صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۰:۲۰
کد خبر: 1964
گزارشگر: 94
۱۶۰۱
۰
۰
۱
فروش جواهرات تقلبی

در خرید جواهر دقت کنید !

در خرید جواهر دقت کنید !
سعید رضوی، صاحب جواهر سازی قدیمی «الهام» در تهران معتقد است که جواهر فروش با موضوع «اصالت»سر و کار دارد و باید دارای نگاه خاص و تخصص در این رشته باشد. او اعتبار را رکن اصلی رونق کار می داند؛ آن هم در این روزها که خیلی ها جواهرات تقلبی به مردم می فروشند!
سعید رضوی، صاحب جواهر سازی قدیمی «الهام» در تهران معتقد است که جواهر فروش با موضوع «اصالت»سر و کار دارد و باید دارای نگاه خاص و تخصص در این رشته باشد. او اعتبار را رکن اصلی رونق کار می داند؛ آن هم در این روزها که خیلی ها جواهرات تقلبی به مردم می فروشند!
 
 
مردم بروند از جای معتبر خرید کنند. جای معتبر شناسنامه می دهد و یک شبه لیسانس نگرفته و شغل پدری بوده است. طلا از قدیم الایام رو به رشد بوده است و زمانی که مردم با گرمی 300 هزار  تومان خرید کردند، سودش را هم دارند می برند. ولی در مجموع باید صبر کنند و نوسان را در نظر داشته باشند. ولی ما امیدواریم که اقتصاد ثبات پیدا کند و خرید مردم بیشتر شود.
***
صنف جواهر این روزها از آن دسته مشاغلی است که به دلیل نوسان شدید قیمت ها، با تلاطم محسوس تری فعالیت می کند. سعید رضوی، جواهر ساز و جواهر فروش تهرانی از پیشینه داران در این شغل و صاحب «جواهر فروشی الهام» در بازار تجاری «میلاد نور» است که به قول خودش «موروثی» وارد این شغل شده. او معتقد است که جواهر فروش با موضوع «اصالت» در کار بسیار سر و کار دارد و باید دارای نگاه خاص به این حرفه باشد و اعتبار و درستکاری، رکن اصلی رونق کسب و کار است؛ آن هم در زمانی که خیلی ها جواهرات تقلبی به مردم می فروشند!
با وی گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
می دانیم که خانوادگی در کار جواهر فعال هستید، جواهری الهام از کی ایجاد شد؟
 جواهری شغلی است که با خوشی و شادی مردم سر و کار دارد و البته کاملا تخصصی است و هر فردی نمی تواند یک شبه در آن لیسانس بگیرد و اغلب به دلیل حجم سنگین سرمایه و تخصص نمی توانند وارد این شغل شوند، به همین دلیل موروثی است. ضمن اینکه برای گرفتن جواز باید 7 نفر قابل اعتماد صنف تایید کنند و بعد امتحان کتبی و شفاهی را پشت سر بگذرانند.در هر حال با شغل با کلاسی مواجهیم و امروز کسی نمی تواند با این صنف برند بسازد و افرادی که 10 یا 20 سال پیش آمده اند، الان دارند خارج می شوند و پروانه کسب شان را باطل می کنند.
چرا دقیقا؟
چون بیشترین وقت و سرمایه را باید بگذارند و به نسبت خدماتی که به مردم ارایه می دهند و در نسبت با اسم این صنف، کمترین سود را دارند. البته ما پیشکسوت و مورد اعتماد مردم هستیم و برای مردم و مشتری های خاص مان سرمایه گذاری می کنیم؛ به این صورت که مثلا جنسمان را با دلار قدیم می فروشیم یا سود نمی گیریم و به همین دلایل افراد جدید نمی توانند با ما رقابت کنند.
بارزه اصلی کارتان را در قیاس با هم صنف هایتان و حتی در مقایسه با صنوف دیگر احیانا چه مواردی می دانید؟
تفاوت ها گاهی منحصر بفردند. به عنوان مثال پدر من جواهر ساز و آن قدر حرفه ای بود که خرابکاری های جواهر سازی های دیگر را درست می کرد و مقامات هم گاهی به او مراجعه می کردند یا برخی هنرپیشه ها وقتی پدرم در لاله زار بود، کارهایشان را پیش او می بردند. البته به نظر من زمانی می توانی جواهر ساز شوی که خودت جواهر باشی . مگر برای بنز همتایی هست؟برخی اوقات یک صدای ماندگار،یک اثر هنری که نتوانند مانند آن را بسازند، سبب خاص شدن است و همانها جواهر می شوند و در نهایت جواهر چیزی  است که مردم به آن نیاز دارند و مسلما چنین نیست که کسی بتواند کارهای مرا ببرد در تکیه دولت بسازد. جواهر سازی فقط ایجاد یک طرح نیست. به عنوان مثال هفت نفر روی کارهای ما در زمینه دیزاین، طراحی، مرصع کاری، آبکاری و غیره در حال فعالیت هستند و این گونه هست که یک تکه فیروزه را می توانند به شکل پوست پلنگ درآورند.برای شکار یک ماهی کوچک فقط یک قلاب لازم است، ولی برای شکار یک نهنگ باید جرثقیل راه بیفتد. البته ما کار مثلا دو میلیون تومانی هم داریم، ولی همان هم اصالت دارد و جواهر است. افراد خاص که چشم سوم دارند این را می فهمند؛ چرا که همه چیز زندگی شان خاص و جواهر است و همان چشم سومی ها انتخاب های درست دارند.
 و از مشتری های خاص تان هم بگویید..می دانیم که هنرمندان و سلبریتی ها برای خریدبه شما  سر می زنند..
افراد معروف  که به اینجا رفت و آمد می کنند  تمایلی ندارند که نامشان افشا شود. عده ای از این عزیزان که به اینجا می آیند، به ما اعتماد دارند و ما هم با افتخار نهایت میزبانی را برای این بزرگواران انجام می دهیم؛ مثلا به دلار روز محاسبه نمی کنیم و با تخفیف ها و خدمات ویژه ارزش گذار هستیم و امیدواریم هر جا که هستند سلامت و شاد باشند. البته تیم «مشاوران تبلیغاتی فراز» با مدیریت تعدادی از هنرمندان کشورمان هم کارهای تبلیغاتی مجموعه را بر عهده دارند.
مهم ترین دغدغه تان در این کار چیست؟
متاسفانه موضوع مالیات این روزها دغدغه مندی ایجاد کرده است؛ آن هم در شرایط نامناسب اقتصادی این روزها وقتی 9 درصد مالیات می دهی، 7 درصد سود با حدودا 30 درصد اجرت و هنگامی که قیمت ها بالا می رود، اجرت هم بیشتر می شود و در نتیجه وقتی مردم 50 درصد ضرر می کنند،می روند بدلیجات می خرند. ما مالیات بر ارزش افزوده را از مردم نمی گیریم ، ولی باید مالیات بدهیم . و باز هم متاسفانه وقتی پرینت گردش حساب را می بینند، می گویند باید بپردازی؛  در حالی که ما سود نکرده ایم و پاسخ ما این است که سودی در کار نیست و این ها اسکناس است و ما باید طلا را بخریم و بفروشیم.همین! در حالی که توقعمان از دارایی و اتحادیه این است که وقتی ما جلوی چشم ها مشغول فعالیتیم، از ما حمایت شود؛ در حالی که بسیاری در این صنف به صورت چراغ خاموش و برای فرار از مالیات در منزل طلا جواهر می فروشند!
رویایتان برای این شغل چیست؟
رویا در نگاه افراد مختلف متفاوت است و قاعدتا باید رویای هر انسانی آرامش باشد. اگر کسی کیلومتر پول را صفر کند، دیگر به پول فکر نمی کند. دوست دارم در کشوری زندگی کنم که مردم دنبال پول نباشند و شرافت و انسانیت و محبت را جست و جو کنند.
درباره مشکلات خرید و فروش طلا و جواهر در چند سال اخیر صحبت کنید..نوسان قیمت ها چه تاثیری در درآمد فعلی و بلند مدت شما دارد؟
هر چقدر طلا ارزان باشد، قدرت خرید بیشتر می شود و وقتی طلا گران باشد، به جای 100 گرم، 50 یا 30 گرم می فروشی . در گرانی، مردم طلا را به جای آنکه بخرند، می فروشند.
پیشنهاد فعلی شما  به مردم درباره وضعیت طلا در آینده نزدیک و چگونه خرید کردن چیست؟
مردم بروند از جای معتبر خرید کنند در وهله نخست.این روزها بسیاری از جواهر فروشان که در بازار مغازه های اجاره ای دارند، به مردم به جای برلیان، سی وی دی می فروشند که قیافه الماس را دارد و دستگاه هم نشان می دهد که اصل است . جای معتبر مانند درخت کاج  است و شناسنامه می دهد . کار معتبر یک شبه لیسانس نگرفته و شغل پدری بوده است. ما پشت کوه هم برویم مردم دنبال ما می آیند! آینده قیمت طلا هم فقط به اتفاق های جهانی مرتبط است و فعلا تحلیل وضعیت قطعی وجود ندارد. ولی نظر من این است که طلا از قدیم الایام رو به رشد بوده است و زمانی که مردم با گرمی 300 هزار  تومان خرید کردند، سودش را هم دارند می برند. ولی در مجموع باید صبر و تحمل کنند و اگر مقداری پایین آمد هم جزو نوسان است و موقت است. ولی ما امیدواریم که اقتصاد ثبات پیدا کند و خرید مردم بیشتر شود؛ در این صورت همه صنوف به ثبات بیشتری می رسند و دیگر همکاران ما کارشان را رها نمیکنند.
چه نوع طلایی بهتر است این روزها مردم سرمایه گذاری کنند؟
پیشنهاد من این است که کارهای کم اجرت قطعا سود بیشتری دارند و هنگام فروش در محاسبه کم اجرت در نظر گرفته می شوند.
 
https://www.asianews.ir/u/17N
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید