صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۴
کد خبر: 1781
گزارشگر: 99
۱۰۸۷
۰
۰
۲
مشکل کلیدی اقتصاد

مشکلات نظام بانکی

رهبر معظم انقلاب بر اتخاذ تدابیر و تصمیمات جدی و عملیاتی برای حل ۵ مشکل کلیدی اقتصاد تاکید کردند.

۳ مورد از این تاکیدات در حوزه مشکالت نظام بانکی، نقدینگی و تورم است که از اهم مسئولیت های بانک مرکزی است. در راستای این فرامین اهمیت اقدامات و برنامه ها و سیاست های بانک مرکزی به ویژه در حوزه بازار ارز و اصلاح نظام بانکی کشور به خوبی آشکار است. از شهریور سال 90 که رهبر انقلاب از حوزه علمیه درخواست کردند به مسائل مربوط به پول و بانکداری اسلامی پاسخهای عملیاتی بدهند 7 سال می گذرد، اما همچنان نظام بانکی با انتقادات فراوانی روبه روست. ایشان همچنین به مساله رکود و سرمایه در گردش کارخانه ها تاکید داشتند که باید بانک ها پاسخگو باشند.

اصلاح نظام بانکی از عوامل بسیار کلیدی در مدیریت اقتصادی یک کشور است که می تواند با مهار تورم و رونق بنگاه های اقتصادی ثبات و آرامش را در اقتصاد جامعه ایجاد کند. آنچه که متاسفانه سال هاست کشور با آن دست به گریبان است مشکلات ساختاری نظام بانکی، نوسانات در تصمیم گیری ها و آزمون و خطاهایی بوده که نتایج خوبی برای اقتصاد کشور به دنبال نداشته است.شبکه بانکی به عنوان موتور محرکه اشتغال و تولید و ساماندهی بازار ارز به ویژه در شرایط فعلی به یک برنامه کاملا اصولی و مدون با مشارکت و خرد جمعی کارشناسان و نخبگان اقتصادی کشور نیاز دارد. رفع برخی موانع موجود مانند نرخ سود یا اجرای دقیق قانون بانکداری بدون ربا و رفع چالش های موجود بر سر راه آن از جمله مواردی است که بانک مرکزی میتواند با برنامه ریزی دقیق و اصولی در راستای آن به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند. ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخصهای کلان اقتصادی همچون رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم، رفاه عمومی و رونق اقتصادی از مولفه های بسیار مهم اقتصاد مقاومتی است. بانک ها با برنامه ریزی در مصارف بانکی و اختصاص منابع به بخش های دارای اهمیت همچون کشاورزی و صنعت که نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی دارد، می توانند نقش سیاست گذار را ایفا کنند. شکی نیست که شفاف سازی و فسادستیزی به عنوان لازمه فعالیت سالم و پرتحرک و امنیت اقتصادی است. چیزی که متاسفانه فقدان یا عدم اهتمام کافی به آن در کشور به خوبی احساس می شود.

شفافیت اقتصادی و مبارزه با اخلاگران و سوء استفاده متخلفان و مقابله جدی با رانت خواری و قاچاق از ابزارهای مهمی است که کشور در حال حاضر بیش از هر چیز به آن نیاز دارد. کند کردن روند رشد تورم در شرایط فعلی از پیش نیازهای اصلی کنترل و هدایت نقدینگی در کشور است. متاسفانه فساد و رانت در این نابسامانی بازار و چند نرخی بودن ارز و عدم نظارت دقیق و جدی عامل اصلی افزایش سرسام قیمت های داخلی است. برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب وکار و انجام سرمایه گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه ریزی نمایند ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است. به علاوه عدم امکان پیش بینی وضعیت ارزی نیز می تواند امنیت سرمایه گذاران را تهدید کند. تاثیر نرخ ارز بر متغیرهای مختلف اقتصادی از جمله تولید، سرمایه گذاری، اشتغال و همچنین بر بازرگانی خارجی و شاخص هایی مانند صادرات و واردات از مباحث بسیار تعیین کننده در ثبات اقتصادی کشور، رفاه عمومی جامعه، تورم و قدرت خرید مردم است. سیاست های اخیر ارزی کشور به گونهای بوده که واحدهای تولیدی ما در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی مواجه شده اند که با ادامه این روند شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و از دست رفتن اشتغال ایجاد شده خواهیم بود.

ایجاد تعادل در بازار از مهمترین اقدامات ضروری دولت در شرایط کنونی است که بشدت بر فضای تولید و مهار تورم تاثیرگذار است. در کشوری که مهد اقتصاددانان و نخبگان و دانشمندان فرهیخته است چرا نباید از این سرمایه های ارزشمند در تدوین سیاست ها و ارائه راهکارها و تصمیم گیری های کلان اقتصادی به نحو درست و شایسته ای بهره برداری کرد؟ نظام بانکی کشور در شرایط فعلی که کشور یا یک بحران اقتصادی جدی دست به گریبان است نیاز به یک تحول جدی و بازنگری اساسی دارد و این تحول بنیادی قطعا به خرد جمعی نخبگان اقتصادی کشور به عنوان بازوی تواتمند دولت و همراهی، همکاری و پشتیبانی هر سه قوه کشور در کنار بانک مرکزی نیاز دارد.

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1vN
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید