صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۲:۴۶
کد خبر: 1743
گزارشگر: 99
۱۱۲۹
۰
۰
۱
اقتصاد کشور و جهش تولید

تاثیر "برند"سازی بر جهش تولید

جهش تولید به تنهایی اثر مثبت چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت. جهش تولید باید جهش در فروش را به دنبال داشته باشد تا اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.

چنانچه بازار را به بازار داخلی و بازار خارجی تقسیم نماییم، یک محصول تولید شده در داخل کشور در بازارهای داخلی با سایر محصولات مشابه تولید شده در داخل و محصولات مشابه وارداتی (محصولات مشابه وارداتی از نظر تنوع برند، بسته به تبادلات تجاری کشور با سایر کشورها، محدود خواهد بود.) رقابت خواهد داشت. طبیعی است که منظور از رقابت، رقابت در فروش است. رقابت در فروش یعنی اگر محصول برای اولین بار است که عرضه می شود، بتواند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد و اگر سابقه حضور در بازار را دارد، سهم بازار خود را افزایش دهد یا حداقل سهم بازار خود را حفظ نماید. همین محصول تولید شده در داخل کشور در بازارهای خارجی،به دلیل وجود تنوع برند، رقابت سخت تری را با محصولات مشابه خارجی خواهد داشت. جهش تولید در درجه اول به دنبال آن است که در بازارهای داخلی سهم بازار محصولات مشابه وارداتی کاهش یافته و حتی به صفر برسد و سپس سهم بازار محصولات تولید شده در داخل در بازارهای خارجی نه تنها حفظ، بلکه افزایش نیز بیابد و چنانچه محصولی برای اولین بار است که عرضه می شود، بتواند سهمی از بازارهای خارجی را به خود اختصاص دهد. مزیت یا مزایای رقابتی یک محصول امکان رقابت آن محصول را با سایر محصولات مشابه چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی، ایجاد می نماید. به بیان دیگر، مزیت یا مزایای رقابتی یک محصول، عوامل و دلایلی هستند که مشتری را متقاعد می سازند تا آن محصول را خریداری نماید. یکی از مزایای رقابتی یک محصول تولید شده در داخل نسبت به سایر محصولات مشابه تولید شده در داخل یا وارداتی، کیفیت برابر آن محصول با قیمت پایین تر یا کیفیت بالاتر آن محصول با قیمت برابر یا حتی قیمت پایین تر می باشد. در برخی از موارد، مشتری حاضر است، محصولی را با قیمتی بالاتر نسبت به قیمت محصولات مشابه خریداری نماید.در واقع مشتری حاضر است به محصولات برند، قیمت بالاتری را پرداخت نماید. کالای برند در هر بازاری، رقابت پذیری بالاتری دارد. جهش تولید برای رسیدن به جهش فروش نیازمند برند سازی است تا بتواند در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی با محصولات خارجی رقابت منجر به پیروزی داشته باشد. برندسازی یعنی همیشه یک گام از رقبا جلوتر بودن و آسودگی خاطر برای مصرف کننده ایجاد نمودن. یک گام جلوتر بودن یعنی، تشخیص درست و زودهنگام نیاز بازار، خلاقیت در طراحی و تولید، توجه داشتن به خواست و سلیقه مشتری، تنوع محصول و تنوع قیمت ایجاد کردند. عوامل بسیاری در برند شدن یک محصول دخالت دارند. یک محصول برند در تمام مراحل زنجیره تأمین به برند بودن و برند ماندن خود توجه دارد و از رعایت استاندارهای تعیین شده و اجباری نه تنها پرهیز نمی کند، بلکه همواره استاندارهای برتر و بالاتر را نیز رعایت می نماید. اجزاء تشکیل دهنده یک محصول برند، همگی برند هستند. به عنوان مثال یک کفش برند حتماً از مواد اولیه مرغوب ساخته شده است. حتماً دارای طراحی و الگوی بسیار خوب است، حتماً دارای دوخت عالی می باشد و اجزاء آن با بهترین کیفیت به هم متصل شده اند. یک برند خوب و برتر علاوه بر کیفیت تولید، به بسته بندی، نحوه توزیع و رساندن محصول به دست مشتری نهایی و نحوه ی ارتباط مؤثر با مشتری توجه ویژه دارد.یک محصول برند، نام و آرم برند نیز خواهد داشت. در برند سازی، مبحث نام گذاری محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر چه نام محصول به تنهایی موجب برند شدن محصول نمی شود، لیکن بی توجهی و بی دقتی در نام گذاری، حتماً به برند شدن آن محصول ضربه وارد خواهد کرد.بررسی برندهای مشهور دنیا در صنایع مختلف نشان می دهد، نام گذاری آنها با دقت و وسواس زیادی انجام شده است. نکته قابل توجه اینکه، در اغلب موارد، نام محصول با نام شرکت تولید کننده یکی است و انواع محصولات تولید شده با یک نام به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال، در صنعت لوازم خانگی و گوشی های موبایل، برند سونی یا سامسونگ، تمام محصولات تولیدی خود را با نام سونی و سامسونگ به همه بازارها (داخلی و خارجی) عرضه می کنند. در صنعت خودرو نیز برند بنز، تمام خودروهای تولیدی خود را با همین نام به تمام بازارها (داخلی و خارجی) عرضه می نماید. این امر برای ماندگاری برند در ذهن مشتری بسیار حائز اهمیت است. بی دقتی در نام گذاری محصول و انتخاب نامی ضعیف، بدون رعایت ویژگی های نام گذاری محصول و بدون توجه به بازارهای هدف، نام گذاری محصول متفاوت از نام شرکت، نام گذاری مجزا برای هر یک از محصولات تولیدی یک تولید کننده، می تواند مانع از برند شدن محصول و نهایتاً شکست آن محصول در عرصه رقابت با سایر محصولات مشابه در بازارهای مختلف شود. نتیجه اینکه، اگر بخواهیم جهش تولید به جهش در فروش منتج شود و محصولات تولید شده ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی بر محصولات خارجی فائق آیند، باید برای محصولات خود برند سازی و آنها را به به عنوان محصولات نام آشنای ایرانی به بازارهای خارجی معرفی کنیم.

فرهاد محمودی فریدون _ کارشناس ارشد مهندسی صنایع و مشاور امور اقتصادی
https://www.asianews.ir/u/1iO
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید