صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۴
کد خبر: 2150
گزارشگر: 213
۴۰۱۸۶
۰
۰
۵
به بهانه روز جهانی مارمولک

آیا همه مارمولک ها سیانور دارند؟

آیا همه مارمولک ها سیانور دارند؟
به گفته یک کارشناس، دم مارمولک محل ذخیره چربی‌هایی است تا در فصل‌های پاییز و زمستان که غذای کمتری پیدا می‌شود از این ذخیره‌های چربی استفاده کنند بنابراین برخی فکر می کنند که مارمولک‌ها در دم خود سیانور دارند.

امروز روز جهانی مارمولک است؛ خزنده‌ای که نام آن برای ما ایرانیان با واژه‌هایی مانند سم و سیانور گره خورده است، اما به گفته یک عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان داخل دم مارمولک‌ها سیانور وجود ندارد و هیچ مارمولک سمی در کشور زیست نمی‌کند.

هانیه غفاری، ضمن نادرست شمردن باور رایج مبنی بر وجود سیانور در دم مارمولک‌ها گفت: دم مارمولک محل ذخیره چربی‌هایی است تا در فصل‌های پاییز و زمستان که غذای کمتری پیدا می‌شود از این ذخیره‌های چربی استفاده کنند بنابراین این باور که مارمولک‌ها در دم خود سیانور دارند و سمی هستند غلط است.

به گفته وی، همچنین قطع شدن دم برخی مارمولک‌ها ناشی از یک مکانیسم دفاعی است که به آن «اتوتومی» یا خود دم بری گفته می‌شود که به‌منظور جلب توجه شکارگر به دم و ایجاد فرصتی برای فرار و نجات مارمولک صورت می‌گیرد./

https://www.asianews.ir/u/1Dz
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید