صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۰
کد خبر: 2244
گزارشگر: 213
۱۲۰۹
۰
۰
۳
مهدی کریمی تفرشی؛ رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان

کنسرو؛ نخستین پاسخگوی غذایی در مواقع بحران

کنسرو؛ نخستین پاسخگوی غذایی در مواقع بحران
کلمه کنسرو از لغت یونانی conserver به معنی حفظ کردن گرفته شده است.کنسرو کردن عبارت است از ایجاد شرایطی که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی حفظ کرد.

روند رو به رشد جمعیت و نیاز انسانها به غذاهای آماده با ماندگاری بالا ، تولید کنندگان را بر آن داشت که اقدام به تولید غذاهای کنسروی بنمایند. از دیر باز و پیش از صنعتی شدن غذا ، انسانها با روشهای بسیار ابتدایی و خانگی ، مواد غذایی گوناگون را به صورت کنسرو در می اوردند اما امروزه ، طیف وسیعی از مواد غذایی به صورت کنسرو و با مدت زمان ماندگاری طولانی ، در فروشگاههای عرضه محصولات غذایی در دسترس عموم است.

تولید کنسرو به شکل امروزی حدود سال 1347 در ایران رسمیت یافت. آن زمان حدود 2 یا 3برند مشخص در این حوزه در بازار حضور داشت که عمدتا هم به مصرف خاص میرسید. در آن زمان روسها در شاهی سابق و قائمشهرفعلی با تعهد به تولید کنسرو خوراک لوبیا نخستین کنسروها را برای ارتش تولید کردند.
کنسرو کردن مواد غذایی که از شیوههای مناسب و متداول نگهداری طولانی این مواد محسوب میشود، در سالهای اخیر در کشور ما از رشد و توسعه نسبتا مطلوبی برخوردار شده است

در ایران بیش از 70 نوع کنسرو تولید می شود . تعداد واحد های فعال در زمینه تولید انواع کنسرو های غیر گوشتی 407 واحد با ظرفیت اسمی 549738 تن می باشد. مقصد عمده صادراتی کنسروهای غیر گوشتی کشور، عراق- افغانستان- ترکمنستان – پاکستان و امارات می باشد. با توجه به بازار شناخته شده ایران در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس و با توجه به نزدیکی این بازارها و در نتیجه کاهش هزینه های حمل و نقل و همچنین مزیت استفاده از علامت حلال بر روی محصولات غذایی در این کشورهای اسلامی ، بازار بالقوه ای جهت صادرات محصولات کنسروی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود خواهد داشت.
رشد سریع شهرنشینی و تغییر استانداردهای زندگی از سویی و افزایش نسبی درآمد خانوادهها و آگاهی مردم نسبت به سلامت فردی و ارزش میوه و سبزیجات باعث رویکرد جهانی به سمت محصولات کنسروی شده است.

با توجه به تنوع محصولات کشاورزی، دامپروری و شیلات ایران یکی از مهمترین بخشهای جذاب برای صاحبان سرمایه میتواند حضور در صنایع تبدیلی مربوط به این تولیدات به خصوص در صنعت کنسروسازی باشد. اما مهمترین نکته در این سرمایه گذاری چرخه تامین مواد اولیه و دستیابی به بازارهای هدف قابل اعتماد و تضمین فروش محصولات تولیدی است که باید با مطالعه و ارزیابی دقیق صورت گیرد.

صنایع کنسرو یک صنعت استراتژیک در کشور به شمار میرود و بویژه اهمیت آن در جنگ تحمیلی کاملا مشهود بود. این درحالی است که در کشور ما که روی گسل زلزله قرار دارد و حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و توفان در آن وجود دارد صنعت کنسرو به عنوان نخستین پاسخگوی نیاز غذایی مردم در زمان حوادث ناگوار طبیعی است.

سالانه بیش از 100میلیون تن محصول کشاورزی در کشورمان تولید و بین 20 تا 30درصد آن یعنی سالانه 20 تا 30میلیون تن تبدیل به ضایعات میشود که این میتواند غذای چندین میلیون نفر را تامین کند. صنعت کنسروسازی تنها صنعتی است که باعث جلوگیری از ضایع شدن محصولات کشاورزی می شود.

با رعایت اصول اقتصادی و استفاده از ماشینآلات بهروز میتوان در این زمینه به ارزش افزودهای نزدیک به 30درصد امیدوار بود. با توجه به خودکفایی و وابستگی بسیار کم در این بخش به سایر کشورها میتوان گسترش این صنعت را در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی مهم ارزیابی کرد.با توجه به صنعتی شدن اقتصاد ایران و لزوم حرکت به سوی اقتصاد آزاد و نیاز به اشتغال زایی و ضرورت بهره گیری از نیروهای توانمند و با پتانسیل بالا در جامعه ، ورود به عرصه محصولات کنسروی فرصتی جهت کمک به رشد صنعت اقتصاد ایران است.

از طرف دیگر با صنعتی شدن جامعه ، گسترش و رشد اقتصادی و صنعتی ، بخش عظیمی از نیروهای فعال و توانمند و تحصیلکرده جامعه را امروزه بانوان تشکیل می دهند. بنابر این با گسترش اشتغال و درگیری افراد جامعه بویژه بانوان در مشاغل جامعه فرصت کمتری برای آشپزی و حضور در آشپزخانه نسبت به گذشته وجود دارد و نیاز جامعه به غذاهای آماده و کنسروی بیشتر احساس می شود.

صنایع غذایی گلها با پایش دقیق نیازها، خواسته ها و ذائقه هموطنان عزیز سبد جدیدی از محصولات کنسروی شامل ذرت ، لوبیا چیتی ، عدسی ، نخود فرنگی و کنسرو مخلوط را به بازار عرضه کرده است که با تلاش و بررسی های کارشناسانه واحد تحقیق و توسعه در حال گسترش است.

ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت و مقبولیت بسته بندی و نزدیک شدن هرچه بیشتر به استانداردهای جهانی ، افزایش تنوع محصولات و رصدکردن مداوم نظرات و خواسته ها و نیاز های مشتریان و تولید محصولاتی با کیفیت بالا مطابق با نیازهای و خواسته های مردم شریف ایران از اهداف اصلی صنایع غذایی گلها است.

در مجتمع صنایع غذایی گلها تلاش شده بدون استفاده از مواد افزودنی محصولاتی با کیفیت بالا، سلامت محور و هم تراز با محصولات مشابه خارجی و مطابق استاندارد های روز دنیا تولید و عرضه شود و قطعاً در آینده نزدیک امکان ورود محصولات ما به بازارهای جهانی فراهم می شود./


https://www.asianews.ir/u/1Fh
اخبار مرتبط
ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز دولتی از دوسال گذشته در دستور کار دولت برای تخصیص به تمام کالاهای وارداتی قرار گرفت، اما مدتی بعد با مخالفت برخی نمایندگان و اقتصاددانان، دولت از این سیاست خود دست کشید و بار دیگر تخصیص این ارز را محدود به کالاهای اساسی کرد.
آویشن یک گیاه دارویی همیشه سبز از خانواده نعناع است و در طب سنتی ایران و اروپا کاربردهای بسیار دارویی دارد.
اقتصاد ایران در حال گذار است و یکی از معدود اقتصادهای بزرگ است که در جریان بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ مستقیما دچار آسیب نشد و آمریکا نشان داده که به جنگ اقتصادی با ایران آمده و ایران باید در این خصوص توان مقابله اقتصادی خود را تقویت نماید، اما با نگاهی عمیق تر به خوبی می توان پی برد که بسیاری از مشکلات اقتصای کشور ریشه در درون نظام اقتصادی کشور دارد.
یکی از اهداف و سیاست های مهم اقتصاد مقاومتی رسیدن به خودکفایی در صنعتی است که کلید رسیدن به رشد و خودکفایی اقتصادی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید