صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۰:۱۵
کد خبر: 1866
گزارشگر: 99
۸۷۰
۰
۰
۰

بلاتکلیفی سرمایه گذاران

سرعت گردش پول، یکی از متغیرهای مهم در اقتصاد است که بر روی تورم، تولید و حتی حجم پول در گردش اقتصاد هر کشور اثرات مهمی را بر جای می گذارد و حفظ ارزش داخلی پول در هر کشوری از وظایفی است که اگر دولت نتواند به خوبی انجام دهد به بالا بردن رشد اقتصادی و سطح زندگی مردم و پایداری آن لطمه می‌زند.

سرعت گردش پول، یکی از متغیرهای مهم در اقتصاد است که بر روی تورم، تولید و حتی حجم پول در گردش اقتصاد هر کشور اثرات مهمی را بر جای می گذارد و حفظ ارزش داخلی پول در هر کشوری از وظایفی است که اگر دولت نتواند به خوبی انجام دهد به بالا بردن رشد اقتصادی و سطح زندگی مردم و پایداری آن لطمه می‌زند.

متاسفانه این روزها شاهد هستیم که تحلیل‌های متفاوت از وضعیت بازارهای مختلف وضعیت گنگ و مبهمی را برای سرمایه‌گذاران رقم زده است اما تکلیف چیست؟

افراد جامعه با این حجم از نقدینگی در کدام بازار می بایست سرمایه گذاری کنند؟

باید بپذیریم که وضعیت حاضر در اقتصاد ایران را را نه در اتاق وزیر می بایست جستجو کنیم و نه در بازارها و نه حتی در تحریم های ظالمانه !

چرا که این شرایط اقتصادی تنها حاصل تولید نقدینگی است که طبق گفته کارشناسان هر ثانیه ۸.۶ میلیون تومان بیشتر می‌شود !

البته در طول این سالها ثابت شده است که نقدینگی‌ در  اقتصاد ایران همواره به عنوان نوعی بیماری شناخته شده است که به هر سمتی که می رود آن قسمت را دچار نوسان می کند در حالی که اگر  این نقدینگی‌ها با کنترل و برنامه ریزی‌های کارشناسی شده  وارد هر بازاری  شود گامهای مثبتی را می توان در جهت رشد اقتصادی و کاهش تورم برداشت اما در این روزها که هجوم نقدینگی بسمت بازار سرمایه می باشد آیا آموزش‌های لازم در راستای ریسک و بازده بازار سهام و همچنین آشنایی با روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم مدنظر قرار گرفته است؟

آیا اینبار بازار سرمایه می تواند با این حجم از نقدینگی قدمی در جهت رشد و تولید اقتصادی بردارد و یا  دوباره این بازار نیز جولانگاه دلالان و سفته بازان خواهد شد  و باز هم همان داستان تکراری : این مردم هستند که بازیگر سناریو بازیگردانها می شوند.

و اما سوال دیگر این است که آیا این میزان از نقدینگی در بازار سرمایه کمکی به رونق تولید و اقتصاد کشور می‌کند و شعار جهش تولید محقق می گردد چرا که تاکنون ما تنها شاهد جهش قیمت ها بوده ایم.

و سخن اخر اینکه ایجاد منبع سرمایه برای کسب‌وکار، امکان سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد منبع برای بودجه دولت، از خصوصیات بازار سرمایه و بورس  است که می تواندکمک قابل توجهی به رشد اقتصاد کشور  و تأثیر مثبتی در اقتصاد بین المللی  داشته باشد. درمجموع می‌توان گفت که بازارهای مالی با جمع‌آوری پس‌اندازهای کوچک و بزرگ و هدایت آن‌ها به‌سوی بخش‌های مولد اقتصادی، از طریق ایجاد رغبت در افراد، برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانند نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی کشور و درنهایت پیشرفت اقتصاد دنیا داشته باشند و با امید باینکه اینبار دولت محترم بتواند از این فرصت پیش آمده بهترین دستاورد را در جهت رشد اقتصادی جهش تولید و کاهش تورم داشته باشد.

https://www.asianews.ir/u/1cY
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید