صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۵
کد خبر: 168
گزارشگر: 1
۷۷۵
۲
۰
۰

هدف اصلی در تدوین بودجه ٩٨ چیست؟

شیرین نوری طبق گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس ،رقمی که برای قیمت نفت در بودجه ۹۸ تعیین خواهد شد حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار پیش بینی شده است و ممکن است دولت یک بودجه را با صادرات ۲ میلیون بشکه نفت و بودجه دیگری هم بر اساس صادرات یک میلیون بشکه نفت در سال ٩٨ ارائه دهد حال سوالی که پیش می آید این است که هدف اصلی بودجه امسال چیست؟

کنترل تورم، رشد اقتصادی، حمایت اجتماعی از اقشار ضعیف، مقاومت در برابر تحریم، افزایش اشتغال، ممانعت از بیکاری بیشتر، حفظ محیط‌زیست و چنانچه بودجه نصف شود، کدام آیتم قرار است جبران هزینه نماید؟
" دلار ، مالیات یا بنزین"
در مورد بنزین باید گفت که بزرگترین اشتباه دولت در چهار سال گذشته ثابت نگه داشتن قیمت بنزین بوده است که سیاست بسیار زیانباری را برای اقتصاد ایران رقم زد چرا که اگر دولت قیمت بنزین را بالا می‌برد، بعد از یک شوک اولیه، تورم سریع‌تر کنترل می‌شد و چون درآمد دولت بالا می‌رفت و حتی اگر قسمتی از آن درآمد را به گروه‌های کم‌درآمد منتقل می‌کرد، با کسری بودجه کمتری مواجه می‌شد، حال واقعا
‎بودجه 1398 می تواند صدها هزار میلیارد تومان یارانه پنهان حامل‌های سوخت، آب، برق و سایر کالاها را به سمت حمایت اجتماعی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هدایت کند و سبب توسعه عدالت اجتماعی شود.
در مورد دلار نیز باید گفت که با توجه به تشدید تحریم ها و اجرا نشدن SPV از سوی اتحادیه اروپا و همچنین تصویب نشدن FATF , بودجه ٩٨ چه قیمت نهایی را برای دلار در نظر گرفته است و آیا در صورت مواجه شدن با کسری بودجه آیا قیمت دلار مجددا افزایش خواهد یافت؟
و در نهایت در مورد مالیات نیز باید گفت که با توجه به رکودی که اکثر کارخانجات و شرکت ها در سالهای اخیر و خصوصا در چند ماه گذشته به آن دچار شده اند آیا در بودجه ٩٨ اشاره ای شده است که بخش خصوصی دیگر تحمل شنیدن افزایش مالیاتها را ندارد و آیا راهکاری در جهت بسیاری از ارگانهای دولتی که با درآمدهای بالا همواره از پرداخت مالیات معاف هستند ارایه شده است؟
سخن آخر اینکه تصمیم گیری در تدوین بودجه ٩٨ و تصویب آن با توجه به مشکلاتی همچون افزایش نقدینگی، تورم، مشکلات بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، کاهش قدرت خرید مردم، ورشکستگی طرح‌های عمرانی، ورشکستگی بخش خصوصی، افزایش بیکاری و غیره نمی بایست در پشت درهای بسته صورت گیرد .

https://www.asianews.ir/u/1hU
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
نمیتوان به مشکلات اقتصادی پیش رو خوشبین بود!!!
۱۳۹۷/۰۹/۱۱
2
0
1

به نظر بنده با خوشبین بودن غیر واقعی دولت و مسولان سعی در ارام کردن جو روانی جامعه هستند که باز هم نتیجه ای در بر نخواهد داشت

مدیر سایت
۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
0

البته که خوشبینی هم حدی داره!



ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید