صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۹
کد خبر: 1681
گزارشگر: 99
۵۷۸
۱
۰
۰
نرخ سود سپرده‌های بانکی

ساز ناکوک بانک مرکزی

در خبرها شنیدیم که قرار است از 1 اردیبهشت ماه نرخ سود سپرده‌های بانکی کوتاه‌مدت به 8 درصد و سپرده‌های بلند مدت به 15 درصد در بانکها کاهش یابد

اما اولا در این میان خبری مبنی برتغییر نرخ سود تسهیلات نشنیدیم چرا که اگر قرار باشد نرخ سود سپرده بانکی کاهش پیدا کند ولی نرخ سود تسهیلات که نقش اساسی در رابطه با قیمت محصولات صنعتی دارد و نکته مهمی برای رونق تولید است کاهش نیابد، تعادل لازم برقرار نخواهد شد، پس می بایست نرخ سود سپرده و تسهیلات با هم کاهش پیدا کند و ثانیا برنامه بانک مرکزی برای افزایش پیدا نکردن قیمت ارز و طلا چه می باشد ؟
همگی می دانیم که بخش تولید و صنعت برای مردم ایران سالهاست که هیچ جذابیتی ندارد که مردم بخواهند سرمایه های خود را برای ایجاد یک شغل جدید وارد کنند و یا حاضر شوند سرمایه خود را به دست تولیدکننده ای بدهند و در سود حاصل از تولید شریک شوند! و متاسفانه به دلیل عدم سوددهی کافی در بخش تولید و جذابیت بازارهای سوداگرانه و کاهش نرخ سود بانکی زمینه برای هدایت سرمایه های مردم به سمت مهمترین بازارها از جمله بازار طلا،‌سکه و دلار همواره مهیا بوده است و اگر بانک مرکزی نتواند بدرستی این سرمایه ها را هدایت کند مجددا با موج گرانی ارز و طلا و در پی آن افزایش تورم همراه خواهیم بود بنابراین بانک مرکزی می بایست در نظر بگیرد که برنامه کاهش نرخ سودبانکی که همواره در راستای مهار تورم اجرا می شود هیچگاه به نتیجه مطلوب نرسیده است زیرا همواره منجر به افزایش قیمت برخی کالاها و افزایش تورم شده است و همواره نظم بازارها بر هم ریخته است و بستر دلال بازی و سفته بازی در عرصه های مختلف اقتصادی باز شده است.
ثالثا آیا دولت محترم برنامه ای جهت کنترل و جهت دهی کارا به سرمایه های جاری شده بسوی بازار سرمایه را دارد چرا که بازار سرمایه در هفته جاری کماکان شاهد جذب گسترده نقدینگی و حرکت معامله‌گران عمدتا حقیقی بوده است و با ثبت یک رکورد جدید بر فراز قله ٧٠٠ هزار واحدی رسیده است!
و اینروزها که در بازارهای موازی بازار سرمایه رکود سنگینی حکمفرما شده و روند افت حجم معاملات در بازارهای طلا، ارز و مسکن غالب شده است سرمایه های بیشتری بسوی بازار سرمایه جاری خواهد شد.
سخن اخر اینکه در اکثر کشورهای دنیا نرخ بهره بانکی تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در حدود سه تا چهار درصد بوده است و در این دو ماه اخیر که اکثر کشورهای دنیا درگیر ویروس کرونا شده اند ببیشتر آنها این نرخ را به صفر درصد رسانده اند اما متاسفانه این رویه نه تنها در کشورمان اجرایی و عملیاتی نشده بلکه تنها شاهد کاهش نرخ سود بانکی هستیم و در چنین شرایطی واقعا نمی توان امیدی داشت که رونق خاصی ایجاد کرد و فراموش نکنیم که اگر می خواهیم شعار امسال یعنی جهش تولید به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد می بایست از رشد سرسام آور نقدینگی و بروز تورم جلوگیری کرد و این امر مهیا نمی شود مگر با اقتدار و استقلال بانک مرکزی و نظارت بانکی چرا که همواره مطالعات کارشناسی نشان می‌دهد در برخی از کشورهای توسعه‌یافته مساله نظارت بانکی به قدری مهم و جدی بوده است که علاوه بر بانک مرکزی چند نهاد دیگر نیز بر عملکرد بانک‌های عامل نظارت می‌کنند تا ثبات نظام مالی در بلند مدت تضمین شود اما متاسفانه این موضوع در کشور ما هرگز اتفاق نمی افتد!

شیرین نوری
https://www.asianews.ir/u/1co
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ali
۱۳۹۹/۰۲/۰۳
0
0
0

بنام خدا در مملکت اسلامی که ، نباید خلافکار پیدا شود!!!...... هرمسئولی خلاف و خطا کرد ، باید محاکمه و مجازات شود..... کسی رستگار و عاقبت بخیر است که هیچ نوع حق الناسی ، بدهکار نباشد !!!... در دین نیمه خالی لیوان دیده می شود ، پر نبود ، بیت المال پایمال شده ! هر مسئولی کم یا بد کار کرده باشد..... ، حق الناس پایمال کرده ، راه نجاتی جز جبران ندارد!... شفاعت و توبه پذیر هم نمی باشد ، عذاب خواهد شد..... اگر خدا حساب و کتابی داشته باشد ، تمام آن کسانی(مسئولی) که به نوعی پنهان کاری و کمکاری کرد


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید