صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۵ اَمرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۰
کد خبر: 2045
گزارشگر: 213
۱۷۷۳
۰
۰
۳
گفت وگوی آسیا با بهنام بهزاد فر ، کارشناس ارشد بازار سرمایه

حبابی شدن بورس فاقد پایه علمی است!/سهام عدالتی ها مراقب سهام شرکت های پرریسک باشند!

حبابی شدن بورس فاقد پایه علمی است!/سهام عدالتی ها مراقب سهام شرکت های پرریسک باشند!
اوضاع بازار بورس در سال های اخیر و ‌ارتباط آن با دیگر بازارها مانند دلار، طلا یا مسکن و مساله حبابی شدن بازار سرمایه و وضعیت سهام عدالت در بازار سرمایه، از موضوعاتی بود که درروزنامه آسیا با بهنام بهزاد فر، کارشناس ارشد بازار سرمایه ومدرس دانشگاه سازمان های بورس در میان گذاشتیم.

به طور مشخص درباره وضعیت بازار بورس در ۴ یا ۵ سال اخیر و ‌ارتباط یا تاثیر آن با دیگر بازارها مانند دلار، طلا یا مسکن کمی توضیح بفرمایید..و آیا بورس بر تورم، دلار و مسکن یا طلا، تاثیری دارد یا خیر؟

وضعیت بازار سرمایه از سال ۹۶ تقریبا در حالت صعودی و رونق خود قرار داشته و این سوال که بورس چه اثری بر تورم، دلار، مسکن یا طلا بر جای می گذارد، شاید سوال اشتباهی باشد و علی القاعده همه این ها جزو بازارهای موازی مطرح می شوند؛ یعنی این گونه نیست که دلار بالا برود ولی نرخ تورم رشد نکند، یا مسکن و بورس رشد نکنند.بهر حال این بازارها رقیب هم هستند و بر هم تاثیرگذار ..ولی مسلما متغیر پیش رو بورس نیست و علی القاعده، دلار متغیر پیش رو است. دلار رشد می کند و بعد از آن تاثیر خود را بر بورس خواهد گذاشت. نرخ رشد تورم هم بر بورس موثر است؛ به همین دلیل تورم سبب افزایش نرخ محصولات و کالاهای شرکت هایی می شود که در بورس پذیرش شده اند و این شرکت ها در حال تولید هستند و گران تر می فروشند و در نتیجه رشد تورم، سبب رشد شاخص های بورس می شود، اما برعکس آن صادق نیست ؛ به این دلیل که سهام بورس در سبد مصرفی خانوارها وجود ندارد و هر قدر هم‌ رشد کند، در تورم تاثیری نخواهد داشت..

این روزها برخی مانند آقای روحانی امام جمعه اسالم گیلان و خیلی از کارشناسان فریاد می زنند که مباد روزی حباب بورس بترکد.. ممکن است این اتفاق رخ بدهد؟ و چقدر باید درباره آن نگران باشیم؟

تحقیقات درخصوص حباب این نتیجه را داشته که حباب فرمول کلی ندارد که براساس آن به این جمع بندی برسیم که سهم یا دارایی که دارای اوراق بهادار هست، آیا حباب دارد یا ندارد..اما به صورت کلی می توانیم عنوان کنیم که برخی شرکت ها در بازار سرمایه ممکن است حباب داشته باشند؛ اما اینکه همه شرکت ها یا بورس های دارای اوراق بهادار را که ممکن است حباب داشته باشند، حرف قابل قبولی نیست؛ چرا که در این قسمت مکانیسم عرضه و تقاضا خیلی اهمیت دارد. در نظر بگیرید که ۲۰ یا ۳۰ هزار میلیارد تومان گردش روزانه بورس است، وقتی چنین ترنوری در بازار مالی وجود دارد، ما نمی توانیم از واژه حباب استفاده کنیم، ولی برخی سهم ها ای پی اس پایینی دارند و یا نرخ پی بر ای بالایی دارند. در این قیمت گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی که  ترنور هم هست ، ممکن است برخی سهم ها دچار حباب شوند. به برخی سرمایه داران ما در این شرایط توصیه می کنیم، ریسک سرمایه گذاری خود را مد نظر قرار دهند. بهر حال بازار سرمایه نوسان زیاد دارد و بهتر است افراد خودشان سرمایه گذاری نکنند و حتما از شیوه های غیرمستقیم سرمایه گذاری مثل استفاده از صندوق های سرمایه گذاری(میچال فاند)یا استفاده از خدمات شرکت های سبدگردانی را مد نظر خود قرار دهند.

 

اخیرا افراد جدیدی وارد بازار سرمایه شده‌اند؛ مانند کسانی که سهام عدالت داشته اند و کد بورسی گرفته اند.. این افراد در وضعیت بورس تاثیرگذارند؟ 

دارندگان سهام عدالت معاملاتشان خارج از بازار است و ‌زیاد بر خود بورس موثر نیستند، اما افراد جدیدی وارد سجام شده‌اند و کدها از ۱۴ میلیون گذشته و دارندگان کد بورسی در حال حاضر به ۵۰ میلیون نفر رسیده اند. طبیعتا این افراد نیاز به آموزش در بازار سرمایه دارند و باید اطلاعات مالی خود را بالا ببرند؛ و یا شیوه غیر مستقیم را انتخاب کنند و مانند بسیاری نقاط جهان، خودشان یک جا وارد بورس نشوند و سرمایه گذاری را به دست افراد متخصص بسپارند. عموما ما در جلسات و کلاس ها تاکید می کنیم که اگر دانش کافی را ندارید،حتما از شیوه های غیرمستقیم سرمایه گذاری استفاده کنید تا به سهام شرکت های پرریسک در این بازار برخورد نکنید و سرمایه گذاری با بازده منفی نداشته باشید./

روزنامه آسیا
https://www.asianews.ir/u/1AN
اخبار مرتبط
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و فعال باسابقه بازار زعفران معتقد است که دولت می تواند حمایت خود از فعالان بازار زعفران را در قالب یک طرح جامع با در نظر گرفتن همه جوانب به خصوص مباحث مربوط به توسعه مصرف و ساماندهی بازارهای هدف عملیاتی کند.
در بخش فعالیتهای بورسی باید اذعان کرد که بیمه دی موفقترین سال خود را در 6 سال گذشته پشت سر گذاشت و قیمت هرسهم این شرکت بیمه ای از 1.295 ریال جهش 514 درصدی را تجربه کرد و به 7.954 ریال در سال 98 رسید که به تبع آن شاهد رشد ارزش بازار بیمه دی به همین میزان بودیم.،
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید