صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۶
کد خبر: 1695
گزارشگر: 99
۹۹۷
۰
۰
۱
روی آوردن مردم به سرمایه‌گذاری در بورس تهران

انحصار در مجوز کارگزاری ‌های بورس مخرب است

انحصار در مجوز کارگزاری ‌های بورس مخرب است
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در بزرگترین عرضه اولیه تاریخی بورس تهران بیش از 2 میلیون نفر یعنی معادل 2.5 درصد جمعیت کشور شرکت کردند.

در پاسخ به این پرسش که با توجه به روی آوردن مردم به سرمایه‌گذاری در بورس تهران، آیا رکوردشکنی پی ‌درپی بورس تهران خوب بوده یا شاخص بورس دارای حباب است، اظهار داشت: اقبال مردم به بازار سرمایه خوب است، اما اگر2 میلیون کد بورسی شرکت کننده در عرضه تاریخی شستا کردند با جمعیتی حدود 85 میلیون نفری ایران اگر مقایسه شود، حدود 2.5 درصد جمعیت در این عرضه اولیه بزرگ شرکت کرده‌اند، بنابراین ظرفیت برای عمومی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم همچنان وجود دارد.
وی گفت: نکته بعدی این است که رشد شاخص‌ها به نوبه خود اهمیتی ندارد و هدف از مشارکت مردم در بورس و رشد حجم معاملات بورس، رشد بازار اولیه و رونق تولید است، زیرا بورس به عنوان بازار ثانویه می‌باید محرک تقویت بازار اولیه و تامین مالی تولید در اقتصاد باشد.
احمدی ادامه داد: اگر برای پویایی اقتصاد به یک بازار بورس پررونق ،جذاب و نقدشونده نیاز داریم، برای این است که سرمایه‌گذاری در بازار اولیه یعنی در جایی که منابع مالی به بخش اقتصاد سرازیر می‌شود، جذابیت ایجاد کند.
احمدی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ سهم پتروشیمی زیر هزار تومان در بازار وجود ندارد، گفت: اگر امروز سهام یک پتروشیمی پذیره نویسی جهت تاسیس شود ، خریداران آن مطمئناً سود می‌کنند و با خرید سهام و تامین مالی آن طرح، بخش واقعی اقتصاد پویا می شود، اینجاست که رکوردشکنی بورس باعث می شود، بازار اولیه یعنی سرمایه‌گذاری واقعی رونق بگیرد و تولید بیشتر شود.
احمدی در پاسخ به این پرسش که برای مشارکت عامه مردم آیا نباید تعداد کارگزاری‌های بورس و ایستگاه‌های معاملاتی بیشتر شود و آیا انحصار در مجوز کارگزاری‌ها وجود دارد، گفت: وقتی می‌گوییم عمومی‌سازی اقتصاد، نمی‌توان انتظار داشت که همه مردم در روستاها کد بورسی داشته باشند، بلکه دارایی‌ها را باید به سهام عدالت متعلق 50 میلیون ایرانی اضافه کنیم و اصلاح ساختار سهام عدالت صورت گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت هم بعداز 13 سال قرار است به صورت ETF صندوق قابل معامله بورسی انجام شود که مدیریت آن در دست دولت باقی می‌ماند و آیا با هدف قانون‌گذار یعنی مشارکت مردم در اقتصاد تناقض ندارد، گفت: در این زمینه 2 سیاست کلی وجود دارد، یکی در سیاست های کلی اصل 44 که هدف از خصوصی‌سازی، رفع تصدی دولت است و دیگری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر عمومی‌سازی، مقاوم‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: ترکیب این 2 سیاست باید به درستی انجام شود، در حال حاضر سهام عدالت از ریل خود خارج شده است چون تبدیل به یک مال راکد و غیرقابل معامله و نیز غیر بهره‌ ور و منفعل شده است.
وی افزود:‌ مردم در اقتصاد باید شرکت کنند، اگر مردم سهامدار باشند، فردا عده‌ای بخواهند در خیابان‌ها اغتشاش کنند، امنیت اموال و دارایی‌های عمومی و مردمی به خطر می‌افتد و اقشارو اصناف جلوی اغتشاشگران را می‌گیرند و می‌گویند چرا می‌خواهید به سرمایه ما آسیب وارد کنید، یعنی احساس تعلق و مالکیت در مردم بیشتر می‌شود.
احمدی اضافه کرد: مثلاً اگر مردم سهامدار پالایشگاه باشند، وقتی قیمت بنزین بالا می‌رود درست است از یک طرف هزینه مصرفی شان بالا می‌رود، اما اگر سهامدار باشند، منفعت این افزایش قیمت به جیب آنها هم می‌رود. یا به عنوان مثال اگر نرخ مکالمات تلفن بالا برود، سهامداران شرکتهای مخابراتی هم سود می‌گیرند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی مردم نباید همیشه فکر کنند که دولت همه چیز را برای‌‌شان فراهم کند. از یک رئیس جمهور آمریکا پرسیدند برای کشور چه می‌کنید؟ او هم گفت شما مردم برای کشور چه می‌کنید؟ یعنی اینکه باید با کمک مردم اقتصاد کشور را پویا کرد.
احمدی در مورد اینکه آیا باید انحصار مجوز کارگزاری‌ها که در حال حاضر فقط 108 کارگزاری وجود دارد شکسته شود، گفت: به طور کلی هرگونه انحصار مخرب است و در همه جای دنیا ساختارهای مالی محدودیت ندارند، بلکه زنده نگه داشتن ساختار مالی بسیار سخت است. یعنی ممکن است در کشورهای دیگر به راحتی بتوانیم‌، بانک احداث کنیم اما کسی پولش را به شما نمی‌سپارد. درمورد کارگزاری‌ها هم باید امکان ایجاد کارگزاری جدید وجود داشته باشد، اما کسی که کیفیت و حداقل استاندارد را ندارد، لغو مجوز شود نه اینکه مجوز کسب و کار راکد را به مبلغی گزاف واگذار کند.
وی افزود: در حال حاضر برخی کارگزاری‌‌های قدیمی که نمی‌توانند با شرایط روز خود را وفق دهند مجوز کارگزاری خود را می‌فروشند. باید رفع موانع کسب و کار انجام شود و کارگزاری‌ها به وظیفه اصلی خود بپردازند و اگر کسی نتوانست با شرایط جدید خود را به‌روز کند، به ناچار باید حذف شود.
این کارشناس بازار سرمایه همچنین در مورد بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس گفت: گرچه شاخص‌ها همگن نیستند، اما وقتی شاخص کل از حدود 200 هزار واحد به حدود 690 هزار واحد طی یکسال افزایش یافته، یعنی به طور میانگین بازدهی بورس ظرف یک سال سه برابر شده است.

https://www.asianews.ir/u/18e
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید