صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۳:۵۹
کد خبر: 1840
گزارشگر: 99
۴۹۷
۰
۰
۱
مدیرعامل فرابورس

نیازمندی شدید بازار درافزایش کارگزاری‌های بورس

نیازمندی شدید بازار درافزایش کارگزاری‌های بورس
مدیرعامل فرابورس علت افزایش نیافتن کارگزاری‌های بورس در این روز‌های پرازدحام مردم برای حضور در بازار سرمایه را توضیح داد.

به نقل از فرابورس ایران، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، علت افزایش نیافتن کارگزاری‌های بورس در این روز‌های پرازدحام مردم برای حضور در بازار سرمایه را توضیح داد.
امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به فروش اوراق کرونا1 و کرونا 2 در فرابورس ایران در روزهای شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: ما در ایران فرهنگ قدیمی وقف را با سابقه چندساله داریم که در امور بحران‌ها کشور را نجات داده است.فرهنگ‌هایی نظیر گل‌ریزان هم از جمله همین آئین‌هاست حال فرابورس ایران این فرهنگ را در قالبی مدرن و نظام‌مندتر توسعه داده است و آن را در طرح نماد کرونا به مردم عرضه کرده است.
وی افزود: این روند را با سازوکار‌های مختلف در قالب خیریه انجام داده‌ایم. این فرهنگ با سامانه معاملاتی فرابورس به صورت نظام‌مند، شفاف و تحت نظارت روی میز اجرا قرار گرفت که خوشبختانه موفق هم بود. منابع مالی این طرح بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرابورس به صورت مثبت ردوبدل شد.
بازتاب بین‌المللی گلریزان فرابورس ایران در ایام کرونایی
هامونی تاکید کرد: حدود 20 میلیارد تومان اوراق کرونا یک و دو توسط فعالان بازار سرمایه و شرکت‌ها خردیاری شده است که این موضوع بازتاب بین‌المللی هم داشت چراکه ایران عضو فدراسیون جهانی بورس‌هاست و این موضوع با یک صفحه خاص در سایت آن با نام جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
وی بیان کرد: نحوه مقابله و مبارزه با کرونا در بورس با کلید زدن این طرح در ایران رقم خورد و در مجلات بین‌المللی هم به چاپ رسید. شروع کار تامین مالی جمعی برای مصارف خیر با کرونا کلید خورد و امتحان خوبی بود تا در بحران‌های دیگری که بتوانیم تامین مالی جمعی را مدیریت کنیم.
مدیرعامل فرابورس ایران تاکید کرد: برای عملیاتی شدن طرح "کرونا" هیئت‌امنایی تشکیل شده است و یک رکنی به نام امین داریم که تحت نظارت سازمان بورس است، امین هم نقش حسابرس و نحوه سرمایه‌گذاری "کرونا دو" که مردم اصل را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند و منافع یا همان سود را به وزارت بهداشت واگذار می‌کنند را دارد. وزارت بهداشت در این ترکیب قرار گرفته است و سعی کردیم از بزرگان ادوار سازمان بورس را هم برای نظارت در این طرح قرار دهیم.
وزارت بهداشت مخارج طرح کرونا یک را شفاف گزارش می‌کند
هامونی بیان کرد: قرار شد وزارت بهداشت گزارش کامل خرج کرد این تامین مالی را به فرابورس ارسال کند، در «نماد کرونا یک" سرمایه‌ها کامل هبه (ارائه یا اعطا) می‌شود و "کرونا دو" فرد سرمایه خود را هبه نمی‌کند بلکه سود آن را به نهاد یا به صورتی اهدا می‌کند.
وی افزود: به وسیله طرح "کرونا یک" ۵ میلیارد تومان کامل به وزارت بهداشت پرداخت شده است و در "کرونا دو" سود ۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود. سود کوپن فروردین‌ماه "کرونا دو" به وزارت بهداشت پرداخت شده است.
آخرین مهلت خرید سهام "کرونا" در فرابورس
هامونی بیان کرد: در حال حاضر دارندگان کد بورسی می‌توانند وارد بازار فرابورس و خرید اوراق کرونا شوند تا بتوانند در این امر خیر شرکت کنند. در حال رایزنی برای ورود به فرابورس از طریق سایر نرم‌افزار پرداخت هستیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: بالغ بر ۳۱ هزار نفر شرکت‌کننده در نماد‌های کرونا یک و دو داشتیم. مبالغ جمع‌آوری‌شده در فرابورس در این نماد‌ها ۳۰ درصد از نیاز‌های برنامه‌ریزی‌شده بین ما و وزارت بهداشت را تامین کرده است و هنوز نیاز تامین مالی برای بحران کرونا وجود دارد. این نیاز بازهم به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد. ضمن اینکه نمادهای کرونا تا پایان اردیبهشت‌ماه برای خرید باز است.
نماد "کرونا" هیچ کارمزدی ندارد
هامونی تاکید کرد: مانند عرضه‌های اولیه به کارگزاری‌ها اعلام کردیم که در نماد کرونا از مبالغ خرد هم استفاده شود. در اوراق کرونا کارمزد‌ها صفر شده‌اند و بدون کسر هیچ کارمزدی به وزارت بهداشت واریز می‌شود. یونیت‌های هزارتومانی برای اوراق کرونا دیده شده است که حداقل هزار تومان تا مضرب بالاتر است و مردم می‌توانند خریداری کنند.
کدام شرکت‌های سهام عدالتی در فرابورس معامله می‌شوند؟
مدیرعامل فرابورس ایران بیان کرد: هنوز محل معاملات سهام عدالت مشخص نشده است، اما این سهام طبق حکم مقام معظم رهبری ۳ نوع روش برای حضور مردم در بورس را مشخص کرده است.
وی افزود: مردم در ۴۹ شرکت عضو هستند که ۳۶ شرکت آن در بورس و فرابورس حاضر هستند. یک سری از شرکت‌ها در فرابورس و مابقی در بورس تهران پذیرفته شده‌اند.
هامونی تاکید کرد: تعدادی که در بورس پذیرفته شده‌اند تنها در آن محل می‌توانند معامله شوند و آن‌هایی که در فرابورس هم به همین روش تنها در فرابورس قابل معامله هستند. در روش دوم و سوم که روش غیرمستقیم هستند، شرکت‌هایی که پذیرفته در بورس نشده‌اند مثل برخی پتروشیمی‌ها و شهرک‌های صنعتی در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری منطقه‌ای یا etfها با تصمیم‌گیری شورای عالی بورس، معامله می‌شوند.
مردم سهام‌داری کنند و سهام عدالتشان را نفروشند
وی بیان کرد: مشمولان باید طبق روند اعلام شده در سامانه برای سهام عدالت تصمیم بگیرند. افرادی که قصد معامله دارند می‌توانند به روش مستقیم وارد شوند، توصیه کارشناسان این است که طعم سهامداری را بچشند و اقدام به فروش نکنند، حضور در بازار سرمایه این اجازه را به مردم می‌دهد در سیستم مدیریتی سهیم باشند.
این مقام مسئول تصریح کرد: خوشبختانه استقبال مردم از بازار سرمایه جزو اهداف بورس در سال‌های متمادی بود که این روز‌ها محقق شده است. دلایل مختلفی نیز برای آن وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. در این میان حضور مردم می‌توانند این روز‌ها باعث جهش تولید باشد و باید به صورت آگاهانه صورت بگیرد. خطاب به مردم عرض می‌کنیم که هنگام ورود پرتفویی تحت تاثیر مشورت‌های رسمی و کارشناسی چیده شود.
وی افزود: طبیعی است مبالغی که وارد بازار بورس می‌شود نباید روی تک سهم سرمایه‌گذاری شود و به قول معروف نباید تمام تخم مرغ‌ها را در یک سبد سرمایه‌گذاری کرد. از این‌که کل دارای را در یک سهم سرمایه‌گذاری کنیم بپرهیزیم. تعدادی از افراد تازه‌وارد در بورس را داریم که تنها روی یک سهم سرمایه‌گذاری می‌کنند که اکیدا این موضوع را منع می‌کنیم. تصمیمات هوشمندانه منجر به رشد بیشتردربازار‌های سهام می‌شود.
هامونی اضافه کرد: حاکمیت به فکر افزایش اعتماد مردم به بازار بورس با عرضه‌های جدید و افزایش سهام شناور شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه است. عرضه‌های اولیه فرآیند‌های چندماهه است. بنا داریم عرضه‌های اولیه ادامه‌دار باشد.
دلیل اختلال در سامانه کارگزاری‌ها مشخص شد
وی افزود: سامانه‌های معاملاتی و فرآیند‌های آی تی در این روز‌ها با حضور بی‌سابقه تحت تاثیر قرار گرفته است و با اختلال‌های مختلفی همراه می‌شود که در دنیا هم این موضوع عادی است. کارگزاری‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پی این موضوع هستند که بتوانند احزار هویت‌ها را با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی به صورت غیرحضوری انجام دهند.
مدیرعامل فرابورس ایران گفت: در حال به‌روزرسانی و ارتقای سامانه‌های موجود هستیم و در روز‌های آینده بسیاری از فرآینده‌ها به صورت غیرحضوری انجام شود که ما صف‌های حضوری را کاهش دهیم. این سامانه در اختیار ۱۰ شرکت oms که درخواست‌ها مخاطبان را برطرف می‌کنند و در نتیجه انحصاری این بین وجود ندارد. شرکت‌های فن‌آوری اطلاعاتی که نرم‌افزار مدیریت نیاز‌های مشتریان را دارند. این شرکت‌ها خودشان به بورس مراجعه می‌کنند و مجوز دریافت می‌کنند. طی ماه‌های گذشته تعداد این شرکت‌های oms از ۸ به ۱۰ رسید.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا تعداد کارگزاری‌ها افزایش نمی‌یابد؟ ابراز کرد: ۱۰۸ کارگزاری در بازار سرمایه داریم که عضو بورس تهران هستند ولی جالب است بدانید که به لحاظ تعداد در دنیا بیشترین کارگزاری‌ها را داریم. حتی بزرگترین بورس‌های دنیا هم این تعداد کارگزاری را ندارند. در دنیا به کارگزاری‌ها به چشم بانک‌های رسمی کشور نگاه می‌شود.
وی افزود: مردم در این روز‌ها توقع افزایش تعداد کارگزاری‌ها را دارند که معتقدم باید اتفاقا تعداد کارگزاری‌ها کمتر، اما کیفیت آن‌ها بیشتر شود. پیشنهاد کردیم که نهاد‌های مالی و کارگزاری‌ها را هم در بازار سرمایه وارد کنیم. سرمایه‌گذارانی که فکر می‌کنند این صنعت پرسود است، به جای دریافت مجوز جدید به خرید سهام این کارگزاری‌ها وارد شوند.
هامونی در پایان گفت: میزان عرضه‌های اولیه در فرابورس و بورس تهران به میزان ریالی و مبلغ در ابتدای سال حتی با شرایط کرونایی، به اندازه کل عرضه‌های سال ۹۸ بوده است. به لحاظ تعداد نیز برنامه داریم تا پایان سال ۹۹ بیش از ۴۰ عرضه اولیه داشته باشیم.

https://www.asianews.ir/u/1l6
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید