صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۱:۲۰
کد خبر: 2222
گزارشگر: 2
۱۴۹۵
۰
۰
۵
توسط کمپانی «جهان نوین آریا» عرضه شد:

آپشن های شاهزاده ژاپنی / نیسان ایکس تریل

آپشن های شاهزاده ژاپنی / نیسان ایکس تریل
نیسان ایکس تریل یکی از کراس‌اوورهای تازه‌نفس و بسیار پرفروش کمپانی نیسان محسوب می‌شود که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون در لیست محصولات این کمپانی ژاپنی قرار دارد.

نسل اول ایکس تریل که با کد اتاق T30 شناخته می‌شود، نخستین بار در نمایشگاه پاریس سال 2000 در معرض دید عموم قرار گرفت و پس از تجربه چندین فیس‌لیفت مختلف سرانجام در سال 2007 جای خود را به نیسان ایکس تریل نسل دوم واگذار کرد؛ خودرویی که بر روی پلتفرم مشترک رنو و نیسان ساخته شده بود و با کد T31 شناخته می‌شد. با وجود اینکه نسل دوم ایکس تریل از نظر طراحی ظاهری چندان جذاب و جوان‌پسند به‌نظر نمی‌رسید، تولید آن تا سال 2013 ادامه یافت.

این خودرو توسط کمپانی جهان نوین آریا به بازارهای داخلی کشور ایران عرضه شد و در بدو ورود به واسطه برخورداری از امکانات ایمنی و رفاهی متعدد و همچنین کیفیت بالای قطعات استفاده شده برای ساخت آن مورد توجه عده بسیار زیادی از خریداران قرار گرفت و توانست در مقام مقایسه با خودروهای مطرحی همچون هیوندا سانتافه و یا هیوندا CRV قرار گیرد و در تعداد خیلی زیادی از موارد گوی رقابت را از آن‌ها برباید. در این خودروی یک موتور 4 سیلندره 16 سوپاپه بنزین سوز با حجم 2.5 لیتر دیده می‌شود. همچنین نوع جعبه دنده نصب شده برای آن CVT-Xtronic است. در این مقاله قصد داریم با شما از آپشن های نیسان ایکس تریل صحبت کنیم. آپشن های ایمنی و رفاهی که نام این خودرو با کیفیت را بر سر زبان‌ها انداخت و طرفداران بسیاری را به سمت آن جذب کرد پس اگر از دسته علاقه‌مندان این خودرو هستید و یا قصد خرید آن را در آینده دارید خواندن این مقاله را از دست ندهید. ضمنا در نوشتن این مقاله از اطلاعات موجود در صفحه ایکس تریل همراه مکانیک نیز استفاده کرده‌ایم.

 

- بهره‌مندی از قابلیتی برای حفظ تعادل و همچنین رانندگی ایمن در سرازیری یا سیستم HDC

یکی از مزیت‌های بسیار مهم نیسان ایکس تریل نسبت به سایر خودروهای مشابه در بازار، دستگاه‌های پایداری است که در آن استفاده شده و سیستم HDC یکی از آن‌هاست. ازجمله قابلیت‌هایی که در راستای فعال شدن این سیستم در نیسان ایکس تریل، فراهم می‌شوند می‌توان به موارد زیر به صورت فهرست وار اشاره کرد:

- جلوگیری از افرایش ناگهانی و یک‌باره سرعت

- ایجاد مانعی در مقابل قفل شدن چرخ‌های خودرو

- قرار گرفتن جعبه دنده بر روی حالت سنگین


ذکر دو مساله در این قسمت خالی از لطف نیست. مسئله اول، نوع جعبه دنده نصب شده در نیسان ایکس تریل 7 سرعته است و همچنین به هنگام قرار گرفتن این خودرو در سرازیری و فعال شدن HDC سیستم کاهنده سرعت یا ECU نیز فعال می‌شود که به مجموعه این دو سیستم در اصطلاح تخصصی DAC گفته می‌شود. به هنگام فعال شدن DAC هر آنچه برای حفظ تعادل و همچنین کنترل حرکت در سرازیری به آن نیاز دارید، فراهم می‌شود. این امکانات برای یک خودرو با هدف سفرهای آفرودی و برون شهری می تواند یک مزیت واقعا جذاب قلمداد شود.

- برخورداری از سیستم هشداردهنده LDW

این سیستم که می‌توان آن را بخشی از سیستم ایمنی تعبیه شده برای نیسان ایکس تریل دانست به هنگام خروج از خط، فعال شده و به راننده نسبت به بروز سانحه هشدار می‌دهد. فعال‌سازی این سیستم هشداردهنده به واسطه طراحی هوشمندانه دوربین‌های تعبیه شده برای آن، صورت می‌گیرد و احتمال بروز تصادف را به حداقل مقدار ممکن می‌رساند.

Nissan 1

-برخورداری از یک سیستم ترمز هوشمند

این سیستم ترمز هوشمند که نام انگلیسی آن Active Engine Brake بوده و اختصاراً از آن به عنوان AEB یاد می‌شود از مکانیسم خاص و منحصربه‌فرد کاهش ضریب دنده‌ها برای کم کردن سرعت بهره می‌گیرد. این سیستم در مواقعی که نیروی مورد نیاز برای توقف خودرو بیشتر از مقدار توان تولیدشده توسط موتور آن است، فعال می‌گردد. این سیستم ترمز نیز بخش عمده‌ای از سیستم ایمنی طراحی شده برای نیسان ایکس تریل است که امکان بروز سانحه و درنتیجه خسارت‌های مالی و جانی را به صفر (حداقل مقدار ممکن) می‌رساند.

Nissan 2

- برخورداری از سیستم ترمز ATC

این سیستم ترمز به صورت خاص برای عبور خودرو از پیچ‌ها طراحی شده است. یکی از توجیهات مکانیکی که برای طراحی سیستم ATC وجود دارد در این است که به هنگام عبور از پیچ سرعت چرخ‌های چپ و راست یکسان نیست درحالی‌که نیروهای اعمالی به چرخ‌ها یکسان است و این مسئله می‌تواند در آنی تعادل را از خودرو سلب کرده و سبب بروز حادثه گردد. طراحان سیستم ایمنی این خودرو با داشتن درک درستی نسبت به مکانیک آنچه به هنگام عبور خودرو از پیچ‌ها اتفاق میافتد این سیستم را برای به حداقل رساندن انحراف نیسان ایکس تریل طراحی کرده اند.

- برخورداری از سیستم MOD

این سیستم هوشمند که قابلیتی برای تشخیص اشیای متحرک در پشت خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد به هنگام دنده عقب گرفتن فعال می‌شود و امکان برخورد خودرو با هر شی‌ء در حال حرکتی که در قسمت پشت خودروست را به صفر می‌رساند. این ویژگی برای خودرو های شاسی بلند که دید محدودتری در عقب خودرو دارند یکی از واجبات است که در نیسان ایکس تریل به کمک شما خواهد آمد.

- برخورداری از سیستم FCW

این سیستم هوشمند درواقع راننده را از حضور خطر و امکان بروز تصادف از جلو آگاه می‌سازد. نحوه آگاه‌سازی نیز به واسطه چشمک زدن یا هشدارهای صوتی است.

Nissan 3

- برخورداری از سیستم VDC یا ESC

این سیستم که معادل فارسی آن سیستم کنترل کننده پایداری دینامیکی نیسان ایکس تریل است یک سیستم بسیار هوشمند بوده که بر اساس اطلاعات به دست آمده از سنسورهای سرعت و همچنین انحراف جانبی و مقایسه آن‌ها با حرکت طبیعی و نرمالی که خودرو باید داشته باشد، بررسی می‌کند آیا نیاز به ایجاد یک ترمز ناگهانی وجود دارد و یا خیر؟ درصورتی‌که بر اساس مقایسه مذکور، سیستم، حرکتی غیرطبیعی را برای خودرو تشخیص دهد، اقدام به اعمال نیرو به چرخ‌ها به صورت جداگانه می‌کند تا به تدریج سرعت کاهش پیدا کرده و خودرو روند طبیعی خود را برای حرکت بازبیاید.

- برخورداری از سیستم Follow me home

این سیستم که در دنیای خودروسازی تحت عنوان سیستم خاموش‌کن چراغ‌ها با تاخیر از آن یاد می‌شود به هنگام پیاده شده راننده از خودرو در محیط‌هایی با نور کم و یا تاریک فعال می‌شود و سبب می‌شود که چراغ‌های خودرو در مدت‌زمانی محدود (30 ثانیه) روشن بمانند تا شما بتوانید به راحتی به سمت در پارکینگ حرکت کنید. از این سیستم گهگاه به عنوان چراغ بدرقه نیز یاد می‌شود.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/1ET
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید