صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۷
کد خبر: 2252
گزارشگر: 213
۶۰۵۶
۰
۰
۶
دکتر مهدی کریمی تفرشی؛ سفیر غذای سالم

خاکشیر؛ گیاهی پر رمز و راز

خاکشیر؛ گیاهی پر رمز و راز
خاکشیر معمولا در تهیه نوعی شربت مورد استفاده قرار می گیرد که خاصیت رفع تشنگی دارد و می توان از آن نوعی جوشانده تهیه کرد و در مجموع دارای خواص بسیار و پر رمز و رازی است.

خاکشیر با نام لاتین :Descurainia Sophia معمولا در تهیه نوعی شربت مورد استفاده قرار می گیرد که خاصیت رفع تشنگی دارد . همچنین می توان از آن نوعی جوشانده تهیه کرد . ضمن اینکه مصرف دارویی دارد. شربت خاکشیر یک نوشیدنی با طبع سرد است که دمای بدن را کاهش می دهد و به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

ترکیبات مغذی و شیمیایی :

مهترین ترکیب دانه خاکشیر گلوکز اینولات ها هستند . حاوی ترکیبات معدنی شامل گوگرد ، کلر ، فسفر ، آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، سدیم و منیزیم می باشد و نیز دارای پروتئین ، صمغ ، موسیلاژ ، چربی و ترکیبات ازت دار، فلاونوئیدها و روغن اسانسی است.

مزایای سلامتی و خواص درمانی:

  ضد عفونی کننده و ضد میکروبی، التیام دهنده زخم و جراحات، درمان سرطان، تب بر، تقویت کننده معده و اشتها، التیام دهنده زخم، ضد التهاب، رفع التهاب کلیه، پاد زهر خوب نقرس، ادرار آور، درمان سرخک و مخملک، نقرس، حصبه، آبله، درمان التهابات پوستی، دفع سنگ کلیه، درمان اسهال، کاهش قند خون و کاهش فشار خون
خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است و آکنه و جوش را درمان می کند و صورت را پاکسازی می نماید. 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک دوم فنجان عرق شاه تره و کاسنی مخلوط کنید و سه هفته بخورید تا جوش های صورت تان درمان شود. همچنین روزی 2 تا 3 لیوان از آن را بنوشید تا از شوره زدن موها جلوگیری کنید.
خاکشیر مثل یک ملین طبیعی برای کودکانی که به یبوست دچارند عمل می کند و آن را درمان می کند و غذا را هضم می کند وخواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد.همچنین به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان کمک می کند.

البته به یاد داشته باشید که خاکشیر را از 2 سالگی به بعد به نوزاد ان بدهید و قبل از آن شربت خاکشیر را از صافی رد کنید و از آب آن به نوزاد بدهید.
خاکشیر به درمان لاغری و افزایش وزن نیز کمک می کند. استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت به کاهش وزن کمک می کند. برای لاغری توصیه می شود که مقدار یک قاشق غذا خوری خاکشیر را شسته و در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید.

اگر به فشارخون مبتلا هستید ، یک لیوان خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را به صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آیدو این مرهم را روی پاهایتان بمالید تا فشارخون خود را کنترل کنید.

برای درمان سنگ کلیه ، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین در افرادی که کلیه آن ها استعداد سنگ سازی را دارد، توصیه می کنند.
خاکشیر در درمان اسهال و استفراغ نیز مفید است. برای رفع این عارضه حدود یک قاشق غذاخوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب خنک بریزید و کم کم و قاشق قاشق میل کنید.

یکی از بهترین و موثر‌ترین راه‌های طبیعی برای درمان کبد چرب مصرف خاکشیر به همراه ترنجبین است. شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهان بسیار موثر است.البته توجه به این نکته مهم است که افرادی که به ورم و زخم معده دچارند باید خاکشیر را به مقدار کم مصرف کنند.
همچنین افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری های روماتیسم و آرتروز رنج می برند، باید شربت خاکشیر را عسل و عرق نعناع مصرف کنند./

https://www.asianews.ir/u/1Fp
اخبار مرتبط
کلمه کنسرو از لغت یونانی conserver به معنی حفظ کردن گرفته شده است.کنسرو کردن عبارت است از ایجاد شرایطی که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی حفظ کرد.
ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز دولتی از دوسال گذشته در دستور کار دولت برای تخصیص به تمام کالاهای وارداتی قرار گرفت، اما مدتی بعد با مخالفت برخی نمایندگان و اقتصاددانان، دولت از این سیاست خود دست کشید و بار دیگر تخصیص این ارز را محدود به کالاهای اساسی کرد.
آویشن یک گیاه دارویی همیشه سبز از خانواده نعناع است و در طب سنتی ایران و اروپا کاربردهای بسیار دارویی دارد.
شوک‌های ارزی مشکلات زیادی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی و بخصوص بخش تولید بوجود آورده است؛ بطوریکه تولید‌کنندگان با توجه به نوسانات نرخ، امکان برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت برای نرخ ارز را ندارند؛ از این رو اقتصاد ایران در مسائل ارزی باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شود
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید