صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۲:۵۵
کد خبر: 1691
گزارشگر: 99
۱۷۸۱
۰
۱
۹
بازار بورس

منطق این روزهای بورس ایران را از چه کسی سوال کنیم

در این ایام حساس و پراسترس خیلی از مردم کشورمان به سرمایه گذاری در بازار بورس روی آورده اند که شاید اکثر آنان بصورت هیجانی و بدون اطلاع از علوم مالی و سرمایه گذاری و فرآیندهای بورس به این بازار متمایل و وارد شده اند

در خصوص نحوه و چگونگی خرید و فروش سهام در بورس و منطق قیمت ها و ارزش سهام ، استانداردهایی وجود دارد که بخشی از مهمترین نکات طلایی آنها که مورد توافق اکثر خبرگان این رشته می باشد در ذیل آمده است و آنچه مورد تردید و نگرانی است ، اینست که چه منطقی بر بورس ما حاکم شده ؟ و یا چه اتفاقی افتاده که سهام بی ارزشترین شرکت ها در حال رشد اینچنینی است ؟ اگر حباب بورس بترکد ، آنگاه خسارات مردم را چه کسی و از چه محلی پرداخت خواهد کرد ؟ آیا دوباره یک فرصت سوزی ؟ آیا دوباره ضرر و زیان مردم ؟ دوباره قرار است همانند موسسات مالی برای نظام هزینه ایجاد شود ؟
امیدواریم که ختم به خیر شود !
استاندارد و منطق خرید و فروش و ارزش سهام عبارتند از :
۱- خرید و فروش سهام در بورس به وسیله کارگزاران و به روش (( ((حراج دو طرفه ))) انجام می شود یعنی کارگزاران به وکالت از خریداران و فروشندگان سفارشات خرید و فروش را وارد سیستم معاملات می کنند و نوبت های خرید بر اساس قیمت های بیشتر در هر لحظه و نوبت های فروش بر اساس کمترین قیمت در هر لحظه مرتب می شوند و هر زمان که بهترین قیمت خرید و بهترین قیمت فروش برابر شد ، معامله بر روی سهام انجام می شود.
و خریدار و فروشنده به کارگزاری باید کارمزد بدهند .
۲- با تحلیل بنیادی یا تکنیکال ، پیش بینی انجام می شود.
۳- در تحلیل بنیادی به تحلیل و بررسی ترازنامه مالی و صورت سود و زیان و نکاتی همچون میزان نقدینگی و بدهی ها و دارایی ها اعم ثابت و جاری بخصوص نقدینگی و اسناد دریافتنی و حاشیه سود و حقوق صاحبان سهام . سود و زیان انباشت و اندوخته ها ، سرمایه و .... پرداخته می شود .

۴ - مشخصات سهام خوب یک شرکت :
الف ) دارایی های جاری دو برابر بدهی های جاری
ب ) مجموع بدهی ها به حقوق صاحبان سهام کوچکتر از نیم
پ ) کیفیت سود خوب یعنی :
هر چقدر درآمد خالص تقسیم بر جریان خالص وجوه نقد ناشی از فعالیت عملیاتی بزرگتر باشد آنگاه آن شرکت دارای ثبات مالی مناسب و سودآوری مستمر و پایدار است .
ت ) نظم در DPS و رشد آن
یعنی کل سود قابل تقسیم به تعداد سهام شرکت همواره در چندین سال متوالی اعداد نزدیک بهم و منطقی باشد .
ث ) P/ E بین عدد ۲ تا ۱۵
یعنی قیمت بازار سهام به درآمد یک سهم
ج ) PEG بین 1 تا 2
یعنی P/ E تقسیم بر رشد EPS

مجید صفدری
https://www.asianews.ir/u/18m
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید