صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ اَمرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۳
کد خبر: 2096
گزارشگر: 213
۸۲۲
۰
۰
۲
یادداشت

چه کسانی بازنده هستند؟

چه کسانی بازنده هستند؟
دولت ها نمی توانند وضعیت اقتصادی و اجتماعی را سامان دهند؛ تا زمانی که از صنایع داخلی شان حمایت نشود و در سیاست خارجی برای بهبود روابط تجاری و بازرگانی با دیگر کشورهای جهان تعاملی وجود نداشته باشد.

سعید کاکاآقازاده: تا زمانی که ازصنایع داخلی حمایت نشود و در سیاست خارجی برای بهبود روابط تجاری وبازرگانی در تعامل با دیگر کشورهای جهان نباشیم.هیچ دولتی نمی توان وضعیت اقتصادی واجتماعی را سامان دهد.درحال حاضر تولید و فروش نفت وگاز ایران به واسطه تحریم ها با موانع و مشکلات زیادی روبروست، وبراساس ارزیابی های انجام گرفته صادرات نفت آن بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزاربشکه در روز نوسان دارد.از طرفی ایران در ردیف کشورهای صنعتی نیز قرار ندارد تا بتواند در زمینه صادرات، جای نفت را بگیرد.

ازطرفی با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی می توان دریافت برای آن که اقتصادی روبه رشد و پایدار داشته باشیم.باید با بیشترکشورهای روابط نزدیکی پیدا کنیم واگردرارتباط با جهان قرارنگیریم وبه سمت اقتصادی آزاد ورقابتی حرکت نکنیم.هرگزبه توسعه وبهترشدن شرایط زندگی مردم دست پیدا نخواهیم کرد.

درحال حاضر ایران به دلیل تحریم ها با محدویت های زیادی در بازرگانی خارجی مواجه می باشد و بسیاری از کشورها دیگر تمایل به تجارت با آن نیستند.براساس آمارگمرک ایران طی ۴ماهه اول سال جاری ۷/۸ میلیارد دلارکالا به خارج صادرشده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین طی این مدت ۹/۱۰ میلیارد دلار کالای خارجی وارده کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ کاهش ۲۴ درصدی داشته است.همچنین طی چهارماهه سال جاری نزدیک به ۷۸درصد ازکالاهای ایرانی به کشورهای چین،امارات،عراق،افغانستان و ترکیه صادرشده است و طی این مدت ۷۱درصد ازکالاهای وارداتی به ایران نیز از کشور چین،ترکیه،امارت،هند و آلمان بوده است.

به گزارش مرکز آمار ترکیه این کشور در شش ماه ابتدای سال میلادی ۴۶۸ میلون دلار واردات از ایران داشته و این رقم در دوره مشابه سال گذشته میلادی در حدود ۳۰۷ میلیار دلار بوده است. از سوی دیگر ترکیه در نیمه دوم سال گذشته خرید نفت از ایران را متوقف کرد و همچنین واردات غیرنفتی ترکیه از ایران هم افت زیادی کرده است. البته بخشی از این واردات مربوط به خرید گاز می شود. ازطرفی صادرات ترکیه به ایران درسال گذشته میلادی بیش از۸۴۳ میلیون دلار بود که به نسبت سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد کاهش نشان می دهد و این تراز منفی تنها به ضرر ایران بوده است. افزون بر این دولت چین نیزکه یکی از خریدارن عمده نفت از ایران می باشد ودرسال گذشته میلادی ۴۵۲هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود.اما درسال جاری میلادی ۵/۶ برابرکاهش واردات داشته است.چین قبل از تحریم ها روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت می کرد که با افت ۶۲ درصدی نسبت به سال گذشته میلادی نزدیک به ۳میلیارد و۱۳۲میلیون دلار کاهش یافته است. در حالی که چین از دیگر صادرکنندگان مانند روسیه،عربستان،عراق،امارات و کویت همچنان نفت خریداری می کند.

براساس گزارش های اعلام شده چین خرید نفت خود را از عربستان ۱۵ درصد،از روسیه درحدود ۱۳درصد افزایش داده است.البته این افزایش خرید نفت شامل دیگر کشورهای نفتی نیز می شود.چین قبل از تحریم ها یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی کل صادرات این کشور به چین به ۲۱میلیارد دلار و کل وارداتش به ۱۴میلیارد دلار به نفع ایران بوده است. اما در سال جاری میلادی ایران نزدیک به ۳ میلیارد و۱۳۲ میلیون دلار صادرات و۲۵/۴ میلیارد دلار واردات از چین داشته که ۱/۱ میلیارد دلاربه زیان ایران شده است.

افزون بر این در ابتدای سال جاری میلادی کل صادرات ۲۷عضو اتحادیه اروپا به ایران به یک میلیارد و۲۲۳میلیون«یورو» رسیده است که به نسبت سال گذشته میلادی کمتر از نصف شده است.از سوی دیگر واردات این کشورها نیز ۲۴۵ میلیون «یورو» بوده که بیش از۱۵ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین اعضای اتحادیه اروپا تا بیش از تحریم ها در حدود ۵۲۰ هزار بشکه روزانه نفت از ایران وارد می کردند، ولی درسال ۲۰۱۹میلادی واردات نفت را متوقف کردند.براساس آمارها تراز تجاری کشورهای«روسیه.چین،ترکیه،هند،کره جنوبی،ژاپن،امارات»با ایران منفی ودر کل به زیان این کشور بوده است.براساس آمار«اوپک» درسال ۲۰۱۹میلادی صادرات نفت ایران به نسبت سال گذشته ۶۵ درصد کاهش یافته و سهم آن از کل صادرات نفتی این سازمان که درسال ۲۰۱۷ میلادی به ۷/۸ درصد می رسید، در سال ۲۰۱۹ به ۸/۲درصد کاهش پیدا کرده است و این شرایط بدترین دوران برای صنعت نفت و اقتصاد ایران محسوب می شود. از طرفی کشوری که چهار دهه یکی از بزرگترین صادرکننده نفت در جهان بوده و نفت با فاصله زیاد از دیگر صنایع یکی از مهم ترین تامین منابع ارزی آن بوده، هم اکنون در بازار جهانی به حاشیه کشانده شده است.در حال حاضر کشورهایی در جهان هستند که نتوانسته اند از امکانات و منابع طبیعی خود برای رشد و توسعه به درستی استفاده کنند.به همین علت در جهانی که در آن هستیم، این کشورهاعقب افتاده و بازنده محسوب می شوند./

سعید کاکاآقازاده
https://www.asianews.ir/u/1Cp
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید