صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۹ اَمرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۷
کد خبر: 2212
گزارشگر: 213
۱۶۵۹
۰
۰
۳
با شیرین نوری درباره تصمیم جدید دولت مبنی بر فروش اوراق نفتی

از عدم هماهنگی قوا؛ تا بی اعتمادی مردم به گشایش های اقتصادی/کارشناسان در تصمیمات اقتصادی نقشی ندارند!

از عدم هماهنگی قوا؛ تا بی اعتمادی مردم به گشایش های اقتصادی/کارشناسان در تصمیمات اقتصادی نقشی ندارند!
شیرین نوری؛ اقتصاددان و پژوهشگر، درباره دلایل تصمیم دولت مبنی بر پیش فروش اوراق نفتی و تبعات آن به موضوعاتی اشاره کرده است و عدم هماهنگی میان شورای عالی اقتصادی را نیز از اشتباهات دیگر چنین تصمیمی برشمرد.

به گزارش آسیانیوز،  نوری در ابتدا درباره موضوع عدم هماهنگی شورای اقتصادی سران قوای کشور در خصوص اعلام خبری مانند گشایش اقتصادی توضیح داد: متاسفانه در هفته های اخیر و از زمانی که آقای رییس جمهور از گشایش اقتصادی صحبت کردند، واضح بود که نوعی عدم هماهنگی میان شورای عالی اقتصادی سران قوای کشور بوجود آمده است؛ چرا که وقتی رییس جمهور اعلام می کنند قرار است گشایش اقتصادی رخ دهد و اوراق نفتی پیش فروش شوند، متاسفانه چند روز بعد خبر مخالف و مخالفت ها را درباره آن می شنویم.

وی در ادامه گفت: چنین اتفاق و سیگنالی نشان دهنده عدم هماهنگی و اتحاد بین اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی است؛ چرا که وقتی قرار است یک تصمیم اقتصادی گرفته شود؛ به ویژه در شرایط بحرانی اقتصادی که تحریم ها تنها ۳۰ درصد مسبب آن هستند، ۷۰ درصد آن به دلیل عدم مدیریت و هماهنگی بین سران قوا است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رییس بانک مرکزی باید در این شرایط مستقلانه رفتار می کرد، اظهار داشت: حتی متاسفانه می بینیم که رییس بانک مرکزی هم که ید طولانی در اطلاع رسانی فعالیت های بانک مرکزی دارد، در اینستاگرام پستی در دفاع از پیش فروش اوراق نفتی گذاشته بود؛ این در حالی است که ما دوست دارم بانک مرکزی همواره استقلال خود را در تصمیم گیری های سیاسی اقتصادی حفظ کند.

نوری توضیح داد: وقتی اقتصاد برخی کشورها دچار همین حالتی که ما هستیم می شوند، معمولا دولت هایشان ۲ راه در پیش دارند؛ فروش اوراق خزانه و بدهی و دیگر فروش اوراق نفتی. اما سوال این است که آیا در چنین وضعیتی دولت اطمینان دارد که فروش اوراق سلف نفتی سبب می شود که انتظارات تورمی کاهش پیدا کند؟ و متاسفانه اصلی ترین مساله این است که از نظر و دانش اقتصاددانان در این گونه تصمیمات استفاده نمی شود.

این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: وقتی اوراق خزانه و بدهی منتشر می شود، نرخ بهره آن ریالی است، ولی وقتی اوراق پیش فروش سلف نفتی قرار است توزیع شوند، نرخ بهره آن دلاری و به دلار حساب می شود و همین سبب آن است که انتظارات تورمی افزایش پیدا کنند و مساله مهم دیگر هم این است که دولت برای درآمد حاصل از پیش فروش اوراق نفتی چه تعریفی دارد؟

نوری در پایان گفت: باید بدانیم که به عنوان مثال درآمد حاصل از پیش فروش اوراق نفتی، آیا قرار است صرف هزینه های جاری و عمرانی کشور شود و در این صورت دوباره تورم افزایش یابد ؟ و یا نه...در واقع این سوالات ذهن افراد را درگیر می کند و سبب می شود مردم در اینکه سرمایه خود را به این کار وارد کنند، دچار تعلل و تردید های بسیاری شوند.../

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/1EI
اخبار مرتبط
روسای قوای مقننه و قضائیه در نامه ای به رهبر انقلاب مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی را در بورس عنوان کردند.
نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از 500 هزار بشکه نفت از امروز در تالار بورس انرژی عرضه خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید